To, co dělá vozy Volvo tak jedinečné z pohledu bezpečnosti, je holistický přístup, který je aplikován při konstrukci vozu, kde je bezpečnost součástí návrhu od samého prvopočátku. Vše musí spolupracovat — počínaje charakteristikami deformací různých nosníků a plechů a konče rychlou činností předpínačů bezpečnostních pásů tak, aby bylo dosaženo co nejvyšší bezpečnosti. Tento přístup není omezen jen na pasivní bezpečnost (ochranu vestavěnou do skeletu vozu), která se projeví, když dojde k nehodě. Volvo Cars klade také velký důraz na aktivní bezpečnost. Vozy Volvo se musí vždy chovat stejně, bez ohledu na povrch vozovky a zatížení vozu.
Účelem tohoto holistického přístupu je postavit vůz, který nabízí maximální celkovou ochranu při všech typech nehod. Desetiletí bezpečnostního výzkumu a znalostí vyprodukovaly know-how, které určuje, jak má být vůz navržen tak, aby poskytoval maximální možnou ochranu při co největším počtu možných situací. Tato znalost je výsledkem mnoha let laboratorních testů a desítek tisíc hodin analýz skutečných nehod.
Několik příkladů bezpečnostních systémů, které představují poslední vývoj v oblasti pasivní, aktivní i osobní bezpečnosti:
WHIPS a IC dodávané jako standard
Všechny vozy Volvo jsou vybaveny systémem WHIPS (Whiplash Protection System). Je to nový tvar sedadla vozu, který po nárazu zezadu měkce zadrží tělo a hlavu na něm sedícího člověka. To snižuje riziko zranění krční páteře při dopravní nehodě.
IC (Inflatable Curtain) je další standardně dodávaný systém na všech vozech Volvo, mimo modelu Volvo C70. Tato jedinečná stranová bariéra, která je integrována uvnitř vnitřní hrany střechy, se ihned rozvine, aby zachytila hlavu cestujícího předtím, než narazí na jakýkoliv tvrdý objekt uvnitř vozu nebo do pronikajícího objektu, se kterým se vozidlo srazilo.
Dvoufázový airbag
Tento systém vylepšuje spolupráci mezi bezpečnostním pásem a airbagem tím, že senzor zaregistruje sílu nárazu a podle toho příslušně upraví naplnění airbagů a současně s tím koordinuje jejich činnost ve spolupráci s bezpečnostními pásy.
Jestliže je síla nárazu málo nebezpečná – ale stále může dojít ke zranění posádky – dvoustupňový airbag se naplní jen na 70 procent svého maximálního tlaku (objem airbagu však zůstává stejný jako při plném naplnění). Časová prodleva mezi aktivací obou stupňů airbagu je delší a tím je dosaženo pouze 70% tlaku. Výsledkem je, že cestující, zvláště pak ti, kteří sedí blízko volantu nebo přístrojové desky, jsou chráněni mnohem více a „měkčeji“. Jestliže je úroveň nárazu mnohem nebezpečnější, jsou airbagy naplněny na 100% hodnotu tlaku, přičemž časová prodleva mezi aktivací obou stupňů airbagu je nyní kratší.
Paralelně s nimi zvyšují ochranný účinek i bezpečnostní pásy: v momentě srážky, začnou pracovat předpínače bezpečnostních pásů a tím, že přitáhnou celé tělo cestujícího, eliminují jakýkoliv prostor pro pohyb těla při srážce. Bezpečnostní pásy, které jsou vybaveny omezovačem předpínací síly, poté trochu uvolní tělo cestujícího, aby ho zpomalily předtím, než se plně naplní oba airbagy, a tak dokončily celou bezpečnostní proceduru.
ISOFIX zvyšuje bezpečnost dětí
Všechny modely Volvo jsou dnes vybaveny přímo z výroby úchyty ISOFIX, které jsou navrženy podle mezinárodních standardů pro uchycení dětských sedaček. Volvo Cars také jako první na světě vyvinulo dětskou sedačku umístěnou proti směru jízdy s uchycením pro systém ISOFIX.
Nová dětská sedačka jsou v podstatě dvě sedačky: Menší sedačka pro děti ve věku do 9 měsíců s madlem pro jednodušší přenášení a vyjímání z vozidla a větší sedačka pro dítě ve věku mezi 9 měsíci a 3 roky. Má vylepšený zámek pásu, tak, aby jej bylo možno pohodlně nastavit a poskytoval větší pohodlí, když dítě spí.
Skutečnost, že je sedačka uchycena proti směru jízdy, je důležitá, protože u malých dětí ve věku pod tři roky je hlava větší ve vztahu ke zbytku těla a svaly na krku ještě nejsou plně vyvinuty. Je zde tedy velké riziko, že dítě v tomto věku může být vážně zraněno nebo dokonce usmrceno při nárazu v sedačce, která je umístěna po směru jízdy a to i v případě, že je pevně připoutáno.
Aktivní bezpečnost předchází nehodám
Volvo se zaměřuje na konstrukci vozů s vysokou aktivní bezpečností, tj. vozů, které se chovají stejně za všech podmínek. To znamená, že například automobil se bude chovat přesně tak jak řidič očekává i při náhlém vyhýbacím manévru. Žádná překvapení, žádné náhlé pohyby vozu, i když je auto plně naloženo.
Jako doplněk jsou zde systémy, které dále rozvíjí aktivní bezpečnost – jako příklad může sloužit protismykový systém DSTC, který drží vůz pevně na silnici i za podmínek kdy je velmi kluzká. Takzvané smykové čidlo – gyro, které je nainstalováno ve voze, zaznamenává, kdy pohyby volantu plně neodpovídají pohybům vozidla na silnici. Jinými slovy, zaznamenává každý náznak v chování vozu, který by mohl vést ke smyku. Systém pak ihned reaguje tím, že přibrzdí kolo nebo kola, která pohřebují zpomalit, aby vůz opět směřoval požadovaným směrem.
DSTC se hlavně uplatní, když řidič musí tvrdě brzdit a současně s tím provádět úhybný manévr. Systém vstupuje do hry, aby pomohl řidiči udržet kontrolu nad vozem a vyhnout se překážce.
Ochrana proti krádeži a napadení
Bezpečnost je také dána mírou ochrany proti odcizení vozu, vykradení osobních věcí nebo útoku na osoby cestující ve voze. To je důvod, proč je Volvo V70 nabízeno s širokou paletou prostředků ochrany proti krádeži a s prostředky pro osobní ochranu.
Tak ku příkladu výstražný systém „Volvo On Call“ v Evropě a „Volvo On Call Plus“ v USA je automaticky aktivován v případě nehody. Přes nainstalovanou jednotku GPS je aktuální poloha vozu spolu se signálem alarmu zaslána do bezpečnostního centra. Celý systém může být také rozšířen o další vlastnosti, jako je osobní bezpečnostní alarm, pomoc při nalezení cesty, odtahová služba, všeobecná pomoc a otevření vozu v případě, že jste si klíče zapomněli uvnitř vozidla.
Systém aktivace vnitřního osvětlení vozu a vnějších světel včetně světel na spodním okraji vnějších zpětných zrcátek při zmáčknutí tlačítka na dálkovém ovládání se osvítí prostor okolo vozu a usnadní tak přístup k vozu a nasednutí do něj. Systém zabezpečující osvětlení prostoru před vozem na dobu minimálně 90 sekund po uzamčení vozu umožňuje řidiči bezpečné vzdálení od vozu. Významným příspěvkem pro bezpečnost je i zaváděné laminování postranních oken vozu, která jsou podstatně odolnější a znesnadňují tak vykradení vozu.
Systém Home Link umožňuje dálkové ovládání vjezdu na pozemek a dveří garáže, osvětlení atd. Tento systém je ovládán numerickou klávesnicí ve voze. K dnešnímu dni je zatím tento systém dostupný pouze u vozů dodávaných do USA.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas