Volkswagen Multivan nové generace přichází právě včas

Stále více zákazníků totiž přechází od tradičních kombi k vozům kategorie van.

Multivan je dodáván ve třech základních verzí s možností dovybavení vozu prvky z dlouhého seznam dodávaného příslušenství na přání.


Volkswagen Multivan nové generace přichází právě včas

Základní verzí řady Multivan je šestisedadlový „základní model“, který má posuvné dveře pouze na pravé straně. Horní vodicí kolejnice posuvných dveří je dokonale začleněna do stopního obložení. Do standardní výbavy základních modelů patří mimo jiné protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení ASR, elektronická uzávěrka diferenciálu, manuální klimatizace, centrální zamykání, airbagy, sklopná zadní lavice a stolek, vyklápějící se z boční stěny vozu. Tento stolek lze vyklápět i když na sedadlech sedí cestující.

Vyšší verze Multivan Comfortline má posuvné dveře na obou stranách (ovšem pokud si to majitel přeje, může mít dveře pouze na jedné straně). Multivan Comfortline má celkem sedm sedadel, uprostřed umístěný stolek a komfortnější čalounění interiéru. Na přání elektrické ovládání bočních dveří.


Vrcholná verze Multivan Highline má také sedm sedadel, kožené čalounění, automatickou klimatizační jednotku Climatronic, tempomat a posuvné dveře na obou stranách s elektrickým ovládáním. Do standardní výbavy modelů Highline patří třízónová klimatizační jednotka Climatronic, která umožňuje individuální nastavování teploty v prostoru levého a pravého předního sedadla a zadní části vozu. Do systému ventilace je zařazené čidlo kvality vzduchu, které zaregistruje nárůst znečištění vnějšího vzduchu a dá pokyn k přepnutí ventilace na vnitřní oběh. Climatronic rovněž promyšleně využívá tepelnou energii, akumulovanou v chladicí kapalině motoru, takže po zastavení zahřátého motoru se ve voze ještě asi půl hodiny udržuje původně zvolená teplota. Na přání lze do vozu dodat i přídavné topení o výkonu 5 kW.


Nový Multivan se dokáže snadno a rychle proměnit do podoby podle přání a potřeby majitele. Vodicí lišty v podlaze v prostoru pro cestující umožňují ustavení obou samostatných sedadel (otočných navíc kolem svislé osy) ve druhé řadě, třímístné zadní lavice i speciálního stolku, dodávaného do vyšších verzí, do téměř libovolného místa interiéru. Alternativou k zadní třímístné lavici je dvojice samostatných mimořádně komfortních sedadel. Ve voze lze vytvořit „konferenční“ prostředí. Sedadla lze při převážení rozměrných předmětů celá vyjímat z vozu ven.


Lavici lze navíc jednoduchým překlopením proměnit na prostorné dvoulůžko. Alternativou k třímístné lavici v zadní části vozu jsou dvě samostatná sedadla ve třetí řadě dodávaná na přání.Krajní místa zadní lavice mají kotevní úchyty pro dětské sedačky systému Isofix. Každé ze samostatných sedadel je vybaveno kotevním systémem Isofix, za příplatek mohou být všechna samostatná sedadla vybavena integrovanou dětskou sedačkou.


Motoristé, kteří se svým Multivanem cestují, si mohou objednat speciální plato, které se rovněž uchycuje do podlahových lišt. Plato, které se montuje po vyjmutí dvou sedaček, vytvoří v zadní části vozu prostorné lůžko, pod nímž je ukryté místo pro uložení zavazadel.


Do lišt v podlaze lze upevnit také unikátní multifunkční box, který se dodává do vyšších verzí Comfortline a Highline. Tento box lze umístit do téměř libovolného místa interiéru, ukrývá několik zásuvek, velkých odkládacích schránek, čtyři držáky šálků s nápoji, popelník a především praktický kulatý stolek, jehož deska se vysouvá a otáčí na masivní teleskopické vzpěře.


Nový Multivan má originální systémem DVE (Digital Voice Enhancement), který za pomoci šesti mikrofonů, umístěných nad sedadly ve všech třech řadách, umožňuje bezproblémové dorozumívání všech členů posádky. Systém DVE přitom nijak nenarušuje činnost autorádia. Nehrozí ani, že by si diskutující cestující skákali do řeči, protože zařízení DVE aktivuje vždy pouze jeden z mikrofonů. Zařízení DVE lze propojit i se sadou hands-free mobilního telefonu, takže s volajícím mohou hovořit všichni cestující ve voze a všichni také prostřednictvím reproduktorů ve stropě slyší reakce volajícího. Pro dokonalý poslech je systém DVE vybavený zařízením pro eliminaci rušivých šumů a hluku pozadí, jako je například bubnování dešťových kapek do střechy.


Díky koncepci sedadel lze Multivan přizpůsobit nejrozmanitějším přepravním požadavkům. Je-li třeba vytvořit skutečně mimořádný prostor pro náklad, stačí posouvat, sklápět nebo přímo vyjímat z vozu sedadla druhé a třetí řady. Po vyjmutí všech sedadel v zadní části interiéru Multivan nabídne prostor o objemu až 4500 litrů. Prostor pro náklad lze z bezpečnostních důvodů oddělit od prostoru pro cestující pomocí vertikální dělicí sítě. Zadní dveře se v novém Multivanu otvírají i zavírají snáze a s menším hlukem.


Volkswagen Multivan vyniká nad obvyklé standardy své třídy i při hodnocení aktivní a pasivní bezpečnosti – v jejich výbavě lze napočítat např. až osm airbagů.


Sloupek volantu má deformovatelný člen, takže při těžkém čelním nárazu neproniká volant nebezpečně do kabiny. Pokud by však přesto došlo ke kontaktu volantu s tělem řidiče, dojde díky speciálnímu mechanizmu k zasunutí volantu o dalších 50 mm. Riziko poranění snižuje i měkký povrch hlavy volantu z polymerů, které dobře absorbují nárazovou energii.


Protože podrobné výzkumy ukázaly, že standardní bezpečnostní pásy nedokážou dlouhodobě pevně kotvit dětskou sedačku, dostaly pásy samostatných zadních sedadel Multivanu speciální pojistku. Ta funguje tak, že po úplném vytažení pásu a upevnění dětské sedačky nelze pás už vytahovat-odvíjetm ale může se pouze zkracovat-navíjet. K odblokování pojistky dojde pouze po uvolnění zámku a úplném navinutí pásu.


Nový Volkswagen Multivan je poháněný výkonnými zážehovými a vznětovými agregáty TDI vybavenými systémem přímého vstřikování „čerpadlo-tryska“ a turbodmychadly s proměnnou geometrií lopatek. Extrémně kompaktní vstřikovací jednotky „čerpadlo-tryska“ pracují se vstřikovacími tlaky až 2050 barů, což zaručuje dokonalé rozprášení paliva se vzduchem ve spalovacích prostorách. Naprosto přesné dávkování i precizní časování vstřikování zvyšuje účinnost motorů a tedy i jejich výkonové parametry, předvstřik malého množství paliva před vstříknutím hlavní dávky paliva zase optimalizuje průběh spalování a snižuje tak hlučnost motoru.


Základním agregátem TDI je čtyřválec 1.9 TDI o výkonu 77 kW/104 k, který přenáší svůj výkon prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Maximální točivý moment činí 250 Nm při 2000 min-1. Průměrná spotřeba tohoto modelu činí jen 7,7 l nafty na 100 km jízdy.


Výkonný pětiválcový turbodiesel 2.5 TDI se nabízí ve dvou výkonových verzích: 96 kW/130 k a 128 kW/174 k. Točivý moment slabší verze dosahuje už při otáčkách 2000 min-1 hodnoty 340 Nm, točivý moment výkonnějšího motoru vrcholí při stejných otáčkách hodnotou 400 Nm! S výkonnějším agregátem dokáže Volkswagen Multivan zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 12,2 s.


Zážehový motor čtyřválcový 2,0 o výkonu 85 kW/115 k s dvěma ventily na válec má mimořádně tichý a vyvážený chod. Točivý moment dosahuje svého vrcholu 170 Nm v širokém rozmezí otáček 2600 min-1 až 4000 min-1. Průměrná spotřeba činí 11 l/100 km.


Nejvýkonnější pohonnou jednotkou modelové řady je zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3,2 l a výkonu 173 kW/235 k, se kterým Multivan docílí rychlost 206 km/h. Jeho maximální točivý moment je 320 Nm a jeho průměrná spotřeba činí 12,2 l/100 km.


Čtyřválcové modely mají standardně osvědčené manuální pětistupňové převodovky MQ 250 D5, které si získaly uznání už v Multivanu předchozí generace. Pěti- a šestiválcové motory mají šestistupňovou manuální převodovku.


Pěti- a šestiválcové modely řady Multivan s pohonem předních kol mohou být na přání vybaveny i šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. Velkou předností této převodovky je možnost jak automatického, tak i manuálního řazení – jednoduchým „ťukáním“ do voliče páky řazení dopředu nebo dozadu rozhoduje řidič sám o okamžiku přeřazení na nižší nebo vyšší rychlostní stupeň. U šestistupňové převodovky Tiptronic lze zároveň navolit vedle normálního také tzv. sportovní program.


Nový Volkswagen Multivan se bude od konce roku 2003 dodávat i s pohonem všech kol. Na rozdíl od modelů předchozí generace, u kterých klíčovým prvkem systému pohonu všech kol byla viskózní spojka, nový model dostal spojku Haldex. Tomu odpovídá i pojmenování těchto modelů, které se už nenazývají „Syncro“, ale „4Motion“.


Za nový Multivan, jehož celková hmotnost činí podle motoru a výbav až 3000 kg, lze zapojovat přívěsy o hmotnosti až 2500 kg. To znamená nárůst o 500 kg oproti minulému modelu.


Přesně 3000 mm dlouhý rozvor, široký rozchod kol a vyspělé zavěšení kol zaručují perfektní vedení stopy za všech okolností. Nový Multivan má vpředu vzpěry McPherson, jejichž spodní příčná ramena jsou uchycena k tuhému pomocnému rámu, který je pak jako celek pevně propojený prostřednictvím speciálních pouzder s nosnou strukturou vozu. Toto řešení zvyšuje tuhost karoserie i zavěšení a navíc minimalizuje přenos hluku a vibrací od kol do interiéru vozu. Pomocným rámem je podepřený i motor. Tuhý rám slouží také jako velmi účinný ochranný prvek, který při případné havárii absorbuje značnou část nárazové energie.


Výbornými jízdními vlastnostmi si Volkswagen Multivan v ničem nezadá s moderními osobními automobily. K jistému vedení stopy v zatáčkách přispívají i stabilizátory u obou náprav, které minimalizují boční naklánění karoserie. Tlumiče, měnící svoji charakteristiku podle zatížení, zase zvyšují cestovní komfort. Na přání si mohou zákazníci objednat i tužší stabilizátory i snížený podvozek.


Volkswagen je prvním výrobce užitkových automobilů, jenž v segmentu Maxi-vanů nabízí brzdového asistenta, který je doplňkem na přání dodávaného elektronického stabilizačního systému ESP (modely s motorem V6 a R5 mají ESP standardně). Brzdový asistent je součástí standardní výbavy modelů se zážehovým motorem V6 a turbodieselem TDI o výkonu 128 kW.


Podrobné výzkumy prokázaly, že většina řidičů nesešlápne v kritické situaci pedál brzdy okamžitě a plnou silou, a to i přesto, že vůz je vybavený protiblokovacím systémem brzd ABS a nehrozí tedy zablokování některého z kol. Tato nepatrná časová prodleva a malá intenzita tlaku na pedál brzdy se projeví v nebezpečném prodloužení brzdné dráhy vozu. Brzdový asistent rozpozná okamžik kritického brzdění a v takovém případě automaticky zvýší tlak v brzdném systému na maximální možnou úroveň, při které se začíná aktivovat systém ABS. Velký podtlakový posilovač brzd v tandemovém uspořádání výrazně snižuje ovládací sílu, kterou musí řidič působit na brzdový pedál.


Součástí standardní výbavy všech verzí je moderní čtyřkanálový protiblokovací systém brzd ABS a protiprokluzové zařízení ASR, které zasahuje i do činnosti motoru. Elektronický stabilizační systém ESP se dodává standardně do modelů s motorem V6 a na přání do všech ostatních verzí. Vůbec poprvé je ESP k dispozici nejenom pro modely s pohonem předních kol, ale dodává se na přání i do verzí s pohonem všech kol. Mezinápravová spojka Haldex totiž dovoluje přesné dávkování brzdného účinku na kterékoli kolo vozu, což předchozí provedení s konvenční viskózní spojkou neumožňovala. Další výhodou nového systému je, že při rychlém a přesném modulování brzdného účinku mezi kola přední a zadní nápravy lze efektivně využít kapacitní datové sběrnice CAN-bus, díky čemuž je zaručena optimální trakce na všech druzích povrchu vozovek.


Všestranně nastavitelné sedadlo a výškově i podélně přestavitelný volant dovolují každému řidiči najít si za volantem rychle optimální pozici. Na komfort řidiče pak pamatuje dokonalým tvarováním sedáku i opěradla s nastavitelnou bederní opěrkou.


Logicky strukturované palubní desce dominuje štít s kruhovými přístroji. Rozměrný displej v palubní desce zobrazuje další užitečné informace, například o právě zařazeném rychlostním stupni šestistupňové automatické převodovky nebo – ve spojení s palubním počítačem – informace o ujeté vzdálenosti, průměrné rychlosti atd. Displej slouží i palubnímu navigačnímu systému, který se dodává za příplatek.


Autorádio a i navigační přístroj jsou umístěny ve středové konzoli palubní desky. Přímo do centrálního panelu je zasazena řadicí páka ve tvaru „joysticku“, kde ji má řidič v dokonalém dosahu ruky. Toto řešení nechává volný průchod středem vozu do zadní části interiéru.


Do standardní výbavy vozů Volkswagen Multivan patří mj. elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek. Na přání se dodává multifunkční volant, takže řidič nemusí při ovládání autorádia, tempomatu nebo navigačního systému sundávat ruce z volantu.


V rámci protikorozní ochrany vozu je spodní část chráněna nejenom tradičními protikorozními nátěry, ale také přesně tvarovanými plastovými panely, díky kterým se nemusela využívat náročná technologie zalévání dutých míst horkým voskem. Pečlivé zakrytí spodní části vozu a využití plastových vložek i do podběhů kol se projevilo i v nižší hlučnosti uvnitř vozu, především při jízdě za deště nebo po štěrkových cestách. Vnější povrch karoserie je plně elektronicky galvanizován, díky pečlivé protikorozní ochraně poskytuje výrobce na karoserii nového Multivanu dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Na lak vozu dává výrobce tříletou garanci.


Základní ceny Volkswagen Multivanu jsou bez DPH podle zvoleného motoru od 782 270 do 901 320 Kč, s DPH od 954 369 do 1 099 610 Kč.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...