Nový motor Omegy – zážehový čtyřválec 2.2 16V ECOTEC o výkonu 106 kW (144 k), je vybavený dvojicí protiběžných vyvažovacích hřídelí. Díky jim má motor doslova sametový chod. Působivý je i točivý moment čtyřválce 205 Nm, který je k dispozici už ve 4000 ot/min. Hodnotou točivého momentu překonává nový motor o téměř deset procent svého dvoulitrového předchůdce o výkonu 100 kW (136 k), který zůstává i nadále v nabídce.
Výkony a hospodárnost
Nový motor dokáže Omegu zrychlit z klidu na 100 km/h za 10,5 sekundy a z 80 km/h na 120 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni zrychlí za 15 sekund. Nejvyšší rychlost Omegy 2.2 16V činí 210 km/h. Bohatě dimenzovaný katalyzátor zaručuje vysokou čistotu spalin – nová Omega, resp. její motor s rezervou plní nejpřísnější německou emisní normu D4. Průměrná spotřeba Omegy 2.2 16V činí pouze 9,4 l bezolovnatého benzinu na 100 km jízdy.
Na vrcholu celé škály motorů stojí dva zážehové vidlicové šestiválce řady ECOTEC: 2,5litrový motor o výkonu 125 kW (170 k) a třílitrový agregát 3.0 V6 o výkonu 155 kW (211 k). Zájemci o vznětové motory mohou volit řadový přeplňovaný šestiválec o objemu 2,5 l a výkonu 96 kW (130 k).
Už v příštím roce se dočkají i opravdoví motorističtí gurmáni: Pod kapotou Omegy se totiž objeví hliníkový vidlicový osmiválec o objemu 5,7 l. Řidič tohoto modelu bude mít pod pedálem plynu výkon více než 300 k a určitě jej uspokojí i nejvyšší točivý moment 450 Nm.
Dynamický styl
Hned při prvním kontaktu s novou Omegou na první pohled zaujmou nové světlomety a kapota motoru s výrazným prolisem ve tvaru písmene „V“, navazující na chromovanou mřížku chladiče. Také záď vozu dostala nová koncová světla a pozměněné je i víko zavazadlového prostoru limuzíny, které se dá otvírat buď na dálku pomocí ovladače centrálního zamykání, nebo zevnitř vozu. S výrazným stylingem nové Omegy dobře ladí i aerodynamicky optimalizovaná elektricky ovládaná zpětná zrcátka a nová kola rozměrů 15, 16 nebo 17 palců – podle stupně výbavy.
Prostorný interiér vyniká komfortem a pečlivým zpracováním každého detailu. K příjemnému pocitu z interiéru přispívají i plastové materiály s na dotyk měkkým povrchem a čalounění z kvalitních tkaných látek. Nová Omega má přepracovaný volant, přístrojový panel i středovou konzoli. O péči, jakou designéři věnovali každé maličkosti, svědčí například spínače elektrického ovládání oken, zabudované do dveřních výplní, dvojitá odkládací schránka v předních dveřích či nově tvarovaná středová loketní opěrka, ukrývající malou odkládací schránku.
K dokonalé cestovní pohodě přispívá také „inteligentní“ samočinná klimatizační jednotka, do jejíhož řídícího obvodu je zařazený i senzor, vyhodnocující úhel dopadajících slunečních paprsků. Samočinná dvouzónová klimatizace umožňuje individuální nastavení teploty v prostoru řidiče a jeho spolujezdce. Do ventilační soustavy je navíc začleněné čidlo čistoty vzduchu (Air Quality Sensor – AQS), které automaticky přepne na vnitřní oběh vzduchu v okamžiku, kdy se do vstupů ventilace dostanou z okolního prostřední zplodiny benzinových nebo vznětových motorů.
Brzdový asistent
Významným bezpečnostním prvkem, který se objevuje ve výbavě nové Omegy, je tzv. brzdový asistent, který je zařazený do brzdového okruhu vozu vedle standardního protiblokovacího systému brzd ABS čtyřkanálové konstrukce. Citlivé senzory brzdového asistentu sledují a vyhodnocují intenzitu a rychlost s jakou řidič sešlapuje pedál brzdy. V případě kritického brždění se v brzdovém válci otevírají přídavné ventily, které během pouhých 150 milisekund zvýší tlak v systému až na 69 barů, což se odrazí ve zkrácení dráhy pro zastavení vozu. Z rychlosti 100 km/h zastaví nová Omega s brzdovým asistentem na dráze o 1 m kratší, než předchozí model, v jehož brzdovém systému se ve stejném okamžiku vytvářel tlak velikosti pouze 38 barů.
Brzdový asistent přispívá k lepšímu pocitu z ovládání vozu nejenom v případě kritického brždění, ale i při normálním každodenním používání vozu. Nová Omega má na všech kolech bohatě dimenzované kotoučové brzdy (průměr vpředu 296 mm, vzadu 286 mm), vpředu s vnitřním chlazením. Díky výkonným brzdám se nová Omega velmi dobře vypořádá i s úlohou tahače těžkých přívěsů.
Omega je však vybavená ještě celou řadou dalších prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, mezi které patří např. dvojice čelních i bočních airbagů či zcela nové aktivní opěrky hlav, montované na přední sedadla. Aktivní opěrky hlav, které byly poprvé uvedeny automobilkou Saab, se v případě nárazu zezadu posouvají o několik centimetrů směrem dopředu a nahoru. Díky tomu je hlava pasažéra rychleji zachycena měkkým polštářem opěrky a podstatně se tak snižuje riziko poranění krční páteře.
Vozy Opel Omega Caravan jsou vybavené také bezpečnostním systémem ALIAS, jehož klíčovým prvkem jsou zesílené zámky zadních opěradel. Zadní dělené opěradla jsou díky systému ALIAS podstatně lépe fixována ve svých pozicích a zvyšují tak v případě čelního nárazu ochranu prostoru pro cestující před předměty v zavazadlovém prostoru.
Inteligentní airbagy
Součástí výbavy na přání nové Omegy – stejně jako dalších modelů Opel – je i modulární systém dětských bezpečnostních sedaček Opel Fix. Systém Opel Fix, který se přizpůsobuje věku dítěte, zaručuje jednoznačné a spolehlivé ukotvení dětských bezpečnostních sedaček, ať už zády ke směru jízdy (kojenci a nemluvňata) nebo čelem ke směru jízdy (děti od třech do dvanácti let věku), na krajní místa zadního sedadla. Ve vozech, které nemají kotevní úchyty systému Opel Fix, je samozřejmě možné dětské sedačky uchytit standardními tříbodovými bezpečnostními pásy.
Už začátkem příštího roku se nová Omega objeví i s „inteligentními“ airbagy, které rozeznají, zda je sedadlo předního spolujezdce obsazené nebo volné a podle toho buď aktivují nebo odpojí airbag na straně spolujezdce. Je-li sedadlo volné, nebo je-li na něm nainstalovaná dětská sedačka systému Opel Fix s transponderem, airbagy se deaktivují.
Skvělá komunikace
Audiosoustavy a komunikační systémy jsou další oblastí, ve které Omega určuje nové standardy celé automobilové třídě. Špičkové přístroje velikosti „double-DIN“, umístěné ve střední konzoli, mají velmi jednoduché a jednoznačné ovládání. Všechny přístroje je možné ovládat také pomocí tlačítek na volantu. Audiosoustavy se zabudovaným mobilním telefonem jsou vybavené sadou hands-free. Všechna autorádia mohou díky systému RDS přijímat důležité dopravní informace a krátké textové dopravní zprávy.
Vozy Opel Omega vždy vynikaly velmi dobrými jízdními vlastnostmi, ať už šlo o chování vozu v prudce projížděných zatáčkách o stabilní vedení stopy například při rychlé jízdě po dálnici. Za výborné jízdní vlastnosti – jedny z nejlepších v této třídě – vděčila Omega především dobrému rozložení hmotnosti na kola obou náprav a především vyspělému zavěšení kol DSA (Dynamic Safety). Před tvůrci nové Omegy stál tedy nelehký úkol: Navázat na skvělou pověst předchozího modelu a cílenými zásahy do podvozkových orgánů ještě dále zlepšit její chování ve všech situacích, do kterých se její řidič může dostat. Základní rámec zůstal zachován – i nová Omega má vpředu nezávislé zavěšení kol McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu. Jak přední, tak i zadní náprava však byla modifikovaná a v celé řadě důležitých detailů dále vylepšena.
Vylepšené zavěšení
Změny na přední nápravě se týkaly především optimalizace nastavení tlumičů, změn v geometrii zavěšení a přepracovaného řízení. Výsledkem je důsledně neutrální charakteristika chování vozu, kterou řidič může ocenit například v rychle projížděné sérii zatáček. Řízení má nyní novou charakteristiku: Posilový systém u čtyřválcových modelů je o něco výkonnější, což je příjemné především při manévrování s vozem ve velmi nízkých rychlostech. Šestiválcové verze potom mají posilovač Servotronic, který svůj účinek přizpůsobuje rychlosti jízdy.
Propracované zavěšení kol DSA si získalo respekt mezi motoristy především pro svoji schopnost samočinně stabilizovat jízdu při brždění, kdy jednotlivá kola jedou po povrchu s různým koeficientem adheze. Geometrie elastokinematických závěsů DSA eliminuje tendenci k vybočování vozu do strany nárůstem sbíhavosti u kola s lepší přilnavostí. Díky tomu má řidič novou Omegu stále plně pod kontrolou a nemusí volantem provádět žádné nečekané korekce směru, a to ani v extrémních situacích, kdy například vůz jede levou stranou po suchém asfaltu a pravá kola po ledu.
Řidiči, kteří si s novou Omegou chtějí vychutnat skutečně dynamickou jízdu, mají možnost vybrat si model „Sport“ se sportovním podvozkem. Tato verze má asi o 15 mm snížené zavěšení a speciálně sladěné pružiny a tlumiče pérování. Omega Sport vyjíždí na sedmnáctipalcových ráfcích z lehkých slitin na které se obouvají pneumatiky Michelin rozměru 235/45 R17.
Úspěšný předchůdce
Vozů Opel Omega první generace, který se záhy po svém uvedení na trh v roce 1986 ověnčil prestižním titulem „Automobil roku“, se v Evropě prodalo asi 960 000 kusů. V roce 1994 se v Rüsselsheimu začala vyrábět nová modelová řada Omega B a v roce 1997 také příbuzný model Cadillac Catera. Celkem se těchto vozů prodalo asi 600 000 kusů. Jenom v roce 1998 se prodalo 73 922 vozů Opel Omega, což tomuto modelu vyneslo na západoevropském trhu devítiprocentní tržní podíl v kategorii vozů vyšší střední třídy. Omega se tak stala pátým nejprodávanějším vozem své třídy. Nejdůležitějším trhem pro Omegu je Německo, kde své zákazníky našlo 55 procent ze všech dosud prodaných vozů. Na druhém místě je Anglie, kde se prodalo 22 procent ze všech vozů. Elegantní Vauxhall Omega se v Anglii stal dokonce nejprodávanějším vozem své třídy, ve stejném žebříčku německého trhu patřila identickému Opelu Omega třetí příčka.
Do vývoje a přípravy výroby nové Omegy investoval Opel zhruba 300 milionů německých marek. Většina těchto investic byla použita na změnu či novou konstrukci přibližně třetiny (asi 3000) dílů a komponentů ze kterých se skládá nový model. Vysokou kvalitu nové Omegy charakterizuje i desetiletá záruka proti prorezivění karoserie.
OPEL magazín podzim ´99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.