Není v tom nic překvapivého, zato o to víc je daný údaj varující – v srpnu zásadně a rapidně roste počet dopravních nehod, při nichž je jedním ze spolujezdců také dítě. Přičemž nejvíce, asi při 2 500 haváriích za rok, jsou přítomny děti ve věku do 5 let. Tedy ty nejzranitelnější. O čem tato fakta vypovídají?
Modelový příklad rodiče s malým dítětem v autosedačce míří na dovolenou k moři a horko, únava, stejně jako dlouhá cesta vedou k tomu, že dítě, či děti na zadním sedadle jsou rozmrzelejší, pláčou, vyžadují pozornost rodičů. Za dětmi se tedy ohlížejí z předních sedaček nejen spolujezdkyně-matka, ale i řidič-otec. Následky mohou být doslova tragické. A jejich příčiny?
Na prvním místě je podle Portálu nehod nedodržení bezpečné vzdálenosti (přes 17 % událostí). Druhou příčinou havárií vozů s dětmi do 5 let, je fakt, že se řidič nevěnuje plně řízení (14 %). Společným jmenovatelem obou příčin, tedy zhruba třetiny obdobných událostí je fakt, že se řidič nevěnuje dostatečně řízení, tudíž nedodržuje bezpečnou vzdálenost neboť se poměrně často a na delší okamžiky věnuje dítěti. Odborníci ÚAMK už mnohokrát upozorňovali na fakt, že se v ČR nevěnuje dostatečná pozornost právě problematice dodržování bezpečné vzdálenosti. Na dálnicích je právě tohle častou příčinou tragédií.
Experti ÚAMK proto doporučují umístit do interiéru dostatečně velké druhé zpětné vnitřní zrcátko, které by zabíralo interiér, konkrétně prostor, kde sedí dítě. Tedy aby bylo možné jen krátkým zvednutím očí zkontrolovat situaci na zadním sedadle. Pak není třeba, aby se řidič otáčel a přehlédl, jak se nebezpečně přiblížil k vozu vpředu nebo naopak neočekávaně zpomalil.
Pokud jedou ve voze oba rodiče, je mnohem vhodnější, aby spolujezdec „nehlídal“ řidiče, ale dítě či děti vzadu, pokud to velikost vozu dovolí. Samozřejmě, že je nezbytné vše na cestu dítěte připravit: vhodné pití, jídlo, oblíbené hračky atd. Počítat je také nezbytné s častějšími zastávkami na cestě. Nesmíme zapomínat ani na pravidlo, že aktivujeme dětskou pojistku zadních dveří, aby je děti samy neotevřely. Ostatně i nedávný případ, kdy dítě vypadlo za jízdy z vozidla, je velkým varováním. No a nakonec doporučujeme dodržovat postup, kdy děti vystupují z vozu jen na pravou stranu a to pouze tehdy, když už jsou rodiče u jejich dveří.
Pokud jsou ve voze děti ve věku od 15 do 17 let, příčiny nehod se zásadně mění. Na prvním místě je viníkem nehod, při nichž jsou přítomni i výrostci, nepřizpůsobení rychlosti (23 % nehod). Jinými slovy, rodiče se trochu překvapivě a nepochopitelně chovají nevhodně. Zřejmě se před svými dorůstajícími dětmi předvádějí a jezdí nepřiměřeně rychle. Na tento fakt, je podle expertů ÚAMK na místě upozornit i vzhledem k novým návrhům, podle nichž by se za přítomnosti mentora (obvykle rodiče) mohli učit jezdit i 17letí. Nebude se část z nich chovat obdobně, jako když vezou své ratolesti na dovolenou – tedy nepřiměřeně spěchat?
Další příčinou při cestování s „náctiletými“ je pak nedodržování bezpečné vzdálenosti (10 % nehod). Tyto dvě příčiny pak opět tvoří třetinu všech nehod s dospívajícími dětmi na palubě.
Odborníci ÚAMK zdůrazňují, že je na místě se nad těmito důvody nehod zamyslet právě teď v srpnu, kdy počet havárii s dětmi na palubě doslova raketově roste. Celkem se pak všech za roky 2010 až 2021 událo na českých silnicích 55 152. A to je varovné číslo.