V EU je už přes milion veřejných dobíječek pro elektromobily, Česko drží krok

V červenci dosáhla Evropská unie významného milníku – počet veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily poprvé překročil hranici jednoho milionu. Podle aktualizovaných informací portálu cistadoprava.cz, které čerpají ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva jich bylo evidováno 1 005 080.

Přes 560 tisíc, tedy 56 % z celkového počtu, se soustředí pouze ve třech zemích: v Nizozemsku (19,7 %), Německu (18,7 %) a Francii (17,5 %). Postupné rozšiřování infrastruktury usnadňuje nejen každodenní provoz elektromobilů, ale také cestování napříč státy a delší trasy bez obav z nedostatku dobíjecích možností.

Česká republika má aktuálně v provozu 7 069 veřejných dobíjecích bodů. V absolutním počtu jí to zajišťuje 14. příčku v EU. Při přepočtu na délku silniční sítě jsme devatenáctí a při přepočtu na počet obyvatel dvacátí. Poměr elektromobilů k dobíjecím bodům Z hlediska dostupnosti infrastruktury je na tom ČR podobně jako unijní průměr. V celé EU připadá na jeden veřejný dobíjecí bod přibližně 11,5 elektromobilů (bateriového nebo plug-in hybridního), v Česku je to 11,1. U bateriových elektromobilů (BEV) činí tento poměr 7,0 BEV/VDB (v EU 7,1), u plug-in hybridů (PHEV) 4,1 PHEV/VDB (v EU 4,4). Podobné hodnoty vykazují například Polsko, Švédsko či Rakousko. U PHEV se Česko blíží státům jako Estonsko, Litva nebo Chorvatsko.

Celkový ukazatel pro všechna elektrická vozidla (EV) je u nás jen o 3 % nižší než unijní průměr, což potvrzuje, že z hlediska poměru počtu vozidel k infrastruktuře ČR nezaostává. Rostoucí počet elektromobilů však znamená, že síť bude nutné dále rozšiřovat, aby se tento poměr v budoucnu nezhoršoval. Rychlé a velmi rychlé nabíjení má u nás větší podíl Ze 7 069 dobíjecích bodů v ČR tvoří 4 921 běžné AC stanice (69,6 %), 1 410 výkonné DC stanice do 149 kW (19,9 %) a 738 velmi výkonné UFDC nad 150 kW (10,4 %). V EU je struktura odlišná: 82,9 % AC, 7,0 % DC a 10,1 % UFDC. U nás je tedy menší podíl běžných stanic, zato více rychlých a velmi rychlých dobíjecích bodů. Síť je tak více orientovaná na zkrácení doby dobíjení a podporu dálkových cest, ale méně na levnější a pomalejší nabíjení, vhodné například pro noční stání.

Komentář Centra dopravního výzkumu „V České republice je aktuálně provozováno 49 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Rostoucí zájem zákazníků – jak při nákupu nových vozidel, tak na trhu ojetin – se logicky promítá i do vyšší poptávky po veřejném dobíjení. Dynamický růst registrací elektromobilů v posledních dvou letech navíc způsobil, že se poměr vozidel k infrastruktuře zvýšil téměř na úroveň unijního průměru. Je však důležité připomenout, že na rozdíl od tankování konvenčních vozidel je veřejná dobíjecí infrastruktura využívána spíše jako doplňková možnost, což potvrzují i závěry našeho letošního průzkumu*,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Kdo dobíjecí body provozuje? Podle údajů nahlášených Ministerstvu průmyslu a obchodu mezi největší provozovatele v ČR patří ČEZ (30,8 %), Pražská energetika (24,6 %) a E.ON Drive (11,6 %). Tyto společnosti deklarují, že na svých stanicích dodávají elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů. Z dalších významnějších provozovatelů lze uvést Innogy Energo (6,7 %), ŠKO-ENERGO (4,8 %), Lidl (2,7 %), Teplárny Brno (2,6 %), ELEKTRO-PROJEKCE (1,6 %), Tesla (1,5 %) a MOL (1,2 %). Podklady pro rozvoj sítě Pro investory a provozovatele je k dispozici webová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která pomáhá s výběrem vhodných lokalit. K plnění požadavků evropského nařízení AFIR (Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva) na síti TEN-T slouží specializovaná mapa. Oba nástroje jsou zdarma a veřejně dostupné na portálu cistadoprava.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...