V České republice je registrováno více než 1,3 milionu motocyklů, z toho téměř 10 tisíc elektrických, jejich podíl tak tvoří 0,75 %. Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji, téměř tři z deseti provozovaných elektrických motocyklů je značky HECHT, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.
Omezený dojezd a vyšší pořizovací náklady byly jedny z omezujících faktorů masovějšího rozšíření elektrických motocyklů. Pokud však vezmeme v potaz potřeby průměrného motocyklisty, zejména pro pohyb v městském či příměstském provozu, faktor omezeného dojezdu nehraje až takovou roli. Nízké provozní náklady, okamžitý výkon, lokálně bezemisní doprava, tichý provoz a relativně snadná údržba – to jsou některé výhody, díky nímž si každoročně tyto dopravní prostředky vyhlédnou i v Česku vyšší stovky zákazníků.
K 31. 12. 2023 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 9 970 bateriových elektrických vozidel (BEVs) kategorie L. V loňském roce bylo v České republice registrováno přes 26 tisíc nových motocyklů, značky HONDA, CF MOTO, YAMAHA, KTM, BMW a PIAGGIO patřily k těm nejčetněji registrovaným. „V roce 2023 bylo evidováno 1 743 BEVs kategorie L, meziročně o 195 méně, tj. -10 %. Celkem 490 elektrických motocyklů registrovala značka HECHT, tj. 28 %, s odstupem pak následovaly značky LMI (81), SUPER SOCO (81), HORWIN (70) a SMARDA (61). Drtivá většina loni registrovaných elektrických motocyklů byla nová (98 %), firemní zákazníci registrovali 521 BEVs, tj. 30 %,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Pokud se podíváme na zastoupení BEVs v registru, pak lze konstatovat, že podíl elektrických motocyklů je více než dvojnásobný oproti segmentu osobních automobilů – podíl u kategorie L dosáhl na konci loňského roku 0,75 %, v případě osobních vozidel kategorie M1 činil 0,34 %. Tradiční motocyklové značky buď zatím v registru v oblasti elektrických motocyklů nejsou zastoupeny vůbec – např. HONDA, CF MOTO, APRILIA, KAWASAKI, nebo jen velmi sporadicky – KTM (120), KENTOYA (69), BMW (60), SEGWAY (45), PIAGGIO (41), YAMAHA (16).
„Tradiční“ motocyklové značky v loňském roce v Česku registrovaly např. 16 elektrických skútrů BMW CE04, 12 elektrických skútrů YAMAHA NEO ESS025 nebo 9 terénních motocyklů KTM FREERIDE E-XC, za zmínku stojí také 32 registrací českého elektrického mopedu MOPEDIX Electrix.
Celkový meziroční pokles registrací elektrických motocyklů o 10 % byl způsoben především propadem registrací lídra trhu, společnosti HECHT, která v loňském roce nenavázala na každoroční zvyšující se počet registrovaných elektrických motocyklů, když oproti svému maximu – 812 vozidlům v roce 2022, meziročně registrovala o 322 vozidel kategorie L méně, tj. 40% pokles registrací elektrických motocyklů. I přes uvedený pokles byla a je společnost HECHT na trhu s elektrickými motocykly v Česku lídrem. V loňském roce byl největší zájem zákazníků o elektrický skútr HECHT COCIS s max. rychlostí 45 km/h, který se nabízí jak jako jednostopý s dojezdem až 60 km za cenu 34 990 Kč, tak také jako tříkolka s dojezdem až 50 km za cenu 44 990 Kč.
Vozidla kategorie L zahrnují dvoukolová, tříkolová a čtyřkolová motorová vozidla rozdělená do kategorií podle článku 4 a přílohy I, včetně motokol, dvoukolových a tříkolových mopedů, dvoukolových a tříkolových motocyklů, motocyklů s postranním vozíkem, lehkých a těžkých silničních čtyřkolek a lehkých a těžkých quadrimobilů – viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.