Unikátní systémy Volvo pro automatické intenzivní brzdění při všech rychlostech, které dokážou reagovat na vozidla i osoby

 Míč odskočí do vozovky. Dítě, které ho upustilo, bez rozmýšlení vyrazí za ním – přímo před přijíždějící automobil. Řidič se nachází v hrozivé situaci…

Nová generace aktivní bezpečnostní technologie od společnosti Volvo disponuje průlomovou funkcí, která dokáže rozpoznat chodce v jízdní dráze vozidla a při rychlosti do 25 km/h zcela předejít nehodě, pokud řidič sám včas nezareaguje.

V souvislosti s uvedením zcela nového Volva S60 v roce 2010 se společnost Volvo Cars chystá představit novou generaci aktivního bezpečnostního systému. Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi plně automatického brzdění a ochrany chodců. Nové bezpečnostní funkce představují další etapu nepřetržitého vývoje technologie pro rozpoznávání rizikových situací, která má za úkol pomoci řidiči předcházet nehodám.

 „V předchozích fázích se konstruktéři značky Volvo zaměřili na systémy pomáhající předcházet srážkám s jinými vozidly. Nyní jsme se rozhodli učinit obrovský krok vpřed s funkcí, která pomůže zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků silničního provozu. Kromě toho byl systém vylepšen tak, aby namísto 50 % využíval plný brzdný výkon. Podle našich informací dosud nikdo z našich konkurentů nedosáhl v této oblasti takového pokroku,“ vysvětluje Thomas Broberg, bezpečnostní expert společnosti Volvo Cars. Dodává: „Tato technologie představuje významný krok na cestě k naplnění naší dlouhodobé vize vyrábět automobily, u nichž k nehodám nebude docházet. Naším cílem je do roku 2020 dosáhnout toho, aby nikdo ve voze Volvo nebyl usmrcen ani vážně zraněn.“

Kolize s chodci v městském prostředí

V EU se podíl chodců na dopravních nehodách pohybuje mezi 10 a 25 procenty v závislosti na konkrétní zemi. V hlavních městech zemí EU zemřelo v roce 2007 při dopravních nehodách 1 560 osob. Z tohoto počtu bylo 43 procent chodců.

 Rychlost vozidla je rozhodujícím parametrem pro závažnost následků nehody a riziko usmrcení chodce při kolizi v rychlosti 50 km/h je o 85 % vyšší než při 25 kilometrech v hodině.

Předchází nehodám při rychlostech do 25 km/h

„Naším cílem je dosáhnout toho, aby tato nová technologie pomohla řidičům kolizím s chodci při rychlostech do 25 km/h zcela předejít. Při vyšších rychlostech pak má za úkol rychlost před okamžikem nárazu co nejvíce snížit. Ve většině případů můžeme sílu nárazu snížit přibližně o 75 procent. Vzhledem k velkému počtu tragických nehod chodců bude i dvacetiprocentní snížení rizika usmrcení díky této nové funkci představovat významný přínos. V určitých situacích lze počet smrtelných nehod snížit až o 85 procent“, říká Thomas Broberg.

 Tato technologie je rovněž mimořádně prospěšná v případě hrozícího nárazu zezadu do jiného vozidla. Statistiky ukazují, že polovina řidičů, kteří narazí do vozidla před sebou, před kolizí vůbec nebrzdí.

Hlavním cílem však zůstává včasné upozornění řidiče tak, aby vozidlo dokázal včas zastavit nebo se hrozícímu nebezpečí vyhnout. Teprve pokud řidič na výstrahu nereaguje, systém začne automaticky s maximální intenzitou brzdit tak, aby zabránil bezprostředně hrozící srážce. V takových případech dokáže systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí plně automatického brzdění předejít nehodě za předpokladu, že relativní rozdíl v rychlostech obou vozidel je menší než 25 km/h.

Bezpečnější rozpoznání díky nejmodernějším technologiím

Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcemi plně automatického brzdění a ochrany chodců je tvořen novým duálním radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Radar a kamera nepřetržitě sledují silnici před vozidlem. Úkolem radaru je rozpoznávat objekty a určovat vzdálenost od nich. Úkolem kamery je poznat, o jaký typ objektu se jedná.

 Podobně jako v minulosti je systém naprogramován tak, aby reagoval na automobily před vozidlem, které stojí nebo se pohybují stejným směrem. Díky nejmodernějšímu radaru, který má v porovnání s předchozím typem výrazně širší zorné pole, je možné včas identifikovat i chodce chystající se vstoupit do vozovky. Kamera má oproti předchozí generaci lepší rozlišení, které systému umožňuje monitorovat vzory pohybu chodců.

„Na této technologii pracujeme již deset let. Zkušební vozy se po silnicích mnoha různých zemí pohybují několik let. Při konstrukci finálního systému je totiž zapotřebí brát ohled na řadu faktorů, jako je chování účastníků silničního provozu, stav vozovek či klimatické podmínky. Informace z těchto reálných testů můžeme rovněž využít pro provádění pokročilých počítačových simulací,“ říká Thomas Broberg.

Nová technologie umožňuje využití plného výkonu brzd

V nouzové situaci je řidič nejprve upozorněn zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Pro vyvolání okamžité a intuitivní reakce je vizuální výstraha navržena tak, aby vypadala jako rozsvícené brzdové světlo. Pokud řidič na výstrahu nereaguje a systém vyhodnotí bezprostřední hrozbu kolize, dojde k aktivaci brzd vozidla s maximální intenzitou.

 „Pro aktivaci brzd je nezbytné, aby přítomnost objektu potvrdil jak radar, tak i kamera. Díky nejmodernějším čidlům lze nyní využít plný výkon brzdové soustavy. Naše společnost je s největší pravděpodobností první automobilkou na světě, která nabízí ochranu chodců s využitím plné kapacity brzd,“ vysvětluje Thomas Broberg.

„Systém je založen na stejném principu jako lidské oko a podobně jako u našeho zraku je i jeho funkce zhoršena za tmy či za špatného počasí.“

Vylepšený adaptivní tempomat

Adaptivní tempomat (ACC) společnosti Volvo byl nyní vylepšen o funkci, která v případě, že je vůz vybaven automatickou převodovkou, umožňuje používání tempomatu i při velmi nízkých rychlostech. Novinkou je, že adaptivní tempomat s radarem je schopen udržovat nastavený odstup od vozidla vpředu při všech rychlostech až do úplného zastavení. Díky tomu lze tento nový komfortní prvek použít i při pomalé jízdě v dopravních zácpách s opakovaným rozjížděním a zastavováním. Předchozí verze tohoto zařízení byla totiž aktivní pouze při rychlostech nad 30 km/h.

City Safety – pomáhá předejít nehodám v nízkých rychlostech

Systém City Safety byl představen jako součást standardní výbavy Volva XC60. Technologie byla vyvinuta interně ve společnosti Volvo Cars a přispívá k omezení nebo k úplnému předcházení kolizí při rychlostech do 30 km/h. V hustém městském provozu i při popojíždění v kolonách jsou nárazy do vpředu jedoucího vozidla velmi časté. Přibližně k 75 procentům všech nehod dochází v rychlostech nižších než 30 kilometrů v hodině a studie ukazují, že v 50 procentech těchto případů řidič druhého vozidla před nehodou vůbec nebrzdil.

 Se systémem City Safety automobil automaticky zastaví, jestliže řidič na zpomalení nebo zastavení vozidla vpředu včas nezareaguje. Pokud je relativní rozdíl mezi rychlostmi obou vozidel menší než 15 kilometrů v hodině, lze kolizi zcela předejít. Pokud je rozdíl mezi rychlostmi mezi 15 a 30 kilometry v hodině, sníží se rychlost nárazu tak, aby se zmenšila závažnost kolize a její důsledky.

Ocenění za vedoucí roli v oblasti bezpečnosti

Díky modelu XC60 a systému City Safety společnost Volvo Cars získala od různých institucí zabývajících se bezpečností silničního provozu a pojišťoven řadu ocenění za inovativní schopnost systému snižovat riziko poranění osob a škody na vozidlech.

V následujícím seznamu jsou uvedena ocenění získaná v roce 2008 a za dosavadní část roku 2009:

  • Auto Hoje 2009 (Portugalsko)
  • Paul Pietsch Award 2009 (Německo)
  • What Car? SUV roku 2009 (Velká Británie)
  • SUV roku 2009 (Chile)Zlatý klakson, nejlepší crossover 2009 (Rusko)
  • FuturAuto 2009 (Belgie)
  • SUV a Crossover roku 2009 (Singapur)
  • SUV a Crossover roku 2009 (Irsko)
  • Auto Trophy 2008 (Německo)
  • L’Automobile Magazine 2008 (Francie)
  • Autocar Magazine 2008 (Řecko)
  • Thatcham Fleet World Honours Awards 2008 (Velká Británie)
  • Ocenění za příspěvek bezpečnosti provozu (Traffic Safety Achievement Award) 2008, National
  • ighway Traffic Safety Administration (USA)
  • Ocenění Auto Revue Award 2008 (Rakousko)
  • Centro Zaragoza (CZ) (Španělsko/Portugalsko)
  • Autoweek, Inovace roku 2009 (Nizozemsko)

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...