Rok 2009 byl z hlediska automobilového sportu velice úspěšný.
Největším vítězstvím byly první dvě místa v závodě 24 hodin Le Mans, dále obsazení všech tří medailových pozic v Rally Monte Carlo vozy 207 Super 2000, ale také třetí titul v řadě v Poháru konstruktéru a Poháru jezdců v seriálu Intercontinental Rally Challenge, což je úspěch, na němž se podílela řada poboček Peugeot, a konečně přetrvávající oblíbenost závodů určených pro zákazníky Peugeot.
Program pro sezónu 2010: opět zvítězit v závodě Le Mans!
Peugeot, který v červnu loňského roku obsadil dvě první místa v závodě 24 hodin Le Mans, chce své umístění zopakovat i v roce 2010. Tým Peugeot Total upnul své snahy na vůz 908 HDi FAP, který se zúčastní již počtvrté a naposledy. Ihned po zmíněném historickém vítězství se tým opět pustil do práce na vývoji tohoto vozu, aby ho ještě více vylepšil.
Byly naplánovány testovací jízdy a závody na různých okruzích s cílem vůz na 78. ročník závodu 24 hodin Le Mans ještě lépe připravil. Le Mans však i nadále zůstává závodem se všemi obtížemi, nejistotami a vrtkavým štěstím, které vytváří jeho legendární pověst. Ani nejpečlivější příprava neumožní vystihnout specifika tohoto závodu, jenž má vždy v rukávu překvapení, která pak rozhodují o vítězi. Od onoho historického 14. června 2009 bude mít tým Peugeot Total za sebou celkem 11 vytrvalostních testů, práci na úpravách a seřizováních a také dva přípravné závody v rámci skutečných soutěží.
Barvy Peugeotu bude hájit jedenáct vybraných pilotů, kteří budou závodit s čísly 1, 2 a 3, jež řadu let držel jeho velmi uznávaný protivník.
Závodní číslo 1 ponesou vítězové z roku 2009: Marc Gené (Španělsko), Alexander Wurz (Rakousko) a nováček v týmu Peugeot Sport Anthony Davidson (Velká Británie). Marc a Alexander se na start závodu Le Mans postaví počtvrté, přičemž Rakušan Alexander má za sebou 2 úspěchy (1996 a 2009). Anthony, který se Le Mans zúčastnil dvakrát (2002, 2009), si vůz 908 osobně vyzkoušel koncem roku 2008 na zkušebním okruhu v Le Castellet.
Posádku vozu 908 HDi FAP s číslem 2 budou tvořit tři Francouzi Nicolas Minassian, Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, kteří se již společně sešli v roce 2002 v rámci týmu Oreca. Loni v listopadu se také střídali za volantem vozu 207 Relais v nezapomenutelném štafetovém závodě v Le Mans ve finále série Rencontres Peugeot Sport. Připomeňme, že Stéphane získal v posledních třech letech v Le Mans s vozem 908 HDi FAP pole position.
Třetí posádku bude tvořit místní závodník Sébastien Bourdais, který se sejde se svým krajanem žijícím v USA Simonem Pagenaudem. Třetím v týmu bude Portugalec Pedro Lamy. Sébastien a Pedro se již závodu v Le Mans spolu zúčastnili v roce 2007 s vozem Peugeot č. 08.
Rezervním pilotem týmu Peugeot Total bude Christian Klien. Zkušebním jezdcem se stal Grégory Guilvert, který byl za své vítězství v THP Spider Cup 2009 odměněn testovací jízdou ve voze 908 a přesvědčil o svých kvalitách.
Pokud jde o další závody sezóny, již ten první bude svou délkou 12 hodin, obtížným terénem a horkem, ve kterém probíhá, znamenat pro Peugeot náročný test. V Sebringu na Floridě se poprvé objeví dva vozy Peugeot 908 HDi FAP s posádkami Davidson/Gené/Wurz (07) a Bourdais/Lamy/ Minassian (08). Při této příležitosti provede francouzský tým testy během víkendu před závodem a bude v nich pokračovat i dva dny po závodu. Druhý závod ve Spa-Francorchamps v rámci série Le Mans bude generálkou pro celý tým Peugeot Sport, neboť se do něj zapojí všechny 3 vozy.
Jedenáct testů a oba tyto závody by měly týmu umožnit se na 24 hodin Le Mans důkladně připravit.
Druhá část sezóny 2010 s nabitým programem:
Peugeot Sport se připravuje i na období po závodu v Le Mans. Vozy 908 HDi FAP mají prozatím na programu dva další závody, a to v září v rámci Le Mans Series v Silverstone v Anglii a – pokud to potvrdí Automobile Club de l’Ouest – také závod Šanghaji v rámci Intercontinental Le Mans Cup. Pro Peugeot Sport je tato druhá polovina roku také obdobím, kde je nutné přemýšlet o budoucnosti a především o blízké budoucnosti a o nových předpisech, které začnou platit v roce 2011 a budou představovat začátek nové éry vytrvalostních závodů. Část pravidel již bylo zveřejněna, což znamená, že je již možné začít pracovat na novém voze.
Otázky pro Oliviera Quesnela (ředitele Peugeot Sport) a Bruno Famina (technického ředitele):
Vozy Peugeot 908 HDi FAP nastupují do čtvrté a poslední sezóny. Jaká nová technická vylepšení bylo možné provést?
Bruno Famin:
„Bylo jich hodně! Nejprve jsme se soustředili na karoserii a motor, abychom vyhověli předpisům pro rok 2010.
Pokud jde o karoserii, udělali jsme následující změny:
- zesílení zadních hran na „prodloužené“ části předního difuzéru (hrany jsou na obou stranách skořepinové konstrukce na úrovni začátku pontonu);
- úprava zadní kapoty, odkud zmizely mřížky chránící před částečky pneumatik za koly (horní část). Byly nahrazeny rovnou plochou.
Na motoru jsme podle nových pravidel pro rok 2010 museli provést následující úpravy:
- zmenšení průměru příruby přívodu vzduchu: 37,8 mm v roce 2010 oproti 38,3 mm v roce 2009;
- snížení maximálního tlaku turbokompresoru z 2750 mbar v roce 2009 na 2590 mbar v roce 2010 .
Tyto dva zásahy měly za důsledek snížení výkonnosti o přibližně 40 koní.
Dál jsme pokračovali společně s odborníky ze skupiny PSA na dalším vývoji motoru. Zaměřili jsem se především na:
- snížení ztrát, kdy jsme se společně s firmou Total soustředili na vylepšení používaných maziv;
- zlepšení propustnosti na přívodním a výfukovém potrubí;
- zlepšení spalování, na čemž úzce spolupracujeme s firmou Bosch.
Ve všech oblastech jsme se dále snažili dosáhnout snížení hmotnosti. Cílem bylo nezvyšovat ji oproti roku 2009, a to i přes úpravy, které byly provedeny za účelem zajištění vyšší spolehlivosti a splnění požadavků nových předpisů pro rok 2010 týkajících se vlastností karoserie.
Spolehlivost hraje v rozvoji a modernizaci klíčovou roli, i když z osmi vozů 908 HDi FAP, které se od roku 2007 zúčastnily závodu 24 hodin Le Mans, odstoupil jen jediný. Jinými slovy, dokončili jsme 191 z možných 192 hodin závodu. Musíme tuto tradici udržet, takže začneme tím, že se výrazně zaměříme na prvky, které nám v roce 2009 dělaly problémy: převodovku, spojku a převodní systém, opotřebení brzd, montáž kol a klimatizaci.
A konečně úzce spolupracujeme s Michelinem na zcela nové řadě pneumatik pro suché, běžné a mokré podmínky.“
Jaké má vůz 908 HDi FAP naděje na vítězství?
Bruno Famin:
„Je zřejné, že je to jeho 4. sezóna, ale stále má velký potenciál. V loňském roce jsme se domnívali, že za svým hlavním konkurentem nepatrně zaostáváme, pokud jde o výkonnost, ale ve skutečnosti to bylo naopak. 908 měla ještě lepší úroveň než její soupeř. Je však jasné, že konkurenti zareagovali a víme, že na svém voze, který je jen dva roky starý, udělali hodně práce. Z hlediska čisté výkonnosti by mě nepřekvapilo, kdybychom byli nepatrně pod úrovní soupeře, takže nás čeká v Le Mans skutečně 24 hodinový sprint.“
Na startu 24 hodin Le Mans budou čtyři vozy 908 HDi FAP?
Olivier Quesnel:
„Budou zde tři oficiální vozy a s jedním pojede v celé sezóně série Le Mans i v závodě 24 hodin Le Mans tým Oreca – Hugues de Chaunac. Chceme mít 4 možnosti vyhrát. Bude to výjimečný ročník a musíme udělat vše proto, abychom se dokázali postavit silnému protivníkovi, který touží po odvetě. 908, kterou dostane Oreca, bude v konfiguraci 2010 a je nedílnou součástí naší strategie pro závod 24 hodin Le Mans.“
Jak jste dávali dohromady složeni tří oficiálních posádek pro 24 hodin Le Mans?
Olivier Quesnel:
„Neudělal jsem nic revolučního, protože základy jsou jasně dané. Letošní závod 24 hodin Le Mans bude nesmírně náročný a za sebemenší chybu, problém nebo zpoždění v boxech nebo na dráze se draze zaplatí. Všechny vozy jsou opět o něco kvalitnější a rozdíly mezi nimi jsou opět o něco menší, takže boj bude náročný. Vypadá to, že to bude ještě tvrdší než v Sebringu 2009, kdy vítězné vozy dělilo po 12 hodinách závodu jen 22 vteřin. Potřebovali jsme proto dvě posádky sprinterů a jednu sprintersko-vytrvalostní, a současně jsme museli při jejich sestavování přihlížet k tomu, jak jsou spolu jezdci sehraní. Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud spolu závodili ve Spojených státech a Pedro Lamy je pilíř týmu Peugeot. Franck Montagny, Nicolas Minassian a Stéphane Sarrazin si spolu dokonale ve všech směrech rozumí a pracují spolu s velkým nadšením. A konečně pokud jde o vítěznou posádku z Le Mans, Marca Gené a Alexandera Wurze, které doplňuje Anthony Davidson, pro tento vůz jsme měli několik možností, mezi nimiž byl i Sébastien Loeb. Ten dosáhl požadované úrovně, aby mohl být do týmu začleněn a s rozhodnutím jsme čekali na švédskou rally. Každý závodník se musí zapojit na 100 % a ukázalo se, že Sébastienův program je příliš napjatý. Anthony Davidson byl k dispozici – je rychlý, nadšený a velmi šťastný, že může být součástí týmu Peugeot Total. Domnívám se proto, že máme 3 posádky schopné Le Mans vyhrát.“
Co můžete říct o vozu pro rok 2011?
Olivier Quesnel:
„Prozatímně jsme mu dali jméno 90X a zatím nemůžeme říct nic konkrétnějšího. Naší prioritou je Le Mans, na který zaměříme veškeré úsilí,“
Bruno Famin:
„Po technické stránce jsme v řadě věcí pokročili, ale podrobnosti si necháme zatím pro sebe. Technická pravidla se stále dokončují a ještě se musí vyjasnit mnoho věcí. Doufáme, že se to podaří rychle, protože v ideálním případě by měl vůz vyjet do konce roku. Mezitím nás čeká s přípravou Le Mans 2010 a vývojem vozu pro rok 2011 spousta práce …“
Přehled závodů v roce 2010:
18.-20. března | 12 hodin v Sebringu (americká Le Mans Series) |
7.-9. května | 1000 km Spa- Francorchamps (Le Mans Series) |
6.-13. června | 24 hodin Le Mans |
10.-12. září | 1000 km Silverstone (Le Mans Series / Intercontinental Le Mans Cup) |
12.-14. listopadu | Šanghaj (Intercontinental Le Mans Cup) – TBC |
Posádky:
12 hodin v Sebringu
- 908 HDi FAP č. 7: Anthony Davidson – Marc Gené – Alexander Wurz
- 908 HDi FAP č. 8: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy – Nicolas Minassian
24 hodin Le Mans:
- 908 HDi FAP č.1: Anthony Davidson – Marc Gené – Alexander Wurz
- 908 HDi FAP č. 2: Nicolas Minassian – Franck Montagny – Stéphane Sarrazin
- 908 HDi FAP č. 3: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy – Simon Pagenaud
Rezervní pilot: Christian Klien
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas