Je to rok, co Volkswagen Užitkové vozy uvedl na trh zcela nově koncipovanou legendu, ikonického Multivana v sedmé generaci. Ještě nikdy nebyl tak variabilní, síťově propojený a trvale udržitelný.
Poprvé u modelu Multivan tvoří základ pohonu a elektronických systémů komponenty modulární platformy MQB (Modularer Querbaukasten) pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč.
Poprvé je součástí nabídky pohonů verze plug-in hybrid.
Poprvé můře řidič využívat také funkci částečně automatizované jízdy.
Dva, tři, čtyři
Nový Multivan se nabízí ve dvou délkách karoserie (4 973, nebo 5 173 mm), ve třech stupních výbavy (Multivan, Life a Style) a se čtyřmi různými motory. Kromě zážehových motorů 1.5 TSI (100 kW) a 2.0 TSI (150 kW) je k dispozici i turbodiesel 2.0 TDI (110 kW) a především plug-in hybridní pohon eHybrid 1.4 TSI.
A třebaže plug-in hybrid je nejdražší s cenovkou od 1 436 876 Kč, je také nejvýkonnější (celkový výkon 160 kW) a nejhospodárnější variantou.
Nové spektrum technických inovací pro Bulli
Upřímně nám moc nedávalo smysl osazovat tak masivní MPV golfáckým motorem s baterkou, a tak jsme to vyzkoušeli.
A výsledek? Nejlepší Multivan všech dob, který transformuje automobilový životní styl do nové doby. Tenhle eHybrid má ve městě nulové emise a současně zvládá i dálniční stakilometrové porce. Zajímavé bylo srovnání s plnou a prázdnou baterkou.
Při prázdné zvládl 150 dálničních kilometrů se spotřebou 9,1 litrů, s plnou ten samý nájezd za 6,2 litru.
Motor z Golfa, i když ne
Motor 1.4 TSI sice je stejný jako u Golfa, přesto jiný – pro Multivan totiž byl mohutně zdokonalen. Optimalizovaly se řídicí jednotka motoru, vstřikovací soustava (vstřikovací tlak 350 barů), pístní kroužky (snížení emisí pevných částic), nově tvarované trysky pro chlazení pístů rozstřikovaným olejem, olejové čerpadlo, sodíkem plněné výfukové ventily (zlepšují odvádění tepla) a senzory teploty a tlaku výfukových plynů uložené mimo motor před filtrem pevných částic a za ním.
Ve výsledku stvořili ve VW legendární MPV s nejvyšším celkovým výkonem hybridní soustavy 160 kW (218 k) a maximálním točivým momentem 350 N.m.
Smysl? Ano…
V Německu je podle studie Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury 95 procent všech každodenních jízd automobilem kratších než 50 kilometrů. V ČR to je ještě méně. Proto sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 10,4 kWh a dojezdem v režimu elektrického pohonu 46 až 50 kilometrů zvládne téměř každodenní jízdu.
A kdyby se řidič „utrhl“, tak celkový dojezd Bulli eHybrid je v závislosti na výbavě až 700 kilometrů. Plug-in hybridní pohon byl koncipován tak, aby se Multivan eHybrid po startu rozjížděl s čistě elektrickým pohonem. Hospodárný motor TSI se k elektrickému pohonu připojuje až po překročení rychlosti jízdy 140 km/h.
Ochrana klimatu a přírodních zdrojů – snížení hmotnosti o více než 200 kg
Volkswagen Užitkové vozy zdokonalil ekologické vlastnosti Multivanu širokým souborem opatření. Na jedné straně stojí hospodárné motory s nižšími emisemi a v případě modelu Multivan eHybrid je možné přechodně jezdit dokonce zcela bezemisně. Na druhé straně se podařilo dosáhnout velkého pokroku v zásadních oblastech, díky nimž je Multivan ještě ekologičtější než dosud. Multivan se může pochlubit například velmi nízkým aerodynamickým odporem vzduchu. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu (cx) klesl v porovnání s předchůdcem z 0,35 na 0,30 – to je nejlepší hodnota v segmentu rodinných MPV. Jen díky nižšímu součiniteli aerodynamického odporu vzduchu (cx) došlo k poklesu emisí CO2 v průměru o 7,8 g/km. Nový Multivan je kromě toho výrazně lehčí než předchůdce. Jen v oblasti z velké části nově vyvinutého podvozku ušetřila značka Volkswagen Užitkové vozy 45 kg nahrazením ocelových dílů hliníkovými komponenty. Až o 10 kg snížila hmotnost velmi kvalitní kovaná kola z lehké slitiny, dodávaná s průměrem ráfku 17, 18 nebo 19 palců. Výrazně lehčí jsou také sedadla v zadní části interiéru. Ke snížení hmotnosti přispěla rovněž zcela nově vyvinutá karoserie.
Navzdory vyšším požadavkům na pasivní bezpečnost v porovnání s předchůdcem a o více než 50 procent vyšší torzní tuhosti se podařilo snížit hmotnost kovových komponentů karoserie (hliník a ocel). Například nově koncipované díly pro připevnění pružicích a tlumicích vzpěr jsou vyrobeny z hliníku místo oceli, a jejich hmotnost je tak o 7,0 kg nižší. O 1,0 kg klesla hmotnost předních blatníků vyráběných nyní rovněž z hliníku – je to indicie, že se počítá opravdu každý kilogram. Hmotnost karoserie snížilo rovněž využití plastů. Nejméně 23,5 kg plastů použitých v modelu Multivan je vyrobeno z recyklátů. Nejlehčí Multivan nové generace má hmotnost 1941 kg; pro porovnání nejlehčí Multivan 6.1 v nejaktuálnější verzi vykáže na váze 2145 kg. Rozdíl je tedy 204 kg, resp. 9,5 procenta. Multivan je navíc vybaven filtrem s aktivním uhlím, který odstraňuje ze vzduchu mimo jiné alergeny, a vylepšuje tak klima v interiéru.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií