Každé z těchto míst je jedinečné svou lokalitou, charakterem, možnostmi a vlivem ve své zemi. A v každém z nich se nachází designové centrum společnosti Volvo Cars, přičemž všechna mají své vlastní kompetence, cíle a poslání.
Společnost Volvo Cars má své kořeny a centrálu ve švédském Gothenburgu v samotném srdci Skandinávie. Právě skandinávským designem jsou automobily Volvo pověstné. Volvo je však globální značkou s prodejem automobilů ve více než 120 zemích po celém světě. A ve všech těchto zemích jsou stejné. Ačkoliv jejich majiteli a uživateli jsou lidé s výrazně odlišným etnickým, náboženským, kulturním a sociálním zázemím, mají všichni jednu věc společnou: rozhodli se pro Volvo, neboť oceňují a sdílejí hodnoty této značky.
Z tohoto důvodu je pro Volvo Cars design spíše záležitostí filozofickou než geografickou. Proto může být (a je) nové Volvo navrženo v Gothenburgu, ale také v Barceloně i v Kalifornii.
Cesta za inspirací. Přibližně před 15 lety se stal design pro značku Volvo jednou z klíčových oblastí. To bylo v době, kdy bylo vytvořeno středisko Volvo Monitoring & Concept Centre v kalifornském městě Camarillo. Toto středisko mělo sloužit jako designérské studio a jako expertní centrum – odtud pochází i jeho název. Z oblasti Los Angeles přichází mnoho nových trendů. Ve zdejším středisku jsou připravovány koncepty i produkční modely. A také několik pořádně divokých nápadů…
Strategické designové středisko (Strategic Design Centre) v Barceloně bylo otevřeno v roce 2001 a vyznačuje se mnoha inspirujícími a zajímavými odlišnostmi. V Kalifornii jsou silnice široké a rovné. Většinou po nich jezdí velké automobily. Parkování je snadné. V jižní Evropě je většina silnic a ulic úzkých, a to zejména v městských oblastech. Automobily jsou menší a parkování je obtížné. Avšak Barcelona má několik výhod. A Volvo není jediným výrobcem automobilů, který si tuto skutečnost uvědomil.
Pokud jde o design, pozornost se v posledních letech přesunula z Itálie do Španělska, přičemž Barcelonu je možné považovat za jakési „místo napůl cesty“. Barcelona má mimořádnou tradici v oblasti designu a architektury. Město se nachází uprostřed průmyslového regionu, který částečně zasahuje také do Francie a Itálie. Barcelona je podobně jako kalifornské Camarillo centrem trendů a událostí ve svém regionu.
Skandinávský design – z odlišné perspektivy
Volvo navržené v Barceloně může sice znít divně, ale mezi skandinávským a španělským (středomořským) designem je více podobností, než by se na první pohled zdálo. Výběr barev a materiálů se může lišit, ale i zde jsou čistota a jednoduchost hlavními charakteristikami. Podstata kusu dřeva nebo skla je i přes drobné odlišnosti prakticky stejná. Vynikajícím příkladem je nábytek ve studiu, který si zaměstnanci střediska sami navrhli. Polovina z nich jsou přitom Španělé. Jeho design je čistý a jednoduchý, funkční, ale přesto elegantní a důmyslný. Jako materiál není použito světlé jedlové nebo dubové dřevo, jak by tomu bylo ve Švédsku, ale tmavší dřevo cedru. Bez tohoto rozdílu by mohl být nábytek považován za práci některého ze skandinávských designérů.
100 let kultury a inspirace
Casa Berenguer, Diputación no 246. Tato pozoruhodná budova může na první pohled popírat vše, co je spojováno s čistým a střízlivým designem. Když ji však hlavní designér a manažer studia David Ancona objevil, Volvo nemohlo odolat: „Nějakou dobu jsem již ve městě hledal vhodné místo, když jsem se dozvěděl o prostorách v Casa Berenguer. Budova se pro tento účel na první pohled nemusí zdát vhodná, ale svou atmosférou a inspirací s jistotou překonává jakýkoliv moderní skleněný a betonový kancelářský komplex,“ říká David Ancona.
Budova Casa byla postavena v roce 1907 bohatými Katalánci, kteří žili mnoho let na Kubě. Podobně jako řada jiných v té době podnikali v rychle se rozvíjejícím textilním odvětví a tato skutečnost je zjevná z formy dekorací kolem celé budovy.
Dnes jsou skandinávský a katalánský design a architektura jemně skloubeny do působivé kombinace, která pro pracovníky Strategic Design Centre vytváří vynikající a inspirativní pracovní prostředí. V budově byla zachována přítomnost historie a kultury, byla však přidána funkčnost a užitná hodnota. A toto je cesta, kterou je zapotřebí se ubírat, neboť ve 4. patře této fascinující budovy se od roku 2001 nachází pravděpodobně první plně digitální satelitní designové studio v automobilovém odvětví. Ve skutečnosti ani dnes není takových zařízení ve světě příliš mnoho. Kolemjdoucím se může zdát nemožná představa, že za historickou fasádou se skrývá takovéto moderní pracoviště.
Počítačový design
Pastelky a tužky jsou pro designéry stále důležité. V okamžiku, kdy se objeví zajímavá myšlenka, musí mít designér vždy něco po ruce, aby ji mohl na papír zaznamenat. Nejdůležitějším nástrojem designéra je však dnes počítač. Dokonce i nákresy se dělají v počítači, ačkoliv u většiny automobilů stojí na počátku jejich života jednoduchá kresba. Tato kresba je počítačem postupně zpřesňována a zpracovávána, dokud nevyzraje do podoby, kdy je čas vytvořit první fyzický model. Díky moderním počítačovým programům však tento okamžik přichází v mnohem pozdější fázi procesu vývoje, než jak tomu bylo v minulosti.
Dnešní designéři nepracují v izolaci. Navzájem úzce spolupracují s plánovači a s inženýry. Tím se předchází nákladným změnám projektu v pozdějších fázích. Tento postup je možný díky tomu, že všichni pracovníci podílející se na projektu používají stejný počítačový model. Tento model je možné změnit, rozložit a opět sestavit, otáčet a naklánět v jakémkoliv úhlu, což by u fyzického modelu nebylo reálné. Jedná se o metodu, která šetří čas i peníze.
Práce 24 hodin denně.
Díky nejmodernějším počítačovým programům jako je Alias je možné na návrhu pracovat souběžně v Gothenburgu a v Barceloně. Když evropským pracovníkům skončí pracovní doba, může být návrh předán do Camarilla, kde mohou v práci pokračovat jejich američtí kolegové. Před odchodem domů Američané předají výsledky své práce zpět, takže designéřii v Gothenburgu a v Barceloně se mohou po své ranní kávě pustit znovu do práce. Tímto způsobem je zajištěno optimální využití času. To platí nejen pro 3D počítačové modely, ale i pro fyzické modely, které jsou strojově vyráběny s absolutní přesností.
Doba výroby nákladných designových prototypů, která trvala několik let, a kdy hrozilo riziko, že prototyp bude nakonec odmítnut, je historií. Globální síť angažovaných pracovníků, nejmodernější počítačové programy a optimální využití času i peněz jsou klíčovými prvky efektivního vývoje produktů ve společnosti Volvo Cars.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.