Trénink bezpečné jízdy s Mercedesy

Jednodenní trénink bezpečné jízdy jsem absolvoval na letišti v Hoškovicích u Mladé Boleslavi, který vedli instruktoři z mezinárodní školy bezpečné jízdy Mercedes-Benz ze Stuttgartu.

Pro motoristické novináře a své pracovníky zorganizoval toto školení DaimlerChrysler Automotive Bohemia, který dováží do naší republiky především automobily značky Mercedes.


Trénink bezpečné jízdy s Mercedesy

Mezinárodní školící středisko Mercedes-Benz s ústředím ve Stuttgartu organizuje jedno až dvoudenní školení bezpečné jízdy nejen v Německu, ale po celém světě. Kursy jsou určeny jak pro řidiče – profesionály, tak i pro běžné uživatele. Za rok absolvuje kurzy kolem 25 tisíc řidičů.

Na letišti nás čekaly různé modely Mercedesů, při tréninku jsme se střídali, abychom poznali jejich jízdní vlastnosti. Po krátkém úvodu jsme byli rozděleny do malých skupin, každou skupinu řídil německý profesionální instruktor, který měl k dispozici tlumočnici. Na začátku každého úkolu proběhlo krátké teoretické vysvětlení úkolu, potom následovaly jízdy. V každém voze byla radiopřijimačka, kterou nám instruktor dával pokyny k jízdě, vysvětloval chyby, kterých jsme se mnohdy dopustili a hodnotil naše výkony.


Trénink bezpečné jízdy s Mercedesy

Jako první nám zdůvodnil instruktor nutnost správné polohy řidiče za volantem. Opěradlo sedadla má být téměř svislé, aby při prudším brždění nedocházelo k posunu řidiče po opěradlu dozadu a tím snížení potřebného tlaku na brzdový pedál. Nohy i po sešlápnutí spojky a brzdy musí zůstat mírně pokrčené, aby v případě nehody nedocházelo především ke zlomeninám. Taktéž ruce mají být mírně pokrčené – vzdálenost jednoduše odměříme tak, že řemínek od hodinek má ležet při natažené ruce nahoře na volantu. Volant držíme v poloze třičtvrtě na tři a držíme jej oběma rukama. Pokud zatáčky nejsou prudké, neposouváme ruce po volantu a když musíme, pak vždy alespoň jedna ruka musí pevně, ale ne křečovitě, držet volant. Taktéž nesmíme zapomenout na správné seřízení polohy opěrek hlavy.

Na vymezených letištních plochách byly připraveny dráhy pro slalom, pro zkoušky brždění na suchém povrchu i mokré kluzké folii, dále mokrá folie pro zkoušení jízdy v kruhu se řízeným smykem bez brždění s cílem udržet vozidlo bez přetočení na kruhové dráze, velmi zajímavá byla dráha pro nepředvídané vyhýbání vpravo nebo vlevo, na které nám těsně před překážkou dával pokyn instruktor blinkrem svého vozu proti nám stojícího, z které strany máme objet překážku – snad téměř v 50ti % jsme se vyhnuli překážce proti danému pokynu.


Trénink bezpečné jízdy s Mercedesy

Při jednotlivých cvičeních bylo pro mě velmi přínosné, že jsem na některých modelech Mercedesů cviky mohl provádět nejdříve s vypnutými brzdovými bezpečnostními systémy a poté s nimi. Stejně tak bylo zajímavé porovnávat chování vozů se zadními a předními (Mercedesy řady A) poháněnými koly. Znovu jsem si uvědomil jakým významným přínosem pro bezpečné vedení vozu jsou zejména systémy ABS, brzdový asistent (BAS) i elektronický stabilizační systém (ESP). Nejvíce se to projevilo na slalomu a při vyhýbání překážky na pravou nebo levou stranu. Taktéž při zkoušce prudkého brždění, kdy pravá strana vozu byla na mokré kluzké folii a levá na suchém povrchu nedošlo u vozu prakticky vůbec k vychýlení z rovného směru.

Na jednu skutečnost jsme byli důrazně upozorněny a i prakticky jsme si to sami vyzkoušeli: pokud máme tři kola na opravdu kluzkém povrchu a kupříkladu levým kolem zatočíme na suchý a přesně v tom momentu začneme prudce brzdit, vozidlo se stává neovladatelným a dochází k jeho otáčení, při mírnější rychlosti nejméně do protisměru. Na silnici by v tomto momentě došlo k ohrožení všech protisměrně projíždějících aut a i naše auto by se lehce dostalo do příkopu nebo na strom. Je to situace neobvyklá, ale nastat může – a pak už, když právě v tom momentu prudce zabrzdíme – nám opravdu už nic nepomůže.


Instruktoři nám zdůrazňovali, že všechny Mercedesy jsou po bezpečnostní stránce velmi dobře vybaveny, ale fyzikální zákony se nedají obelhat a tedy záleží na řidiči, aby nepřekračoval nejen tyto přírodní zákony, ale ani své řidičské zkušenosti a dovednosti. A to je také cílem tréninkových školení: umět využívat bezpečnostní techniku vozu a nepřeceňovat své síly a zejména si uvědomit, že musíme být připraveni i na chyby ostatních řidičů, abychom i v těchto případech dokázali naší rychlou, ale uvědomělou reakcí odvrátit nám hrozící havárie.


Při řízení v podstatě nastávají tři základní problémy a samozřejmě jejich kombinace: Umět zastavit a nebo se vyhnout nenadálé překážce a přitom neohrozit sebe a ostatní účastníky silničního provozu, dále projet zatáčkou a včas a správně reagovat, když auto při projíždění zatáčkou neposlouchá a jako třetí problém je nutné umět udržet si směr, když se auto začíná otáčet. Tyto problémy obsahovaly jednotlivé cviky při našich tréninkových jízdách. Školení bylo velmi zajímavé i pro mě poučné. Jakmile bude příležitost, rád si ho zopakuji a účast na bezpečnostních školeních všem i velmi dobrým řidičům, vřele doporučuji.


Další informace najdete na www.mercedes-benz.de/fahrprograme. Tam se dovíte, jaké druhy tréninkových školení jsou organizovány – od jednodenních až po týdenní, která probíhají ku příkladu v překrásné přírodě v Kanadě. Je tam uvedeno zaměření jednotlivých školení, termíny a místa jejich konání i jejich ceny v DM. U nás provádí bezpečnostní tréninkové školení na příklad v Brně, v Mostě, na autodromu v Sosnové a to za pro nás přijatelné ceny.


V roce 1998 jsem se zúčastnil jednodenního tréninkového školení na Autodromu v Sosnové, 15. září 1998 vyšel v Periskopu o zmíněném školení článek: i teď je aktuální..

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...