Toyota Yaris s řazením Free-Tronic

Automobilka Toyota vyšla vstříc řidičům Starého kontinentu, kteří dávají přednost manuální převodovce před „automatem“ a do modelu Yaris dodává na přání systém řazení Free-Tronic. Řidiči tak zůstává volba rychlostních stupňů, odpadá však starost o citlivou práci se spojkovým pedálem.

Toyota Yaris je v první řadě obratný automobil vhodný do hustého městského provozu. K tomu jej předurčuje především jedna z nejmenších délek karosérie v nižší třídě. Jízdní podmínky v přeplněných ulicích jsou však dost náročné, a to nejen pro řidiče, ale rovněž pro některé díly automobilu. Jednou z nejnamáhanějších částí vozu je pohonné ústrojí, zvláště pak převodovka se spojkou. Častá změna stupňů a rozjezdy velmi opotřebovávají manuální převodovku.


Řešením je samočinná převodovka, která je však velmi drahá a navíc zvyšuje spotřebu paliva i podíl emisí ve výfukových plynech. To je v rozporu s filozofií Toyoty Yaris, která chce být maximálně ohleduplná k okolí, v němž se pohybuje. Navíc Evropané si rádi řadí sami a proto Toyota Yaris přišla s neobvyklým řešením, kombinující výhody manuální i samočinné převodovky. Jeho název zní Free-Tronic a jedná se o ústrojí, s nímž řidič sám řadí, ale nepoužívá přitom spojku. Její chod je řízen automaticky.


V automobilu vybaveném systémem Free-Tronic se nachází klasická řadicí páka pětistupňové převodovky, stejná je i řadicí kulisa. Odpadl pouze spojkový pedál, protože spojka spíná samočinně, a to jakmile řidič uchopí řadicí páku a chystá se ke změně stupně. V hustém provozu proto není nutné soustředit se na citlivou manipulaci se spojkovým pedálem a řidič se může plně věnovat provozu. Systém Free-Tronic při každém zařazení sám zajistí, aby změna stupně proběhla hladce bez škubnutí a v součinnosti s otáčkami motoru bez ohledu na to, jakým tlakem řidič právě působí na pedál plynu.


Na tento jednoduchý systém si dobře zvyknou nejen začátečníci a méně zkušení řidiči, ale vhod přijde i ostříleným řidičům s delší praxí, kteří nejlépe vědí, jak často se v městském provozu řadí. Systém Free-Tronic učinil konec s problémy při vyjíždění z řady automobilů zaparkovaných v kopci a se zhasínáním motoru při necitlivém rozjezdu, ale také se zápachem spojkového obložení po špatně odhadnuté práci s pedálem během razantní akcelerace.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč si pořídit nové auto na operativní leasing

Proč si pořídit nové auto na...

Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez nutnosti investovat vysokou částku na začátku. Nabízí flexibilitu, předvídatelné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...