Znáte to, potkáváte krásnou holku a nemůžete na ni přestat myslet. Nedá vám spát. Moc se vám líbí a neustále na ni myslíte. Pak jednou seberete odvahu a pozvete ji na rande. Tam zjistíte, že je nejen hezká, ale je chytrá, šikovná a hlavně – je s ní zábava. Prostě dokonalá partnerka.
Ne, nezbláznil jsem se, jen tak trochu netradičně přirovnávám k oné dívce Toyotu GT86. Je totiž nádherná a šikovná a je s ní zábava – prostě ideální auto pro radost.
Je až neuvěřitelné, že Toyota, která už v minulosti udělala hodně dobrých sportovních aut a její značka něco v motorsportu znamená, dlouho nenabízela nějaký zábavný model. Pamatujete na MR2, Supru, Celicu … ? Kde jsou ty časy. Ale teď je vše zapomenuto. Ve spolupráci se Subaru vznik tento úžasný model. Motor klasika Subaru boxer, ale o vstřikování se postarala Toyota. Výsledek: objem 2.0 l, výkon 200 koní a max. kroutící moment – a to vše bez turba, což jen vítám a o pár řádků níže vysvětlím proč.
Design už tak povedeného vozu nyní Toyota vylepšila takzvaným AeroPackem. GT86 tak může na přání dostat upravené nárazníky, polepy, rozšířené prahy a nejviditělnější změnou je velké zadní „přítlačné“ křídlo.
Mě osobně se to líbí a tak nějak to k charakteru vozu sedí. Nejde o žádný „tuzing“, ale na „funkci“ to příliš vliv nemá.
Pokud se rozhodnete pro tuto „okřídlenou verzi“, budete příjemně překvapeni, protože stojí o 50 tisíc korun méně, než „standartní“ model. Musíte ale oželet kožené čalounění, automatickou klimu a další „nezbytnosti“.
Samozřejmě, všechny díly z tohoto „AeroPacku“ jdou dokoupit. Takže pokud chcete mít maximální výbavu a ještě k tomu křídlo, prahy a jiné nárazníky – není problém, u Toyoty vám vyjdou vstříc.
Dlouho toto auto popisovat nebudu, protože tady jde hlavně o to, jak jezdí.
Přiznám se, už je to pár týdnů, co jsem měl GT86 půjčenou. Těšil jsem se na to „rande“. Doufal jsem, že bude sucho a teplo, jenže ouha, nebylo. Hned druhý den začal padat sníh. No nic, co naplat, uděláme jiný test, než jsem původně zamýšlel. Dá se s lehkou silnou zadokolkou bezpečně jezdit na sněhu? Uvidíme. Podívám se na sněhové a dopravní zpravodajství – nejhorší situace na Vysočině – závěje, ledovka, kalamita, vyrážím! Ideální počasí. Dnes se vám totiž automobilky snaží vysvětlit, že jen zadní náhod je na ledu a sněhu nebezpečný, že potřebujete pohon 4×4 nebo alespoň předokolku s nějakým superhypermoderním diferenciálem. Bla bla bla. Pokud máte dobře postavené auto a mozek na správném místě, není ani 200 koní na zadní nápravě nijak nebezpečných.
Vyjíždím z Prahy – na dálnici D1 břečka, ale předpisová rychlost je rozumným řešením a nikterak nehrozí, že by vás zadek auta začal předbíhat. A to ani na panelech, kdy auto lehce skáče, ale opět nic nepříjemného. Naopak jsem překvapený, že není nemístně tvrdé jak bych od sportovního auta čekal.
Počasí se zhoršuje. Sněžení sílí. Vozovka už není vidět stejně jako silničáři. Míjím předokolky, xDrivy, .. chce to jen mít dobré gumy. Ale zpomaluju, blíží se exit 119. Cesta na Žďár bývá v létě zábavnější. Sem tam nějaký sněhový jazyk a protože mám přední nárazník připomínající malou rolbu, často supluju silničáře. Ale jedu dál. Táhlé stoupání, které se klikatí jak Eau Rouge na okruhu ve Spa, odhalí další skvělou vlastnost tohoto auta. Je skvěle vyvážené a díky tomu že nemá turbo, se dá výkon motoru skvěle a plynule dávkovat plynovým pedálem. Trochu rychlejší nájezd, zadek auta začíná předbíhat, ale stačí ubrat plyn a lehce si s ním pohrát – ta jízda je neskutečně zábavná.
Cesta první třídy – dá se v pohodě, ale co když potřebuju dojet někam, kde je ještě více sněhu? není třeba se bát. Až jsem sám sebe překapil, kam všude jsem se v zimě s touhle Toyotou dostal. Ale nebylo to díky mému „umění“. Zas tak skvělý řidič nejsem, spíš si myslím, že na tom všem má zásluhu GT86. Je opravdu skvělá. Japonečka malá. Šikovná. A ten hlas 🙂 Boxer je návykový.
Za ten týden jsem se do ní úplně zamiloval. Zcela upřímně mohu říct, že jsem (za ty peníze) zábavnější auto za poslední rok neřídil. Jasně Golf GTI stojí podobně a je univerzálnější, ale GT86 je jiná liga. Je to jako německá selka a japonská Gejša. Mít 799 tisíc korun a chtít nové auto pro každodenní zábavu – Toyota je jasná volba. Atmosférický boxer, zadní náhod, 200 koní, dokonalá vyváženost – tohle je stroj na radost.
cena: od 799.900,- kč viz web Toyota
Toyota GT86 – popis motoru – (anglicky)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií