Testování automobilů s různými druhy pohonu s důrazem na ekologicky šetrný provoz
Minulý víkend se – už potřetí v historii – uskutečnila akce Michelin Bibendum Challenge, na které výrobci automobilů a výzkumné týmy z celého světa demonstrují své výsledky ve vývoji automobilů nejrůznějších druhů pohonu.
|
---|
První ročník akce Michelin Bibendum Challenge se konal v roce 1998 ve Francii u příležitosti stého výročí pneumatikářského koncernu Michelin. Loňský opět ve Francii a letošní již třetí setkání ekologických vozidel se poprvé uskutečnilo v USA v Los Angeles a Las Vegas, kam se sjelo přes padesát produkčních i experimentálních automobilů nejrůznějších systémů pohonu – elektromobily, hybridní automobily, vozy poháněné palivovými články, automobily s motory spalujícími zemní plyn, bioplyn, zkapalněný plyn, vodík a samozřejmě i automobily s „obyčejnými“ zážehovými a vznětovými motory, které ovšem vynikají velmi nízkou spotřebou či příkladnou čistotou výfukových spalin.
|
---|
Do Los Angeles se vypravil např. Opel se svým modelem Zafira poháněným palivovými články a mimořádně úspornými produkčními modely Astra a Corsa Eco, Ford s elektromobily řady TH!NK nebo rekordním konceptem s palivovými články P2000 FCV, Toyota se svým produkčním hybridem Prius, Nissan s elektromobily Altra EV a Hypermini, Mercedes-Benz s konceptem Necar s palivovými články a Honda se svým sériově vyráběným hybridem Insight.
|
---|
Tři dni účastníci testovali vozy na náročném zkušebním okruhu, kde se posuzovalo např. zrychlení, hlučnost, spotřeba, čistota spalin, výkon brzd, jízdní vlastnosti i akční rádius přihlášených vozů. Vyvrcholením celé akce byl závěrečný 360 km dlouhý non-stop přejezd z Los Angeles do Las Vegas, během kterého se karavana testovaných vozů vyšplhala až do výšky 1433 m.n.m. Tato jízda měla demonstrovat praktickou využitelnost vozů s inovativními systémy pohonu v každodenním provozu.
O tom, že tato práce má smysl, svědčí řada ukazatelů – například to, že emise škodlivin zážehových motorů jsou u dnešních automobilů pětkrát nižší než před deseti lety. Nebo že povolené limity jejich hlučnosti se snížily z hodnoty 82 dB před třiceti roky na současných 74 dB. Moderní přímovstřikové vznětové agregáty produkují asi o 20 % méně CO2, o 40 % méně CO a o stejný podíl méně částic HC než motory předchozích generačních verzí. Rychle roste také počet vozů poháněných plynem, které produkují až o 75 % méně CO, o 80 % méně NOx a až o 85 % méně částic HC – jenom v Itálii jezdí například už přes milion automobilů na zkapalněný plyn – to vše jsou hmatatelné pozitivní výsledky snahy o nalezení ekologičtějších systémů pohonu.
Detailní informace a fotografie z akce Michelin Challenge Bibendum 2001 i s výsledky jednotlivých automobilů naleznete na adrese: www. challengebibendum.com
13. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.