Peugeoty se znakem lva, jak starší tak současné modely 406, 306, 206 i 106, potkáváme na našich silnicích opravdu často. Peugeot 106 od uvedení na trh na podzim roku 1991, byl několikrát inovován, čímž se mu dařilo úspěšně čelit rozrůstající se konkurenci ve třídě malých vozů. V roce 1995 jej bylo možné zakoupit se samočinnou převodovkou, což se ukázalo, u vozu určeného pro město a širokou ženskou klientelu, jako dobrý marketingový záměr. V roce 1996 byl představen inovovaný model 106 s delší karoserií a její novou přední částí, což nesporně přispělo ke zvýšení elegance tohoto malého vozu, jehož vnitřní prostor je maximálně využit a tak pojme i pět cestujících. Zavazadlový prostor lze zvětšit snadným sklopením zadních sedadel.
Karoserie je nejen líbivá a elegantní, aleje i velmi dobře konstrukčně vyřešena s ohledem na aerodynamiku apasivní i aktivní bezpečnost. Karoserie je třídveřová nebo pětidveřová. S testovanou pětidveřovou 106 jsem podnikl záměrně sobotní výlet s 5 dospělými cestujícími a i když jsem se nesetkal se stížnostmi, jistě tři cestující na zadním sedadle na delší cestu místa nazbyt nemají a musí se tudíž uskrovnit ve svých požadavcích. Jinak, při obsazení čtyřmi cestujícími, však 106 je vůz nejen pro město, ale i pro dálkové jízdy, pro které byly určeny dříve jen vozy větší. Ostatní parametry tohoto vozu, jako výkon motoru a jeho jízdní vlastnosti již před několika lety určily Peugeota 106 tak jako většinu jeho malých kolegů ostatních značek i k normálním cestám mimo město.
Palubní deska je ergonomicky dobře řešena: přístroje jsou dobře čitelné a ovládače vhodně umístěny v dosahu řidiče. Uvítal jsem vybavení rovnocenným otáčkoměrem jako u větších vozů. Řízení bez posilovače lze ovládat vlivem jeho konstrukčního řešení a nízké váhy vozu lehce.
Motor v současné době dodávaného Peugeota 106 model Mistral má obsah 1 l a má podle údaje výrobce výkon 50 k při 6 000 ot/min. Nejvyšší točivý moment Nm 73,5 dosahuje při 3 700 ot/min. Maximální rychlost je 150 km/hod a
zrychluje z 0 na 100 km/hod za 19,4 sekund. Motor je i přes svůj nízký objem dostatečně živý a je poměrně dobře odhlučněn. Průměrnou spotřebu při jedné třetině ujetých kilometrech ve městě a zbytku mimo město jsem dosáhl 5,9 l na 100 km. Podotýkám, že testovaný vůz měl, když jsem jej přebíral, najeto pouze necelých 900 km a tak po ujetí více kilometrů by jeho spotřeba vlivem snížení odporu vnitřních součástí motoru byla jistě nižší.
Vlivem konstrukčně dobře propracovaného podvozku se mi 106 dobře vedla a vzhledem ke svým rozměrům byla ve městě velmi pohyblivá a především pak bylo možné s ní zaparkovat i na malém prostoru.
Základní vybavení vozu je opravdu bohaté: obsahuje airbag řidiče, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, mlhovky vpředu i vzadu, vyhřívání zadního okna a tonovaná skla. V základní výbavě je i elektrické ovládání předních oken, střešní okno a radio Peugeot 1010. Zadní sklopné sedadlo je dělené a nárazníky jsou v barvě karoserie. Cena s uvedeným vybavením je k 15. 4. 1999 u tří dveřové verze 234 900 Kč a pěti dveřové verze 249 900 Kč. Mimo uvedenou výbavu je možné zvolit metalický lak za příplatek 9 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií