Jakmile průměrná teplota vystoupá nad 7 stupňů Celsia a je zjevné, že zima už ztratila vládu nad přírodou, je čas myslet na přezutí pneumatik, a tedy i na výběr letních pneumatik.
Jaké pneumatiky?
V tomto jsou bezesporu nejlepšími rádci nezávislé testy automotoklubů, jako jsou partneři ÚAMK, tedy: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a my byli exkluzivně u toho. Celkem se testovalo 35 letních plášťů.
Jednalo se o dvě kategorie výkonnějších vozů střední třídy
- První skupinou byly letní pláště o rozměru 205/55 R16 91V, tedy do rychlosti 240 km/h. Šlo celkem o 19 pneumatik.
- Druhou skupinou byly pláště pro kompaktní automobily, tedy s rozměry 185/60 R14 82H s rychlostním limitem 210 km/h.
Celkem mohla každá pneumatika získat maximálně 5 hvězdiček (vynikající), naopak nejméně jednu (nedoporučujeme). Hodnocení bylo rozděleno na pět nezávislých testů, z nichž každý má určitý procentuální podíl na celkových 100 % konečného výsledku. Například nejvyšší procentuální podíl je přisuzován chování pneumatiky na mokru (40 %), nejmenší pak hlučnosti a spotřebě (obě hodnocení mají každé 10% podíl na celkovém výsledku). Hodnotilo a testovalo se chování pláště: na suchu, mokru, jeho hlučnost, vliv na spotřebu paliva a míra opotřebení.
Test devatenácti letních pneumatik rozměru 205/55 R16 91V s rychlostním limitem 240 km/h.
- Sice ani jedna nezískala ocenění „vynikající“ a tedy 5 hvězdiček, ale těch, které si vysloužily vysoké doporučení, bylo 6. Tři hvězdičky a hodnocení „doporučujeme“ získalo 12 produktů a jeden výrobek hodnotící automotokluby motoristům nedoporučují. Šlo o Nankang Econex Eco-2 Green/Sport. Její výsledek byl velmi slabý na mokré vozovce, ale nepřesvědčil ani na suchu.
- Naopak nejlepší šestice značek Michelin, Goodyear, Continental, Dunlop, Pirelli a Brigestone měla velmi vyvážené výsledky a rozdíl v hodnocení činil mezi nejlepším Michelin Primacy 3 a Brigestone Turanza T001 na šestém místě malé rozdíly.
- Nicméně Michelin Primacy3 byl hned ve dvou testech nejlepší ze všech – při jízdě na suchu (společně s Continental ContiPremium Contact 5) a pokud jde o opotřebení pláště.
- Za vítěze v jízdě na mokru bychom mohli označit hned tři vzorky: Goodyear EfficientGrip Performace, Pirelli Cinturato P7 Blue a možná trochu překvapivě i jeden ze tří modelů na samém konci hodnocení, a to pneumatiku Kumho HS51.
- I mezi výrobky, které získaly 3 hvězdičky, najdeme vítěze jednotlivých druhů testů. Například mezi nejtišší patří: Continental ContiEco Contact 5 nebo Hankook Kinergy Eco K425. Nejnižší vliv na spotřebu pak mají: Brigestone Ecopia EP001S a opět Hankook Kinergy Eco K425.
- Ale jak jsme uvedli, nejvyšší hodnocení mají ty pláště, které mají vyrovnané výsledky ve všech kategoriích. Na ně se dá spolehnout jak na suchu či mokru, tak mají dobré i ostatní parametry.
Test 16 pneumatik s rozměrem 185/60 R14 82H a rychlostním limitem 210 km/h.
- Počet těch, které získaly čtyři hvězdičky z pěti, bylo rovněž 6. Jednalo se o značky: Continental, Goodyear, Nokian, Dunlop, Vredestein a Hankook. Dalších 8 výrobků získalo 3 hvězdičky. Na samém konci pomyslné tabulky pak zůstaly: Kumho Ecowing ES01 KH27 (dvě hvězdičky – tedy podmíněné doporučení) a Matador MP 16 (jedna hvězdička a tedy – nedoporučuje se).
- Naopak nejlepší celkové výsledky dosáhla hned trojice plášťů: Continental ContiPremium Contact 5, Goodyear EfficientGrip Performance a Nokian Line, které získaly výslednou známku 2,2. Z této trojice si při jízdě na suchu nejlépe vedl Goodyear, na mokru Continental, ten byl také společně s pneumatikami Infinity a GT Radial nejtišší. Naopak Nokian byl nejlepší, pokud jde o nízké opotřebení pláště při provozu.
- Příkladem toho, jak nezbytná je vyrovnanost všech parametrů, může sloužit pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27, která hned ve dvou parametrech vykazuje výborné výsledky – nízké opotřebení a nízký vliv pláště na zvyšování spotřeby. Dobré výsledky prokazovala i na suchu, ale naopak na mokru dosáhla druhé nejhorší známky z celého testu. Horší už byly jen hodnoty zjištěné u Matador MP 16. Právě na mokru je zcela slabá a také na suchu měla nejhorší hodnoty.
- Výsledky testů jasně ukazují, jak velký význam při výběru pneumatik mají v našich zeměpisných šířkách vyrovnané výsledky. Preferování některého z parametrů, zvláště pokud jde například o hluk nebo opotřebení či vliv na spotřebu paliva, může znamenat, že v těch podstatnějších ohledech, jízdní stabilitě, může plášť dosahovat i horších než průměrných výsledků. Také je třeba mít na paměti, že jedním z rozhodujících parametrů je chování na mokru, samozřejmě při solidních výsledcích na suchu. Právě déšť je jednou z příčin vážných nehod v létě. Proto je nezbytné, aby pneumatiky v tento okamžik „nezaváhaly“.
My v ÚAMK věříme, že i vy – motoristé „nezaváháte“ a budete volit letní pneumatiky tak, aby jste jezdili především bezpečně.
S pozdravem a přáním jízdy bez nehod na letních pneumatikách
Petr Vomáčka a Igor Sirota (ÚAMK)