Tento měsíc začne Ford vyrábět Ford Mondeo s turbodieselem 2.2 TDCi Duratorq o výkonu 114 kW/155 k

Motor plní limity nejpřísnější emisní normy Euro IV vstupující v platnost v lednu roku 2006.

Moderní turbodiesel Duratorq 2.2 TDCi se dokázal s náročnými emisními limity normy Euro IV vypořádat díky řadě detailních vylepšení, která se dotkla především systému vstřikování paliva. Modernizovaný vznětový agregát Mondea dostal také turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, jejichž nastavování je plně v režii přesné elektroniky.

Tento měsíc začne Ford vyrábět Ford Mondeo s turbodieselem 2.2 TDCi Duratorq o výkonu 114 kW/155 k
Tento měsíc začne Ford vyrábět Ford Mondeo s turbodieselem 2.2 TDCi Duratorq o výkonu 114 kW/155 k

Díky tomuto sofistikovanému variabilnímu turbodmychadlu dokáže motor Duratorq TDCi rychleji reagovat na aktuální situaci než konvenční turbomotory. V kombinaci s lepší termodynamikou se všechna vylepšení motoru Duratorq 2.2 TDCi odrazila především v jeho bezprostřednějších reakcích na pokyny pedálu plynu a mohutném zátahu v nízkých otáčkách. Řidič přitom zřetelně zaregistruje rozšíření spektra využitelných otáček, motor bez protestů „zatahuje“ už od pouhých 1250 ot/min.

Nový motor Duratorq TDCi o objemu 2,2 l nabízí v nízkých otáčkách více točivého momentu než srovnatelné vznětové agregáty. Naprostá většina turbodieselů se začíná zřetelněji „probouzet“ zhruba po překročení hranice otáček 1800 ot/min. Moderní pohonná jednotka ekologicky velmi „čistého“ Mondea 2.2 TDCi tuto hodnotu snižuje o více než 500 ot/min. Rozšíření spektra využitelných otáček motoru a jeho mohutný zátah už v nízkých obrátkách se pozitivně projevily jak na dynamice jízdy (z pohledu řidiče je velmi příjemná výrazná akcelerace bez nutnosti podřazovat na nižší rychlostní stupeň), tak i na její hospodárnosti.


Základní dynamické parametry Mondea Duratorq 2.2. TDCi – zrychlení z 0 na 100 km/h a maximální rychlost – zůstávají stejné jako u stávajícího modelu plnícího emisní normu Euro III – oba tyto modely zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dosahují rychlosti až 220 km/h (verze kombi 216 km/h). Novější Mondeo, plnící normu Euro IV, je však lepší při hodnocení pružného zrychlení: Při zařazeném 4. rychlostním stupni se Mondeo „Euro IV“ rozjede z 60 km/h na 120 km/h během pouhých 5,4 s, zatímco jeho stávající sourozenec Mondeo „Euro III“ ke stejnému výkonu potřebuje 5,8 s. A podobné je to i s pružným zrychlením z 80 km/h na 120 km/h na 6. rychlostní stupeň: Mondeo „Euro IV“ je zvládá za 11,5 sekundy, zatímco Mondeo „Euro III“ za 12,8 s.


Vylepšení výkonových charakteristik bylo pro konstruktéry automobilky Ford důležitým kritériem, absolutní prioritu ovšem mělo dosažení dokonalejšího spalování s minimálním množstvím škodlivin ve výfukových plynech. Pro dosažení tohoto cíle motoráři Fordu především dále zdokonalili a zpřesnili činnost vystřikovacího systému – na tomto úkolu spolupracovali i specialisté renomované společnosti Delphi.


K nejvýraznějším zásahům do konstrukce a činnosti motoru 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ a jeho vstřikovacího systému patří:

  • Použití nových vstřikovačů Delphi, jejichž trysky mají ještě menší otvory (průměr 0,125 mm oproti předchozím 0,180 mm). Otvory menšího průměru zaručují ještě jemnější rozprášení paliva do směsi se vzduchem ve spalovacích prostorách.
  • Nové vstřikovače se sedmi (dříve pěti) otvory ve tryskách.
  • Použití turbodmychadla Allied Signal Garrett GT 20 s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a elektrickým řízením. Nové turbodmychadlo umožňuje vyšší flexibilitu nastavení než konvenční tlakem ovládaná dmychadla, používaná u předchozích vznětových motorů.
  • Nasazení katalyzátoru s mohutnější vrstvou aktivního vzácného kovu

Nové vstřikovače motoru 2.2 Duratorq TDCi mají zásadní podíl na dosažení emisních limitů normy Euro IV. Zmenšení otvorů v tryskách a zvýšení jejich počtu garantují vytvoření extrémně jemné směsi paliva a vzduchu ve spalovacích prostorách, která dokonaleji prohoří, což snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech.


Sofistikované elektrické řízení turbodmychadla s proměnnou geometrií zase přináší rychlejší a přesnější reakci turbodmychadla i rozšíření možností jeho nastavení, takže dmychadlo se dokáže rychle a precizně přizpůsobit tlakům v sacím traktu. Optimalizace hydraulických tlaků ve vystřikovacím systému a vyšší variabilita nastavení turbodmychadla se promítly v rozšíření spektra využitelných otáček motoru.


I přesto, že nový motor 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ vyniká mohutným zátahem v nejnižších otáčkách, nebyl tento agregát ochuzen o Fordův systém krátkodobého zvýšení výkonu (Overboost-Regulation System). Ten umožňuje krátkodobé zvýšení plnícího přetlaku turbodmychadla v tzv. přechodové fázi, což se projeví dočasným zvýšením maximálního točivého momentu z 360 Nm na 400 Nm – to se hodí především při předjíždění atp. Díky tomu patří Mondeo poháněné novým motorem 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ k nejdynamičtějším vznětovým modelům své třídy – a také k „nejčistším“.


Spotřeba modelu Mondeo 2.2 Duratorq TDCi/155 k „Euro IV“ činí v režimech město/mimo město/ kombinace: 8,2 / 4,9 / 6,1 l/100 km. Emise CO2 činí 161 g/km.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...