Program inovací zahrnuje také novou osmistupňovou převodovku a ve druhé polovině roku bude zahájeno testování setrvačníkového systému rekuperace kinetické energie KERS (Kinetic Energy Recovery System) na veřejných komunikacích.
„Svou technologickou budoucnost nyní bereme do vlastních rukou. Díky naší nové architektuře a nové řadě motorů se dokážeme vyrovnat, nebo dokonce předstihnout naše největší konkurenty v klíčových oblastech, mezi které patří jízdní dynamika či spotřeba paliva,“ říká Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.
Vlastní platforma s modulární architekturou
Společnost Volvo Car Corporation se u své modelové řady snaží dosáhnout objemových úspor vytvořením vlastní architektury, která bude použitelná u většiny produktů.
Nová společná platforma s modulární architekturou SPA (Scalable Platform Architecture) je tvořena několika platformami (skupinami vozidel), které sdílejí stejnou základní konstrukci podvozku, rámy sedadel, elektrické systémy či hnací ústrojí.
Tyto platformy pak tvoří základ různých skupin vozidel, tj. řady koncových modelů. V dnešní modelové řadě jedna taková skupina vozidel zahrnuje modely Volvo S60, V60 a XC60.
Cílem je vytvořit modelovou řadu zastoupenou automobily založenými na společných modulech a rozhraních, modulárních systémech a komponentech a vyráběnou na flexibilních produkčních linkách.
„Technologie SPA pro nás představuje nový technologický začátek. Až bude za několik let představen první model s platformou SPA, přibližně 90 procent jeho komponent bude nových a unikátních. Navíc ve všech oblastech posouváme laťku kvality a technologické vyspělosti. Dokážeme se zcela vyrovnat nejsilnějším konkurentům,“ je přesvědčen Peter Mertens.
Kromě technologických výhod společná architektura vozidel přináší také významné produktové výhody:
- hmotnost,
- elektrifikaci,
- jízdní dynamiku,
- konstrukční proporce.
Snížení hmotnosti o 100 až 150 kg
S platformou SPA se společnost Volvo Car Corporation dostává na špičku, pokud jde o snižování hmotnosti konstrukcí automobilů. Nejkvalitnější vysokopevnostní konstrukční ocel, jaká je na trhu dostupná, je na mnoha místech kombinována s hliníkem – to platí zejména pro konstrukci přídě, dveří, podvozku a hnacího ústrojí.
To znamená, že připravované modely založené na platformě SPA budou v porovnání se současnými modely stejné velikosti přibližně o 100 až 150 kilogramů lehčí.
Nová architektura umožní rychlý rozvoj elektrifikace ve všech oblastech – počínaje technologií start/stop až po ryze elektrické pohony – bez nepříznivého dopadu na prostornost interiéru či zavazadlového prostoru.
Nové technologie podvozků kombinované s nižší hmotností a lepším rozložením hmotnosti vozu umožní značce konkurovat těm nejlepším v oblasti jízdní dynamiky, aniž by to vedlo ke zhoršení komfortu jízdy.
Architektura elektrické soustavy umožňuje použití všech budoucích multimediálních a komunikačních řešení. Zároveň je nejdůležitějším krokem při upevňování vedoucí pozice značky Volvo v oblasti aktivní bezpečnosti.
Nové proporce poskytují více volnosti designérům
Lepší je také celková efektivita prostorového uspořádání, která umožní vytvářet atraktivnější designové proporce při současném výrazném snížení aerodynamického odporu.
Mění se designová omezení, co se týče rozvoru náprav, převisů, výšky vozidla či výšky přídě. To dává více svobody designérům, kteří mohou u připravovaných modelů Volvo uplatnit atraktivnější linie.
„Proporcemi se jednotlivá vozidla mohou výrazně lišit i přesto, že komponenty, které jsou u nich použity, jsou zcela totožné. Vynikajícím příkladem je srovnání osla a plnokrevného dostihového koně: oba mají hlavu, tělo a čtyři nohy. Každý z nich je však vnímán zcela odlišně vzhledem k rozdílným proporcím jednotlivých částí těla,“ vysvětluje Peter Horbury, viceprezident pro design ve společnosti Volvo Car Corporation. Dodává:
„Pro nás nová architektura znamená, že můžeme dále vyostřit náš designový jazyk, vytvořit tu pravou atletickou a dynamickou auru, která je pro většinu zájemců o prestižní automobily mimořádně důležitá. Concept You je toho vynikajícím příkladem. Ukazuje, čeho lze pomocí nové architektury dosáhnout.“
Čtyřválcové motory s výkonem dnešních šestiválců
Nová řada motorizací označovaná jako Ekologická architektura Volvo (VEA ? Volvo Environmental Architecture) je tvořena výhradně čtyřválcovými agregáty, které budou v některých konfiguracích dosahovat vyššího výkonu pomocí elektromotoru a dalších nejmodernějších technologií.
„Je na čase přestat počítat válce. Soustředění na čtyřválcové motory představuje skvělý způsob, jak rychle snížit emise CO2 a spotřebu paliva bez kompromisů v oblastech potěšení z jízdy a výkonu,“ říká Peter Mertens a dodává: „Naším cílem je vyvinout čtyřválcové motory, které budou mít vyšší výkon než současné šestiválce, ale spotřebu nižší než aktuální generace čtyřválců.“
Snížení počtu dílů, hmotnosti a spotřeby paliva
VEA je modulární řada dieselových a benzínových motorů. Standardem jsou dieselové motory common rail a benzínové motory s přímým vstřikováním paliva. Díky několika úrovním přeplňování se však otevírá flexibilita, jež zahrnuje řadu možností od vysokého výkonu a točivého momentu až po mimořádně úsporné verze. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.
Modulární formát je založen na objemu každé spalovací komory 500 cm3, jenž zajišťuje optimální termodynamické vlastnosti. Pomocí tohoto řešení lze vyvinout i tříválcové motory.
VEA nabízí několik výhod:
- Počet unikátních dílů se snižuje o 60 procent. To přispívá k efektivitě výroby, zajišťování jakosti a k optimalizaci nového procesu vývoje.
- Nová hnací ústrojí jsou až o 90 kg lehčí než současné jednotky.
- Spotřeba paliva se snižuje až o 35 procent.
- Modularita a kompaktní uložení napříč jsou ideální pro další rozvoj elektrifikace.
- Motory budou splňovat veškerou dnes známou emisní legislativu všech zemí světa až do roku 2017.
„Dnes je motor v každém modelu umístěn odlišným způsobem. Díky tomuto holistickému řešení se v budoucnu bude moci vývoj motorů zaměřit výhradně na jeho výkon a konstruktéři nebudou rozptylováni modifikacemi nezbytnými pro zabudování motorů do jednotlivých vozidel. Také montáž ve výrobním závodě bude jednodušší. Prvotní náklady na vývoj jsou sice vyšší, ale poté prudce poklesnou,“ vysvětluje Peter Mertens.
Společně s VEA společnost Volvo Car Corporation rovněž představí novou osmistupňovou automatickou převodovku, která řidiči poskytne vytříbené jízdní vlastnosti a přispěje k dalšímu snižování spotřeby paliva.
První zkoušky setrvačníkové technologie v běžném provozu
V průběhu letošního podzimu se společnost Volvo Car Corporation stane jednou z prvních automobilek na světě, která na veřejných komunikacích otestuje potenciál setrvačníkového pohonu.
Setrvačníkový pohon
– je rovněž známý pod označením „setrvačníkový systém rekuperace kinetické energie“ (KERS ? Kinetic Energy Recovery System), je instalován na zadní nápravu vozu, zatímco motor pohání přední kola. Při použití brzd je výslednou brzdnou energií roztočen setrvačník, a to rychlostí až 60 tisíc otáček za minutu.
Jakmile se automobil dá opět do pohybu, je rotační energie setrvačníku pomocí speciálně zkonstruované převodovky přenesena zpět na zadní kola. Díky tomuto uspořádání je celkový výkon motoru a systému KERS přenášen na všechna čtyři kola.
Energie uložená setrvačníkem může následně rozjet vozidlo, nebo může být využita pro jeho pohon při dosažení stálé cestovní rychlosti.
„Tento systém poskytuje řidiči dodatečných 80 koňských sil a čtyřválcovému motoru umožní akcelerovat jako šestiválec. Navíc tento systém dokáže snížit spotřebu paliva až o 20 procent. Setrvačníková technologie by mohla být vhodným řešením pro naše velké modely, jako je například studie Concept You,“ říká Peter Mertens.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas