Systém řízení teploty od společnosti Continental zvýší úspornost automobilů o 25 procent

  • Elektromobily získají větší dojezd a kratší čas potřebný k nabíjení
  • Méně emisí: vysoce efektivní termomanagement je nezbytný pro dosažení připravovaných limitů škodlivin v podmínkách reálného měření emisí RDE
  • Sériová výroba zařízení pro elektromobily bude spuštěna v Číně na konci roku 2019

Na konferenci Global Future Mobility 2018, která se konala v Chang-čou (Hangzhou), představila společnost Continental, zaměřená na nejmodernější technologie, systém inteligentního řízení teploty pro vozidla budoucnosti. Majitelé elektrických nebo hybridních vozů se dnes potýkají s tím, že v zimě nebo v létě výrazně klesá dojezd jejich automobilu, protože akumulátor významně vyčerpává energii nutnou k vyhřátí či ochlazení interiéru. Tento fenomén může při teplotách kolem -10 °C vést k snížení dojezdu až o 40 %.

Technologická společnost Continental využívá své široké know-how z řady svých poboček ke kompenzaci těchto ztrát. Stávající a nové výrobky z různých oblastí mohou dobře posloužit k řízení energie potřebné k vyhřívání či chlazení celého vozu mnohem efektivnější cestou. Výsledkem je Systém řízení teploty (Thermal Management – TM). Jeho součásti představují modulární set, který usměrňuje proudění tepelné energie pro vyhřívání nebo chlazení na místa, kde je potřeba, aniž by docházelo k nežádoucím ztrátám. Nové vícecestné ventily CFCV (Coolant Flow Control Valves – Ventily pro řízený oběh chladiva) slouží k operativnímu přepínání mezi okruhy chlazení a topení, aby se dostupné teplo či chlad dostaly na nezbytná místa beze ztrát.

„Význam Systému řízení teploty bude stále více růst u všech typů vozidel, protože významně zlepšuje úspornost provozu a tím pomáhá dosáhnout klíčových cílů, jako je minimalizace emisí CO2 a redukce dalších škodlivin,“ řekl Klaus Hau, vedoucí obchodní jednotky Senzory & Ovladače, která je součástí divize Pohonné systémy ve společnosti Continental. „Nicméně nejnáročnějším úkolem pro Systém řízení teploty jsou elektrická vozidla, kde je obzvlášť velký důraz kladen na zlepšení jízdního dosahu zvláště za studeného nebo horkého počasí.“

Výroba Systémů řízení teploty již byla spuštěna, první velká objednávka pro elektrická auta je naplánována na závěr roku 2019.

Výhody s běžícím spalovacím motorem i bez něj

Termomanagement je ve spalovacích motorech přítomen již dlouho. Využívá se k co nejrychlejšímu zahřátí motoru na provozní teplotu, čímž se dosahuje nižší úrovně exhalací škodlivin a úsporného provozu. Avšak efektivně pracující motor disponuje pouze malým odpadním teplem, které by bylo možné využít k dalším funkcím. Například systém čištění spalin pracující za určitých provozních teplot musí být plně funkční ihned po startu, aby se dosáhlo plnění požadovaných emisních limitů. Plnění tohoto požadavku znesnadňuje například stále delší fáze jízdy bez spalovacího motoru u hybridních vozidel.

Kvůli tomu je nezbytné zajistit optimální teplotu ve výfukovém systému za hodně odlišných jízdních podmínek – a to při současné úspoře paliva. Bez vysoce efektivního termomanagementu tak bude velmi složité splnit budoucí exhalační předpisy v rámci RDE, tedy nové metody měření emisí v reálném provozu. „Spalovací motor bude čím dál více závislý na kvalitě termomanagementu,“ doplňuje Peter Biber, vedoucí obchodní jednotky Senzory & Ovladače se sídlem v Číně.

Protože v čistě elektrickém automobilu se nenachází žádný spalovací motor jako zdroj tepla, vyhřívání i chlazení je plně závislé na elektrické energii. Ve srovnání s vozem poháněným spalovacím motorem jsou u elektromobilu požadavky na termomanagement mnohem vyšší, protože je zde řada komponent, které vyžadují výrazně odlišnou provozní teplotu, a tím i chlazení či vyhřívání, jako jsou motor (motory), akumulátory či systémy řízení toku elektrické energie.

Například lithium-iontový akumulátor dokáže využít rekuperovanou energii z brzdění jen v případě, že články jsou dostatečně zahřáté, ale současně nikoli příliš horké. Během rychlého nabíjení je důležité chránit akumulátory proti přehřátí, aby nedošlo k poklesu nabíjecího napětí, které by vedlo k prodloužení času potřebného k nabíjení. Termomanagement elektrických vozidel tedy vyžaduje několik vícecestných ventilů a vodních čerpadel spolu s čidly a promyšleně vedenou sítí trubic a hadic, jimiž lze vést teplo nebo chlad na místa, kde jsou potřeba za specifických provozních situací. To vše s jediným cílem – ochránit napětí v akumulátorech. „To je další výhoda našeho Systému řízení teploty. Pokud nebudu muset hodně a často nabíjet své akumulátory, prodloužím tak jejich životnost,“ říká Biber.

„Cílem našeho komplexního Systému řízení teploty je prodloužit jízdní dosah jak v zimě, tak i v létě. Když budeme mluvit jen o zimě, domnívám se, že můžeme dosáhnout prodloužení dojezdu okolo 25 procent,“ vysvětluje Biber. „Inteligentní Systém řízení teploty toho dosahuje optimalizací teploty klíčových částí vozu díky dokonalému pochopení funkce komponent pohonného ústrojí.“


 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...