- V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to projevilo i vyšším počtem lehce zraněných a usmrcených cyklistů
- Celkem 93 % respondentů průzkumu pro značku Continental si všímá napětí mezi řidiči a cyklisty. Dvě třetiny dotázaných zažily za poslední rok situaci, kdy řidič omezil nebo ohrozil cyklisty, a naopak: kdy cyklista omezil řidiče automobilu*
- Continental se prostřednictvím kampaně #ShareTheRoad aktivně věnuje tématu bezpečnosti a ohleduplnosti v silničním provozu. Kampaň podpořily dvě známé tváře českého a slovenského showbyznysu Kazma a Sajfa, kteří vyzvali motoristy a cyklisty k vzájemnému respektu na cestách
Dopravní situace v českých městech není jednoduchá, protože se na komunikacích setkává několik různých účastníků provozu. Kvůli pandemii koronaviru, zejména v létě vzrostl počet cyklistů na cestách. Podle statistik se v prvních devíti měsících letošního roku lehce zranilo více cyklistů než vloni a zaznamenán byl i vyšší počet jejich smrtelných úrazů.** Continental, jehož dlouhodobou vizí je bezpečnost na cestách bez kompromisů, se prostřednictvím kampaně #ShareTheRoad opět přihlásil do celospolečenské diskuse za zvýšení ohleduplnosti mezi cyklisty a motoristy.
Téma bezpečnosti a ohleduplnosti na cestách zůstává aktuální i vzhledem k rozmach počtu dalších alternativních způsobů dopravy, což se týká například nárustu koloběžek na elektrický pohon. Podle statistik je podíl cyklistů na celkovém počtu úmrtí v důsledku nehod na silnicích v EU osm procent. Hlavní myšlenka #ShareTheRoad jasně říká, že cesta patří všem účastníkům silničního provozu, kteří by se k sobě měli chovat se vzájemným respektem.
„Globální kampaň #ShareTheRoad, ve které naše společnost podporuje bezpečnost a ohleduplnost, jsme se rozhodli letos konat i lokálně, zejména prostřednictvím veřejnosti známých mediálních tváří – Kazmy a Sajfy,“ říká Magda Nagy, ředitelka Divize marketing společnosti Continental Barum s.r.o.
Ohleduplnost na prvním místě
Do kampaně #ShareTheRoad se opět zapojil Matej „Sajfa“ Cifra, jenž ji tento rok podpořil spolu s českým kolegou Kamilem Bartoškem alias Kazmou natočením modelových situací, ve kterých se na cestách může ocitnout cyklista s řidičem, ale i ten, kdo jezdí například na „onewheel“. Cílem je upozornit všechny skupiny, že by se měly vzájemně respektovat a vnímat v provozu jeden druhého. Řidiči by měli dopřát cyklistům dostatečný odstup a cyklisté by zase měli být ostražití a zbytečně na cestě neriskovat. Důležitá je i přátelská komunikace. Prostřednictvím každodenních situací, které se mohou cyklistům a motoristům stát v silničním provozu, vyzdvihli Kazma se Sajfou význam vzájemné tolerance a ohleduplnosti jednoho vůči druhému. Těžili při tom samozřejmě i ze svých osobních zkušeností z provozu.
Level Lama, ve kterém je jedním z hlavních témat právě tolerance na cestách, si můžete prohlédnout zde.
Pro bezpečné soužití řidiče a cyklisty zůstávají nejdůležitějšími vzájemná ohleduplnost, dostatečný boční odstup při předjíždění, včasné upozornění na změnu směru a plná koncentrace všech účastníků provozu.
Na cestě nejsi nikdy sám
Podle loňského průzkumu společnosti Continental si až 93 % respondentů všímá napětí mezi řidiči a cyklisty. Dvě třetiny dotázaných byli za poslední rok svědky situace, kdy řidič omezil nebo ohrozil cyklisty, a naopak, kdy cyklista omezil řidiče automobilu. „Člověk by se měl chovat podle kréda: na cestě nikdy nejsi sám, a to ať již v roli řidiče, chodce či cyklisty. Jde to i bez zdviženého obočí, neslušně vztyčených prstů či nadávek. Pojďme proto spolu do silničního provozu s dostatečným 1,5metrovým odstupem při objíždění cyklisty a s případným poděkováním řidiči gestem ruky. Všichni vidíme, jak během koronakrize narostla individuální doprava, v první řadě počet cyklistů a pěších. Buďme proto ohleduplní, dodržujme pravidla silničního provozu a budování bezpečné infrastruktury pro všechny berme jako samozřejmost,“ uzavírá Jaroslav Martinek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu, který sdružuje kolem stovky municipalit, ale také kraje, profesní organizace a místní iniciativy.
*Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v období 19. – 27. února 2019 na vzorku 500 respondentů z České republiky ve věku 18 – 70 let.
**Statistiky Centra dopravního výzkumu k 30. 9. 2020.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas