SF: Vytvoření regionální skupiny zemí není v našich končinách u výrobců automobilů příliš častým počinem. Co k takovému kroku vedlo Ford?
TO: Ford se pro takový krok rozhodl proto, že český a maďarský trh mají celou řadu společných nebo podobných rysů a charakteristik, jsou si v mnohém podobné. I zákazníci v obou zemích se často rozhodují velmi podobně. Centrála Ford Motor Company se proto rozhodla vyzkoušet, jaké synergie by mohlo sjednocení určitých aktivit obou zemí přinést.
SF: Jak vypadá v praxi volba strategických rozhodnutí? Obě země mají přece jenom i svá jasná specifika…
TO: Samozřejmě, a to respektujeme. Spíše se snažíme z obou trhů čerpat to nejlepší a podobně i z fungování obou importérů, kteří jsou samozřejmě plně nezávislí.
SF: Kde vidíte největší odlišnosti českého a maďarského automobilového trhu?
TO: Hlavním rozdílem je odlišné konkurenční prostředí. V Česé republice je zásadně ovlivněno Škodou-Auto, v Maďarsku má zase silný vliv tamní filiálka Suzuki. A zapomenout nesmíme ani na životní filozofii a kulturu obou národů, které se poměrně výrazně liší. Podí1 Fordu je přitom na obou trzích srovnatelný, v ČR vykazuje stoupající trend a dnes dosahuje zhruba 4,5 %, v Maďarsku držíme 5,5 % trhu. To nejsou velké rozdi1y, pro nás je přitom mimořádně důležitý trend růstu, který je oběma trhům společný.
SF: Nabízí se tedy otázka, jaké cíle si Ford v tomto regionu klade?
TO: V České republice se chceme dostat mezi tři největší importéry s podílem 7 až 8 % na trhu, v Maďarsku mezi prvních pět dovozců.
SF: Plánuje Ford začlenění dalších zemí do současné regionální skupiny – a funguje podobný princip i jinde?
TO: Principialně má tato nová koncepce velký potenciál a záleží jen na tom, jak se osvědčí, jaké přinese výsledky. Ford si nejprve vybral Českou republiku a Maďarsko vzhledem k jejich stabilitě, ekonomickému potenciálu a již zmíněné podobnosti. Není ale vyloučeno, že později dojde k rozšíření o další trhy, musíme ale postupovat rozvážně. Polsko má ku příkladu větší automobilový trh, ale citelně menší příjmy obyvatelstva, a proto tamní importér vozů Ford pracuje s jinou strategií, než třeba český. Slovensko je rovněž více odlišné. Existují však oblasti, kde je regionální systém řízení běžnou praxí – jmenujme například země Skandinávie nebo Španělsko a Portugalsko.
SF: Český zákazník je ovšem i přes relativně vyšší příjem poměrně citlivý v otázce ceny…
TO: …Samozřejmě, a Ford to plně respektuje. Na českém trhu nabízíme atraktivní modely za ceny, které jsou podle našeho názoru velmi zajímavé. Posledním příkladem může být nová Fiesta, která zákazníky vedle své kvality určitě oslovuje i příznivou cenou. Pozorně sledujeme konkurenční výrobce a držíme se naší strategie nabízet největší hodnotu za nejpříznivější cenu. Myslím, že produktově, ale i cenově dokážeme výrazně překonat své francouzské nebo korejské konkurenty. Přitom ale dbáme na to, abychom si podíl na trhu „nekupovali“, abychom umožnili našim dealerům zdravý vývoj, z čehož ve finále vždycky získá nejvíce zákazník.
SF: Budou dealeři Fordu v našem regionu v blízké budoucnosti nabízet i další značky z portfolia koncernu Ford?
TO: Tato otázka vždy záleží na individuálním posouzení, zda v tom kterém prostředí je takový krok přínosem. Podobní dealeři již fungují i v České republice, prodávají zároveň vozy Ford a Mazda nebo Volvo, samozřejmě podle poměrně striktně daných podmínek, pokud jde o prezentaci a uspořádání prodejního a poprodejního zázemí.
SF: Na českém trhu je mezi užitkovými vozy z dlouhodobého hlediska bezkonkurenčním bestsellerem Ford Transit. Jak si vede v Maďarsku?
TO: Transit je pro nás enormně důležitým modelem na obou trzích a na tom českém si vede obdivuhodně. Zde přesně je možnost synergie, která přináší výhody všem – od českých kolegů se my ostatní můžeme přiučit, jak s Transitem dosahovat tak skvělých výsledků. Vždyť podíl Transitu v jeho segmentu na českém trhu je v evropském měřítku vůbec nejvyšší!
SF: Plánujete další rozšíření počtu nabízených modelů na českém trhu?
TO: Když se podíváme na období před dvěma či třemi roky, zjistíme, že současná nabídka Fordu je nesrovnatelně bohatší a pestřejší. Samozřejmě máme ještě určité rezervy a místa, která zatím nepokrýváme. Jde například o nabídku terénních automobilů, kam ale částečně – a úspěšně – zasahuje náš pick-up Ranger. V případě Exploreru se domnívám, že jde o model konstrukčně zrozený pro severoamerický trh, zatímco evropské zákazníky oslovuje jen částečně. Na druhou stranu nyní nabízíme například sportovní verze Mondea a Focusu ST a RS, prostřednictvím nichž získáváme zcela nové zákazníky. V principu ale rozšíření palety nabízených modelů vždy závisí na zvážení situace příslušným importérem.
SF: Kdy se můžeme těšit na nové modely Ford, představené v rámci Pařížškého autosalonu?
TO: V České republice i v Maďarsku jsme úspěšně zahájili prodej pětidveřové Fiesty, třídveřová verze ji doplní během několika týdnů. Fusion, kterému předpovídáme v regionu střední Evropy velkou budoucnost, se objeví v podobném časovém horizontu. Na počátku roku 2003 můžeme počítat se zahájením prodeje atraktivního Fordu Streetka a zároveň i Transitu Connect a Tournea Connect. Na podzim se pak našim zákazníkům představí velkoprostorový Focus C-Max. Jak vidíte, paleta nabízených modelů se ještě výrazně rozšíří a náš podi1 na českém trhu bude růst.
Děkujeme za rozhovor
Svět Fordu podzim 2002
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů