? Mezinárodní autosalon IAA ve Frankfurtu byl pro Audi ve znamení nového automobilu A2. Chápete toto auto pro jeho nápadnou stylizaci a jeho zcela zvláštní technologii jako osamoceného bojovníka vedle známých modelových řad firmy Audi, nebo se má tento automobil začlenit do hierarchie současných modelů?
! Audi A2 není v žádném případě osamoceným bojovníkem. Zakládá se jím nová rodina, v jejímž pojetí si lze postupem času představit mnohotvárnost ostatních modelových řad. Role exotického modelu zůstala tomuto automobilu vyhrazena v jeho vývojové fázi, to ovšem měl jiné jméno – Al2. U A2 nám jde především o mobilnost v dalším století – s novým pojetím prostorové koncepce, vyváženým použitím hliníku a odpovídající technologií motoru.
? S výjimkou několika málo nevýznamných výrobků dnes už neexistuje úspěch bez toho, aniž by se muselo proti někomu působit. V kom spatřujete přímé soupeře A2?
! Konkurenty nechci výslovně tahat na scénu, myslím si však, že směr je tak jako tak dostatečně rozpoznatelný. Když pak postavíte správná auta vedle sebe, budete překvapen, jak jasně zvítězí A2 ve srovnání se svými logickými protějšky. Jednak zde je pocit prostornosti – větší prostor co do šířky, pro hlavy cestujících vepředu a volného místa pro nohy vzadu – a pak zde máme jízdní výkonnostní parametry a – což je markantní – spotřebu, vezmeme-li vždy v úvahu srovnatelné motorické vybavení. Úsporu bych vyčíslil asi patnácti procenty.
?U Audi A2 padne jako první do oka jeho design a dá se rozpoznat jeho příbuznost s TT. Nemáte obavy, že byste mohli v oblasti malých automobilů jít až za představy zájemců o tento druh stylu?
! Samozřejmě existují společné prvky v designu, příkladně oblouky nad koly, tvarování předku, integrované světlomety. Celkově však jde u této třídy o odvážně ztvárněný vzhled – inovativní, neskromný, vysoce hodnotný. My se ovšem neobracíme na normální zákazníky, nýbrž na řidiče hledící do budoucnosti. A ti se zde setkávají se zcela neobyčejným prostorovým pojetím, umožněným právě díky designu A2. Tento automobil představuje třídu samu pro sebe. Základní půdorys je sice malý, ne tak ovšem výkon a komfort. Nabízený prostor odpovídá dokonce prostoru A4.
?Kdybychom určitou formu výtvarného návrhu Audi nazvali bez respektu kulovitým designem – za jak dlouho myslíte, že by se takový styl stal dostatečně silným a trvalým, aby mohl být nosným pro všechny modelové řady?
! Zde je třeba trochu rozlišovat. Kulovitý design, jak jste to nazval, tzn. styl určovaný poloměry a zaoblením, je dozajista určitým trendem, dalo by se říci, že je to téměř móda. Náš design se však vyznačuje velkou průhledností a neobyčejnou jednoduchostí. Všechny automobily Audi jsou co do svého designu redukovány na několik málo základních tvarů, nepřidává se tam nic, co by nebylo bezpodmínečně nutné. To je pro návrhářství Audi již po delší dobu typické a tak tomu bude i nadále. I příští A4 nebo A6 bude opět takto transparentní.
?V případě Audi vstupuje hliník už podruhé do velkosériové výroby. Pohlížíte na něj jako na kultovní materiál současnosti?
! Ani v nejmenším. Vidím ho jako prostředek pro dosažení cíle a ten zní: vždy být lepší než konkurence. To nejdůležitější zůstává nezměněno. Nízká hmotnost umožňuje docílit dobrých jízdních výkonů a nízké spotřeby. A2 váží o dobrých 150 kg méně než jeho nejvýznačnější současní konkurenti! Toto srovnání dává jistotu, cítíte to ve všech důsledcích. Člověk zničehonic pozná, co hliník dokáže. Máte najednou nápadně čilé, úsporné auto, které navíc nabízí prostor a je velmi variabilní.
?Jak nákladná je hliníková technologie při nejmodernějším využití?
! V oblasti zpracování hliníku máme předstih jistě několik let. Opět jsme zaznamenali obrovský pokrok při technickém zvládnutí hliníkových karoserií. Souvisí to s novými výrobními metodami a novou technikou spojování. Umožňuje nám to každopádně používat hliník velkosériově za ceny, které se nám ještě před krátkým časem zdály utopické.
?Co v tomto případě chápete pod pojmem velkosériově?
! Stanovili jsme roční produkci na 50 000 až 60 000 kusů, tzn. zhruba na polovinu výroby A3.
?Dva modely Audi A2 představené na autosalonu IAA měly benzinový a dieselový motor o shodném výkonu 75 k. Jsme zvědaví na „třílitrové“ auto.
! Nemluvíme ještě o uvedení na trh, ale o předvedení. A2 teprve signalizuje začátek zcela nové modelové řady. „Třílitrové“ auto vidíme spíše jako něco, co signalizuje zásadně velmi nízkou spotřebu řady A2. Ale „třílitrový“ automobil uvedeme ještě před koncem roku.
?Změňme téma! Nastávají zjevné změny v image mnohých firem. Jak to vidíte u Audi? Jak byste nastínil snahu o zachování nezaměnitelnosti.
! Nemáme zapotřebí se nějak jinak vymezovat, my přece nezaměnitelní jsme. Zůstáváme takoví, jací jsme vždycky byli. Těžiště setrvává v inovaci, náskok díky technice. V technice a designu jsme na špici. Mezitím se snažíme být o trochu více sportovní, než jsme byli předtím. Z toho všeho vyplývá vysoká hodnota produktu, což vede též automaticky k jisté exkluzivnosti a vyzařování potenciálu firemní značky. Tento image firmy je nedotknutelný a stále nabývá na síle, v tomto ohledu tedy nepotřebujeme žádné definice ani limity.
?Kam nejvíce směřují charakteristické firemní snahy?
!Jsou neseny sportovním duchem. Tak chceme totiž chápat kvalitu vyjádřenou sloganem náskok díky technice. Chceme oslovovat sportovně aktivní řidiče, to je charakteristika špičky našeho výrobního programu. Není proto náhoda, že Audi poprvé v historii vystavovalo ve Frankfurtu hned čtyři modely s označením „S“ – S3, S4, S6 a S8. A k tomu ještě společnost quattro GmbH prezentovala jeden automobil RS4 se šestiválcem biturbo o výkonu 380 k. Prostřednictvím „S“ chceme v každé modelové řadě oslovit sportovně zaměřené zákazníky. Modely RS mají ultimativní povahu, představují totiž to, co je v této třídě technicky uskutečnitelné. Mají ambice představovat vrchol této třídy i v soutěži.
?Při probírání sportovního námětu se nelze vyhnout zmínce o Allroad quattro.
!Do celkového sportovního konceptu se dobře hodí, protože představuje sportovní alternativu k terénním vozům. Při měření sil v terénu dobře obstojí vůči běžným výrobkům, a navíc má ovšem fantastické jízdní vlastnosti na silnici. Allroad quattro uvedeme ve druhé polovině roku 2000.
?Když se značka Volkswagen snaží tak výrazně dostat nahoru, nepociťuje to Audi jako výzvu, aby ze své strany také přišla navíc s něčím zcela neobvyklým?
!Nemyslíme, že bychom v této souvislosti pociťovali nějakou velkou lítost. Požadavek na exkluzivnost je dokonce ještě silnější, má-li člověk v koncernu někoho, kdo je o hodně větší a také navštěvuje vyšší třídu. Jistě, mnohé lze provádět podobně, ale exkluzivnost, která plyne už ze samotného malého objemu, zůstává velkému uzavřena.
?Jaké stanovisko zaujímáte ke zvyšování počtu válců, je osm válců při této nejnovější euforii pro Audi ještě dostatečný počet?
!Už po desetiletí se Audi soustřeďuje na horní segment trhu a tam není počet válců rozhodující. Můžeme si nicméně představit, že zkonstruujeme dvanáctiválec Audi. Naše značka však není závislá na tom, má-li dvanáctiválec, či nikoli. Ve srovnání s naší konkurencí máme i teď méně válců. Nicméně je jisté, že třeba S8 je větším přínosem pro pozici firemní značky Audi na trhu než dvanáctiválec. Prostřednictvím S8 chceme vyjádřit syntézu komfortu a sportovního ducha, kterou považujeme za svůj hlavní cíl v horní třídě. Dvanáctiválec je spíš symbolem konzervativní vrstvy zákazníků, které samozřejmě neignorujeme, zároveň je však nevidíme jako hlavní cílovou skupinu.
?Pociťujete tlak, že musí vzniknout nějaké – řekněme – A10?
!Ne, vůbec. Zabývali jsme se otázkou, zda obnovit značku Horch. Dnes se mi zdá, že potřebujeme spíše druhý sportovní automobil než auto nad A8.
?Jak byste pak vymezil hranice vůči sesterské firmě Lamborghini?
!To je zcela jiné téma. Pro firmu Lamborghini je příznačnou silná jednoznačnost produktu. Vše se podřizuje síle motoru. To Audi dělá daleko víc kompromisů. Automobily jsou velmi sportovní, zároveň však vykazují i komfort a mohou být každodenně používány. Pokud bychom zkonstruovali ještě další sportovní vůz nad TT, musel by být výrazněji zaměřen na každodenní provoz, než jak je tomu u Lamborghini. V tomto ohledu se tedy tyto dvě firemní značky nikdy do střetu nedostanou, a to ani při srovnatelné velikosti.
?Nakolik je projekt velkého sportovního vozu konkrétní?
!Konkrétní tedy není vůbec. V současné době poměrně rychle rozšiřujeme nabídku modelů. Jen co postavíme TT, už je tady A2, pak Allroad quattro a to sebou přináší mnoho věcí, které je třeba navíc pojmout do výrobní palety. Pro další přírůstek prostě ještě nedozrál čas. Nicméně: pokud by věci došly tak daleko, pak bychom potřebovali nejspíš druhý sportovní vůz než něco nad A8.
?Kolik času je dnes zapotřebí, než se dospěje od principiální úvahy k hotovému automobilu?
!Máme to štěstí, že mnohé součásti máme k dispozici a že byly příslušně přezkoušeny. Je třeba rozhodnout o konceptu a jakou cestou se bude ubírat design. Takový automobil můžeme stvořit do čtyř let, což se přirozeně nedá srovnat s dobou, po jakou se automobily vyvíjely dříve. Tehdy se zpravidla dělalo všechno nové, podvozek, motor, převodovka. Při bohatém výrobním programu dneška je tomu zcela jinak. U TT nám stačilo zhruba 3,5 roku.
?Důležitým tématem firmy Audi ve Frankfurtu bylo deset let TDI – tedy výročí, jak se patří. Přesně před deseti lety byl poprvé vystaven automobil Audi 100 TDI s motorem o pěti válcích a výkonem 120 k. To byl start překotného vývoje. Jaké jsou vaše pocity při zvážení skutečnosti, že se této technologie mezitím využívá na celém světě?
!Je to obvyklá cesta úspěšných inovací. Pokud je ostatní přijmou, dokazuje to jen jejich správnost. Totéž platí pro quattro. Automobily s pohonem všech kol tvoří v tomto roce u Audi téměř čtvrtinu výroby – vyčísleno to znamená 150 000 automobilů s pohonem všech kol. A tendence je stále narůstající.
?Nedospěl vývoj TDI ke zlomu?
!Právě naopak, chystá se na další rozběh. Jde vždy o vývoj celého balíku vlastností. Nově vyvinutá elektronická technologie umožní zcela přesné ovládání trysek a daleko přesnější dávkování. Zásluhou této techniky a dalších pokroků v oblasti materiálů se lze do jednoho až tří let nadít ještě výraznějších vývojových skoků co do komfortu, výkonu a spotřeby.
?Od TDI není daleko k přímému vstřikování benzinu. Kde se Audi nachází v tomto vývoji?
!U menších motorů koncernu zaujímá vedoucí pozici Volkswagen. Pro A2 tedy nepřevezmeme přímé vstřikování od samého počátku, ale později. U větších motorů na tom pracujeme sami, chvíli to však ještě potrvá. Nějaká ta otázka ještě zůstává otevřená, ostatně nesdílím zcela euforii, že do 5 let budou mít všechny motory přímé vstřikování.
?Teď k námětu motoristický sport. Třetí a čtvrté místo v Le Mans byly pro nováčka fantastickým úspěchem. Jak to půjde dál?
!Pro nás byl Le Mans 2000 zahájen. Už se na tom pracuje.
?Ocitli jste se přímo ve středu velkého motoristického dění. Co to pro firemní značku znamená?
!Je to příspěvek Audi na téma sport. Le Mans je významným krokem směrem k posledním chybějícím atributům skutečně velké značky. Když budeme analyzovat historii automobilu, zjistíme, že všechny automobilové značky, které se považují za sportovní, se závodu Le Mans někdy zúčastnily a – pokud možno – tam vyhrály. Teď patříme alespoň do té první kategorie a možná někdy později se dostaneme do té druhé.
?Lze si účastí na dlouhých tratích ušetřit formuli 1?
!Formule 1 pro nás není námětem. Myslíme si, že finanční náklady na automobil, který může zvítězit, leží za hranicemi našich představ.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií