V letošním roce si společnost Suzuki Motor Corporation připomíná 80. výročí svého založení. Vznikla v roce 1920 pod původním názvem Suzuki Loom Works zabývající se výrobou tkalcovských stavů. O čtyřicet let později přišly na řadu motocykly (první byl v roce 1952 model „Power Free“) a teprve potom osobní automobily (1955 „Suzulight“). Dnes zaujímá se 600 tisíci ročně vyrobených vozidel šestou příčku mezi japonskými automobilkami.
Suzuki se může pochlubit třicetiletou tradicí ve vývoji vozů 4×4, a proto jsme využili příležitosti k odzkoušení terénního modelu Jimny 1.3 JLX. Jeho předchůdce stejného názvu se na silnicích objevil už koncem sedmdesátých let, a to buď jako tříválec 539 ccm nebo silnější čtyřválec 749 ccm. V roce 1999 obohatila Suzuki Motor Czech náš trh o malý a lehký off-road Jimny, který je vlastně jakýmsi prostředníkem mezi osobními a terénními automobily.
Zadní kola pohání moderní celohliníkový čtyřválec OHC se čtyřventilovou technikou, postupným vstřikováním a bezdotykovým zapalováním. Objem 1298 ccm poskytuje výkon 59 kW (80 k) při 6000 ot./min a točivý moment 104 N.m při 4500 ot./min. Zhruba 96 procent maxima je k dispozici v poměrně širokém rozsahu otáček od 2500 do 5500 otáček za minutu. Při zatížení dvěma až třemi osobami si „vzal“ na sto kilometrů v průměru kolem 8 litrů. Ve městě udává výrobce spotřebu 10,2 litru, mimo město pak 7,1 litru. Mechanická pětistupňová převodovka je zubovým řetězem spřažena s novou přídavnou dvoustupňovou planetovou převodovkou ovládanou samostatnou krátkou řadicí pákou, kterou se zapíná pohon předních kol. Při změně „dvoukolky na čtyřkolku“ ani nemusíme zastavit, ale přechod lze provést i při jízdě přímým směrem rychlostí do 100 km/h. Pouze redukční převod jsme museli řadit v klidu. Vzhledem k vysoké světlé výšce (190 mm) a velkým nájezdovým a přechodovým úhlům se Jimny snadno vypořádá i s náročnějším terénem. V zatáčkách se chová malý off-road neutrálně, ovšem vzhledem k vyššímu těžišti se při rychlejší jízdě dost naklání. S malou stabilitou souvisí i krátký rozvor náprav (2250 mm).
Dospěli jsme také k názoru, že s „jimnym“ se jezdí nejlépe pomalu po nezpevněných cestách, neboť právě těm odpovídá nastavení odpružení, které naopak na nekvalitních vozovkách snižuje komfortní cestování. Každá nerovnost vozovky je hned cítit. Ovšem ve městě potěší malý poloměr zatáčení – 4,9 metru.
Třídveřová dvouprostorová karosérie jednoduchých, ale účelných tvarů, nezvyklého designu, je koncipována jako čtyřmístná. Řidič a jeho spolujezdec si na nedostatek místa stěžovat nemohou, naopak vzadu je to při delším cestování už horší. Při šířce 1,6 metru, a to včetně rozšířených blatníků a odkládacích přihrádek vedle sedadel, se ani nemůžeme divit. Také při obsazení čtyřmi osobami je lepší nechat kufry doma. Ještě, že lze zavazadlový prostor variabilně upravit. V případě potřeby se zadní souměrně dělená opěradla (nastavitelná do šesti poloh) sklopí, čímž se základních 170 litrů zvětší až na 885 l (ke stropu).
V ceně 479 900 Kč, kterou zákazník zaplatí je mj. otáčkoměr, posilovač řízení, elektrické ovládání oken, digitální hodiny, centrální zamykání, elektricky stavitelná zpětná zrcátka, dva airbagy, tónovaná skla atd. Pouze ABS, klimatizace a metalický lak jsou za příplatek.
Suzuki Jimny je sice lehký terénní automobil, ale neztratí se ani v běžném provozu. Prostě univerzální společník pro volné chvíle.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií