Čtyrkolka s manuálem za 600 tisíc? Ano

Ta zkratka není moc poetická, ale funguje. SHVS. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki na co nejefektivnější pojetí a chytrost.

SHVS představuje hybridní ústrojí pohonu (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) a hybridní pohon opravdu „smart“ je. Dosahuje totiž nižší spotřeby a výraznějšího zrychlení v nízkých otáčkách.

Základem systému je lehký a kompaktní startér-generátor ISG, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu a akceleraci. Rekuperací brzdné energie při brzdění zase vyrábí jednotka ISG elektřinu do zásoby a ukládá ji do malého, ale účinného lithium-iontového akumulátoru.

Slušný krouťák už od 2000 otáček

Nicméně srdcem celého systému je motor s objemem lidského mozku: 1.4 BoosterJet, osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Kombinace přeplňování s mezichladičem dostává do válců motoru větší množství vzduchu. Díky tomu jednotka dokáže nabídnout optimální točivý moment v nízkých otáčkách, dokonce už okolo 2000 ot/min. Právě přímé vstřikování paliva přispívá ke snížení spotřeby a zvýšení výkonu, a to přesným dávkováním, načasováním a seřízením tlaku při vstřikování benzinu do válců. Účinnost motoru zvyšují další opatření: elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vyšší kompresní poměr (10,9:1).

Tři kroky k mild-hybridu

Až pak v systému stojí mild-hybrid, který přidává tři elektrické součástky: 48V startér-generátor ISG, jenž zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem.

Díky navýšení napětí na čtyřnásobek oproti konvenčním 12 V dokáže hybridní systém při brzdění rekuperovat více energie a při zrychlování zase o to výrazněji pomáhat spalovací jednotce. To přináší hned dvě důležité výhody: snížení spotřeby paliva a zvýšení výkonu.

V běžných jízdních situacích systém funguje dokonale – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění.

Jak se „boostruje“ v provozu?

Samotné ISG nabízí 2,3 kW výkonu navíc a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Pravda, nevypadá to moc, ale opravdu pomáhá při zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozbíhá. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.

Suzuki S-Cross AllGrip váží 1360 kg, takže netáhne stovky kilogramů baterek navíc, a proto cítíte, když táhne za plynem. Navíc udávaná spotřeba necelých 6 litrů není nereálná. My po ujetí kombinovaných 1100 km vraceli auto s průměrem 6,6 l.

Technicky a technologicky (čtyřkolka a s manuálem) je to auto za víc než 621 000 korun (testovaná verze), avšak grafika a použité materiály plusové kredity srážejí. Celkově nicméně doporučujeme všem, kteří si nepotrpí na desítky nepotřebných funkcí, zato využijí schopnost dostat se ze závějí a marastu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Z hračky na čtyřech se stává ještě větší hi-tech hračka. Po řadě průběžných vylepšení přijíždí Suzuki Swift v modernizovaném provedení. Má ještě výraznější design, bohatší...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra konceptu eVX

Světová premiéra konceptu eVX

V indickém Dillí se představil ve světové premiéře koncept japonské budoucnosti pro celou planetu. První globálně strategické a plně elektrické SUV s názvem eVX. Model eVX je elektrický vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SUZUKI IGNIS HYBRID PŘIJÍŽDÍ S VÝRAZNĚJŠÍM DESIGNEM A ÚSPORNĚJŠÍM MOTOREM

SUZUKI IGNIS HYBRID PŘIJÍŽDÍ S...

Suzuki Ignis Hybrid, jediné mini SUV na trhu, přijíždí v novém – s výraznějším designem, úsporným hybridním pohonem a unikátní kombinací praktického interiéru a nejmodernějších...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SUZUKI POMÁHÁ – PŘEDVÁDĚCÍ VOZY NYNÍ SLOUŽÍ NEJPOTŘEBNĚJŠÍM

SUZUKI POMÁHÁ – PŘEDVÁDĚCÍ...

V době koronavirové epidemie musíme držet při sobě. Maloobchodní prodej byl přerušen, autorizovaní prodejci Suzuki se proto rozhodli nabídnout své volné kapacity k dispozici potřebnějším....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...