Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR

Studie supersportovního kupé po vzoru Stříbrného šípu SL se stala skutečností. Koncern Daimler Chrysler rozhodl, že společně s firmou McLaren Cars uvede tento model na trh v roce 2003.

Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR
Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR
Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR


Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR

V polovině padesátých let psali dějiny automobilového sportu Juan Manuel Fangio, Stirling Moss a Karl Kling, kteří usedávali za volant jednoho z nejúspěšnějších Stříbrných šípů všech dob. S osmiválcovým Mercedesem 300 SLR jeli od vítězství k vítězství: Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy, Eifelrennen, Grand Prix Argentiny, Belgie, Holandska …

Na bázi tohoto úspěšného vozu zkonstruoval ing. Uhlenhaut kupé, které v sobě spojovalo design a techniku silniční verze 300 SL Coupé a závodního modelu SLR. Rychlý cestovní automobil dělal svému jménu všechnu čest – 1115 kg těžký vůz o výkonu 276 k zrychloval za 6,8 s a jel rychlostí 272 km/h. Do sériové výroby se však nikdy nedostal, neboť podle názoru tehdejších šéfů MB nebyl v 50. letech ještě dostatečně zralý, a tak upadl v zapomnění. Navíc firma záhy opustila i motoristický sport.


O 43 let později, v čase úspěšného účinkování ve formuli 1, korunované ziskem světového titulu Miki Häkkinena, ožily vzpomínky na legendární závodní i silniční automobil s křídlovými dveřmi. Právě těmito vozy minulosti i současnosti a vlastními úspěchy se nechali inspirovat designéři a inženýři při vývoji studie Mercedesu Benz Vision SLR. Prostřednictvím vozu chtějí přenést do sériové výroby technologii a pokroková technická řešení z formule 1. Na prototypu tak najdeme stylistické prvky jak ze současných monopostů Häkkinena a Coultharda, tak sportovních vozů 50. let. Formuli McLaren-Mercedes zřetelně připomíná čelní partie s přídí tvarovanou do špičky, dvojitým spoilerem (neslouží pouze jako designerský element, ale plní zároveň aerodynamickou úlohu) a typická dvojitá „křidélka“, jejichž formální koncept se opakuje na různých místech karosérie a interiéru. Najdeme je v mřížce chladiče, větracím otvoru kapoty, na bocích předních blatníků i koncových svítilnách. Výklopné dveře, tentokrát však připevněné na předních dveřních sloupcích a nikoliv na střeše, stejně jako protáhlá přední kapota a zaoblené blatníky hlásí spojitost s modelem SL, výkonem připomíná zase SLR.


Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR

Pod kapotou jen 1400 kg těžkého „supersportu“ pracuje zdokonalený 5,5litrový osmiválec s tříventilovou technikou, jehož původ najdeme ve třídě „S“. Přeplňovaný kompresorem a s kapalinovým mezichladičem stlačeného vzduchu má výkon 410 kW/557 k při 6500 otáčkách za minutu a úctyhodný točivý moment 720 N.m při 4000 otáčkách. Tomu odpovídají i hodnoty zrychlení na 100 km/h za 4,2 s. Mechanický kompresor, poháněný ozubeným řemenem, lze při částečném zatížení vypnout, což se projeví velice příznivě na spotřebě paliva.

Karosérie, vyrobená z uhlíkových kompozitů a hliníku, vyniká vedle výborných výsledků crash-testů také značnou tuhostí i při čtyřicetiprocentní úspoře hmotnosti oproti klasické ocelové konstrukci.


Brzdy byly vybaveny novým elektrohydraulickým systémem EHB, který používá senzory a mikroprocesory systémů ABS a ESP k výpočtu vhodného brzdného tlaku individuálně pro každé kolo za dané jízdní situace. To zaručuje v zatáčkách, na mokru a za nepříznivých podmínek stále optimální stabilitu. K dalším lahůdkám patří keramické brzdové kotouče (o 67 procent lehčí než konvenční), které lze rozžhavit až na 1400 až 1600 oC, tzn. dvakrát vyšší teplotu než kotouče z šedé slitiny. Zaručují tak bezpečné brzdění z vysokých rychlostí a zároveň se snižuje jejich opotřebení.


Jednotlivé funkce předních světlometů s adaptivním světelným systémem a nejnovější vysoce výkonnou světelnou diodou se přizpůsobují aktuální situaci. Například do všech stran o pět stupňů otočné projekční světlomety s xenonovou technikou sledují pohyby volantu. Tím se zlepšuje osvětlení zatáček s větším radiusem. Také na běžných silnicích, v horách nebo na křižovatkách se podle úhlu řízení automaticky zapínají různé diody, integrované v bočních stranách světlometů.


Stříbrný šíp – Mercedes Benz Vision SLR

V interiéru bez zbytečných ozdob na nás dýchne minulost, ovšem přenesená do budoucnosti. Dva kulaté klasické „budíky“ ve stylu chronometru zasazené do hliníku jsou řešeny v duchu „300 SL“ s křídlovými dveřmi. Ovšem ručičky neobíhají kolem středu, ale posouvají se v podobě dílků po vnějším okraji stupnice, přičemž volný střed lze využít k zobrazení dalších údajů.

Koncern Daimler Chrysler rozhodl, že společně s firmou McLaren Cars uvede tento model na trh v roce 2003, když obě firmy investují do projektu dvě stě miliónů EUR. Tímto rozhodnutím se stuttgartská automobilka vrací do královské třídy supersportovních vozů Gran Turismo. A nebude asi sám, protože na frankfurtském autosalonu se objevila už studie roadsteru SLR otevírající nové ojedinělé dimense segmentu otevřených automobilů. Rafinovaná konstrukce střechy umožňuje také její částečné otevření, kdy se rozevře pouze zadní část střechy, takže cestující jsou sice chráněni, ale zároveň mohou vychutnávat stejné pocity jako v kabrioletu. Vzorem pro tuto konstrukci posloužily landaulety minulých let. Látkovou střechu z průsvitného materiálu lze samozřejmě složit. Pasivní bezpečnost zaručují dva pevné ochranné oblouky za sedadly, uzpůsobené dynamickým požadavkům.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Logo znázorňující podstatu jména

Logo znázorňující podstatu jména

Peugeot S.A. („Skupina PSA“) a Fiat Chrysler Automobiles N.V. („FCA“) (NYSE: FCAU / MTA: FCA) dnes představily logo skupiny Stellantis, nového subjektu, který vzejde z jejich fúze 50:50. Logo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Generátor dálkových autoovladačů KD-900 se čtečkou frekvencí

Generátor dálkových autoovladačů...

Zabýváte se výrobou autoklíčů a pracujete s dálkovými ovladači? Pak jistě víte, že vybavení kvalitními a moderními přístroji může značně ulehčit práci každému klíčaři. Takovým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní už ne!

Autoklíče jedině z autoservisu? Nyní...

Pokud jste majitelem automobilu, pak se i Vás týká problém pořizování autoklíčů a jejich duplikátů. Prodejem autoklíčů se v současnosti zabývají nejen autoservisy, ale také mnohé...