Volvo V50 s atraktivním designem je menší než Volvo V70, ale má vlastnosti velkého automobilu s variabilním interiérem a objemným zavazadlovým prostorem. Volvo V50 má rozšířenou základní výbavu a většina doplňků, které je možné objednat pro větší Volvo V70, je k dispozici také pro zákazníky Volva V50.
Kombi Volvo V50 má svůj vlastní, zcela individuální a charakteristický profil, který však obsahuje i rysy dřívějších klasických modelů Volvo. Záď Volva V50 má v porovnání s klasickým kombi, modelem V70, měkčí, sportovněji zaměřený design. Zaoblené linie střechy a extrémně ostrá záď spolu s měkce zaoblenou přídí, krátkou kapotou klasického tvaru písmene V a s kabinou posunutou vpřed zdůrazňují sportovní charakter vozu. Dveře Volva V50 vypouklé ven zdůrazňují kompaktní dojem a zvyšují šířku kabiny. Širší rozchod i delší rozvor vozu kladně ovlivňují jízdní vlastnosti. Dlouhý rozvor navíc umožnil použití pohodlných širokých zadních dveří. Část za zadními koly byla prodloužena a využita pro zvětšení zavazadlového prostoru, do kterého se díky svislým bočním oknům a zcela ploché podlaze snadno nakládá. Základní zavazadlový prostor má objem 417 l, po sklopení zadních sedadel 717 l (do výšky oken). Stěrače čelního skla jsou zcela nového typu a jsou skryty pod protaženou hranou kapoty. Směrová světla jsou zabudovaná také do vnějších zpětných zrcátek, takže jsou snadno viditelná i z boku.
Interiér Volva V50 přes prostornost je útulný. Přístrojová deska je účelově členěná. Hlavní přístroje jsou shromážděny do dvou kulatých číselníků lemovaných kontrastními kovovými kroužky. Tento design vytváří sportovní a trojrozměrný vzhled. Unikátní moderní středová konzola zajišťuje elegantní a vzdušné propojení středového tunelu s přístrojovou deskou. Ovládací prvky na středové konzole jsou uspořádány s důrazem na ergonomii a funkčnost. Vrchní polovina ovládacího panelu se používá pro ovládání audiosystému a integrovaného telefonu, zatímco ve spodní polovině je umístěno ovládání klimatizační jednotky. Hlavní funkce systému se ovládají prostřednictvím čtyř velkých otočných ovládacích prvků. Středová konzola je trvale osvětlena ze střechy, přičemž osvětlení je tak měkké a jemné, že světlo řidiče nikdy neruší. Světlo je rozpoznatelné pouze tehdy, pokud řidič přiloží ruku na ovládací prvek, což přispívá ke snazšímu ovládání při jízdě za tmy.
Testované Volvo V 50 mělo nový čtyřválcový šestnáctiventilový dieselový motor obsahu 2,0 litru s výkonem 100 kW (136 k) a s nejvyšším točivým momentem 320 Nm dosahovaným při 2 000 ot/min. Tento přeplňovaný motor vybavený druhou generací systému common rail s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek turbodmychadla má systém vstřikování s mimořádně vysokým tlakem, který zajišťuje rozptýlení paliva na mimořádně jemné částice. To přispívá ke zlepšení výkonu i ke snížení emisí. Díky piezoelektrickým vstřikovacím tryskám může být palivo v průběhu každého spalovacího cyklu dávkováno v několika malých vstřicích, v důsledku čehož dochází ke snížení hladiny hluku i snížení obsahu škodlivin ve výfukových plynech. Výkonný motor umožňuje pružnou akceleraci, vysokou maximální rychlost a hospodárnou jízdu.
Šestistupňová vhodně odstupňovaná manuální převodovka je vybavena trojitou synchronizací a umožňuje mimořádně lehké a přesné řazení. Maximální rychlost uvádí výrobce 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 sekund.
Podvozek Volva V50 byl vyvinut ve stejném duchu jako Volvo S60 a Volvo S80 s využitím zkušeností, které konstruktéři získali při konstrukci špičkových modelů Volvo S60 R a V70 R. Geometrie zavěšení předních kol zajišťuje přesnou a rychlou odezvu řízení. Řízení je elektrohydraulické, s lehkou a odpovídající odezvou.
Výkonný motor s vysokou hodnotou točivého momentu a šestistupňovou převodovkou mně umožňoval sportovní jízdu a dosahování vyšších průměrných rychlostí při nízké kombinované spotřebě rovnající se přesně spotřebě uváděné výrobcem: 5,7 l na 100 km. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny.
Základní cena testovaného Volva V50 s naftovým motorem 2,0 se šestistupňovou manuální převodovkou v nejvyšším stupni výbavy Summum je 992 000 Kč.
Uvedená cena obsahuje bohatou výbavu: mimo jiné brzdový systém ABS s brzdovým asistentem EBA, systém s elektronickým rozdělením brzdné síly EBD, protismykový systém DSTC, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat s ovládáním na volantu, airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů, hlavové airbagy, WHIPS – systém ochrany páteře při nárazu zezadu na předních sedadlech, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí polohy sedadla pro tři řidiče, vyhřívaná obě přední sedadla výškově nastavitelná, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivostí, dešťový senzor, nastavitelný volant ve dvou osách, elektricky nastavitelná a sklopná zpětná vnější vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná přední i zadní okna s funkcí auto-up a auto-down, automatickou dvouzónovou klimatizaci s multifiltrem, bi-xenonové světlomety s ostřikovači, mlhová světla, kola z lehké slitiny, rádio s přehrávačem CD s ovládáním na volantu, zesilovač, 4 reproduktory a řadu dalších položek u takových luxusních modelů běžných. Další příplatkové položky výbavy lze samozřejmě dokoupit.
Pro informaci uvádím, že Volvo V50 je možné zakoupit též s benzinovými motory: čtyřválcovým 1,8 (92 kW) a pětiválcovými 2,4 (103kW), 2,4i (125 kW), T5 2,5 (162 kW) a TP AWD s pohonem všech kol. Základní ceny Volva V50 jsou podle zvoleného motoru, převodovky, pohonu kol a stupně výbavy od 758 000 do 1 291 000 Kč. Vedle stupně výbavy základní jsou vyšší výbavy: Kinetic, Momentum a Summum.
V závěru testu bych chtěl připomenout vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti Volva V50, které má velmi tuhou karosérii, patentovanou konstrukci přídě a komplexní bezpečnostní systém v interiéru.
Konstrukce přídě Volva V50 byla rozdělena do několika zón, z nichž každá plní v procesu deformace odlišný úkol. Čím více se síly vznikající při kolizi blíží k prostoru pro cestující, tím méně se použité materiály deformují. Cílem je, aby se prostor pro cestující choval při většině typů kolizí předvídatelným způsobem. Aby každá z těchto zón měla požadované vlastnosti, jsou na různých místech použity různé druhy oceli. Kromě konvenční karosářské oceli jsou to tři různé druhy vysokopevnostní oceli s různou mírou pevnosti. Systém rozdělení do zón umožňuje důmyslné a efektivní pohlcení sil vznikajících při kolizi.
Deformační zóna pro nízké rychlosti
Součástí předního nárazníku je robustní příčník vyrobený z oceli s extrémně vysokou pevností. Napojení nárazníku na podélné části karosérie je provedeno prostřednictvím deformačních prvků, které pomáhají pohlcovat síly vznikající při nehodách při nízké rychlosti bez poškození zbytku karosérie. Deformační prvky mohou být snadno a za přiměřenou cenu vyměněny.
Deformační zóna pro vysoké rychlosti
Přímé části bočních prvků jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli, což je velmi houževnatý druh materiálu, který je optimalizován pro pohlcování vysokých energií. Toto je oblast, ve které při kolizi probíhá největší množství deformací. Navíc se konstruktéři společnosti Volvo rozhodli zabudovat do kompaktního Volva V50 také horní boční prvky, které poskytují významnou ochranu v případě nárazu vozidla například do návěsu nebo do nakládací plošiny kamiónu.
Pomocná zóna
Průřez prvku, který se vychyluje ven směrem k A-sloupku, byl navržen tak, aby tento prvek fungoval jako bariéra chránící prostor kabiny a jako dodatečná ochrana proti deformacím. Konstrukce rovněž napomáhá při minimalizaci pravděpodobnosti průniku předního kola do interiéru. Kolo naopak pomáhá při absorpci sil vznikajících při nárazu. Tento profil je mimořádně pevný a je vyroben z oceli s mimořádně vysokou pevností.
A-sloupky a spodní boční prvky jsou spojeny pevným příčníkem. Na každé straně je tak vytvořeno mimořádně pevné trojité upevnění, které výrazně přispívá k zachování potřebného prostoru pro cestující i při závažných nehodách. Nová konstrukce přídě je jedním z mnoha patentovaných řešení společnosti Volvo v oblasti bezpečnosti.
Kompaktní motory přispívají k nárazové bezpečnosti
Ve snaze o optimalizaci rozměrů se podařilo dosáhnout toho, že motory pro Volvo V50 jsou o 200 mm užší a o 25 mm kratší. Vzhledem k tomu, že motory jsou uloženy napříč, zůstává díky jejich zmenšené šířce mezi motorem a prostorem pro cestující k dispozici více místa. Při kolizi může být motor posunut o plných 150 mm vzad, než se blok motoru dostane do kontaktu s příčníkem mezi motorovým prostorem a prostorem pro nohy řidiče. Interiér Volvo V50 má stejný typ bezpečnostního systému, který byl patentován u Volva S80. Sloupek řízení se může deformovat až o 140 mm. Při deformaci se sloupek pohybuje vodorovně, aby byla zachována optimální poloha airbagu.
Další bezpečnostní řešení, která jsou společná s modelem S80:
- konstrukce pedálů zabraňující poranění nohou řidiče
- airbagy s dvoufázovým plněním
- předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech a na vnějších zadních sedadlech
- omezovač síly na předních bezpečnostních pásech
- upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na všech sedadlech
Systém ochrany proti bočnímu nárazu:
Volvo V50 je širší než jeho předchůdce. Tím vzniká dodatečný prostor pro deformaci při kolizi. V ostatních ohledech nabízí Volvo V50 stejný typ ochrany před bočním nárazem jako model Volvo S80 vybavený systémem SIPS, bočními airbagy a nafukovacími clonami. Tyto clony jsou konstruovány tak, aby poskytovaly lepší ochranu při nehodách kdy dojde k převrácení vozidla, neboť se vyprazdňují pomaleji než čelní airbagy (přibližně tři sekundy). Boční airbagy jsou větší než u modelu V40, aby byla zajištěna lepší ochrana v oblasti boků a hrudníku.
Několik dalších prvků přispívá k vyšší tuhosti karosérie a brání zatlačení boků do prostoru pro cestující:
- vyztužená příčná trubková vzpěra mezi A-sloupky
- pevné a robustní trubky v sedadlech a deformovatelný ocelový „box“ , ve středu vozidla mezi nimi
- příčné výztuhy dveří vyrobené z oceli s extrémně vysokou pevností
- B-sloupky byly výrazně vyztuženy přispívají proto k vyšší ochraně
Nárazy zezadu:
Volvo V50 bylo konstruováno tak, aby poskytovalo nejlepší možnou ochranu cestujících také při nárazech zezadu. Systém Volvo pro prevenci poranění krku WHIPS je jedním z nejefektivnějších systémů svého druhu na trhu. V případě závažného nárazu zezadu opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího.
Sedadla a jejich opěradla jsou mimořádně robustní. Jsou dimenzována tak, aby odolala vysokému zatížení způsobenému například nezajištěnými zavazadly. Současně jsou však sedadla do určité míry poddajná, což je důležité při závažných nehodách, kdy je pro bezpečnost cestujících důležitá rovnováha mezi pevností a pružností.
Ochrana ostatních účastníků silničního provozu
Konstrukce přídě nového Volva V50 je charakterizována čistými, hladkými povrchy a zaoblenými rohy. Cílem je snížit riziko poranění chodců a dalších účastníků silničního provozu v případě nehody. Příď je navíc vybavena prvkem pohlcujícím energii, který je umístěn před nárazníkem a který pomáhá snižovat riziko poranění nohou. Kapota a přední blatníky jsou konstruovány tak, aby při nehodě pohlcovaly energii. Tím se snižuje riziko poranění hlavy. Díky novým kompaktním benzínovým motorům navíc zůstává mezi hlavou válců a kapotou zvětšený prostor 70 mm.
Bezpečnost dětí:
Bezpečnostní konstrukce karosérie a bezpečnostní systémy v interiéru jsou dimenzovány a navrženy tak, aby pomáhaly chránit i nejmladší cestující. Obě vnější zadní sedadla mohou být vybavena integrovanými dětskými sedáky pro děti od tří let věku. Airbag spolujezdce vpředu může být vypnut a deaktivován pomocí klíče. Sedadlo spolujezdce vpředu je z výroby připraveno pro instalaci dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy. Je vybaveno speciálními kotevními úchyty pro upevnění pomocí bezpečnostních pásů.
Karosérie Volva V50 je o 34 % tužší než karosérie jeho předchůdce, modelu Volvo V40. Tato torzní tuhost přispívá ke stabilním, předvídatelným a konzistentním jízdním vlastnostem. Také konstrukce podvozku vozidla se širokým rozchodem a dlouhým rozvorem má pozitivní vliv na jízdní stabilitu.
Volvo V50 má mimořádně výkonné brzdy vybavené systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly na zadní kola a brzdovým asistentem – EBA (Emergency Brake Assistance) pro brždění v nouzových situacích. Přední kola jsou vybavena brzdovými kotouči s vnitřním chlazením. Velikost kotoučů závisí na výkonu motoru (průměr až 16,5”).
Světlomety jsou vybaveny projektorovými potkávacími světly. Soustředěný paprsek světla je obklopen „stínem“, který pomáhá protijedoucím řidičům odhadnout vzdálenost vozu. Součástí volitelné výbavy jsou dálkové i potkávací bi-xenonové světlomety s plynovými výbojkami. Přídavné ukazatele směru na vnějších zpětných zrcátkách a integrovaná boční poziční světla v předních a zadních světlech zlepšují viditelnost Volva V50 také z boku.
Ergonomická poloha sezení a rozmístění všech přístrojů a ovládacích prvků na správných místech přispívají k vyšší bezpečnosti jízdy. Vůz je vybaven pohodlným a snadno ovladatelným sedadlem řidiče, nastavitelným volantem a logicky uspořádanou přístrojovou deskou. K bezpečnosti jízdy rovněž přispívá ovládání audiosystému, tempomatu, telefonu a navigačního systému RTI umístěné na volantu.
Inteligentní informační systém řidiče IDIS je novinkou v automobilovém průmyslu a jeho kořeny pocházejí z technologií používaných ve vojenských letadlech. Systém zabraňuje zbytečnému rozptylování řidiče v průběhu jízdy. Například při předjíždění nebo brždění jsou signály z integrovaného GSM telefonu a některé doplňkové informace za určitých podmínek pozdrženy do doby, než se situace zklidní. IDIS nepřetržitě sleduje činnost řidiče tak, že monitoruje pohyby volantu, zrychlení, ukazatele směru atd. Tyto údaje jsou zpracovávány a při dosažení určité úrovně aktivity jsou pozdrženy některé informace, které nejsou důležité z hlediska bezpečnosti. IDIS je součástí standardní výbavy všech verzí Volva V50 bez ohledu na to, zda je vůz vybaven integrovaným telefonem. IDIS je již z výroby připraven na přicházející palubní informační a komunikační systémy. Čím více takových zařízení bude ve vozidle instalováno, tím větší bude přínos systému IDIS.
Volvo V50 je konstruováno tak, aby byla zajištěna efektivní ochrana posádky vozu a jejího majetku nejen během jízdy, ale i tehdy, pokud je vozidlo zaparkováno. Volvo V50 může být například vybaveno laminovanými bočními okny, což je výbava u kompaktního vozidla skutečně neobvyklá. Laminovaná skla se dají jen velmi obtížně rozbít, čímž se zvyšuje ochranu vozu před vloupáním.
Volvo V50 může být vybaveno systémem bezklíčového zamykání a odemykání. Tímto způsobem je možné automobil odemknout (a zamknout) a nastartovat motor bez použití klíče. K tomu musí mít řidič u sebe (například v kapse) pasivní autorizační modul. Všechny funkce dálkového ovládání (například osvětlení cesty nebo tísňový alarm) mohou být stále ovládány na dálku. V důsledku toho systém nabízí naprostou svobodu pohybu a rychlý nástup do vozu v případě nebezpečí.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.