Společnosti Honda a General Electric vytvořily strategickou alianci v oblasti proudových motorů pro malé obchodní letouny

Základní dohoda byla podepsána 16. února 2004 v ústředí firmy Honda v Tokiu.

Za japonskou stranu smlouvu podepsal Takeo Fukui, prezident a CEO Honda Motor Co., Ltd., za americkou pak jeho protějšek ve firmě General Electric, David Calhoun, nejvyšší představitel divize Transportation, která sídlí ve městě Fairfield, stát Connecticut v USA.


Tato alianční smlouva stanovuje rámec, v němž budou firmy Honda a GE dále vyvíjet a certifikovat nově zkonstruovaný turbodmychadlový motor Honda HF118. Tento vývoj byl zahájen spolu s návrhem projektu malého obchodního letounu v roce 1986 a jeho výsledkem je lehký proudový turbinový motor HF118 v kategorii tahu 4,5 až 15,6 kN, na němž se pracuje od roku 1999. Prototypy tohoto motoru už mají za sebou více než 1400 hodin chodu ve zkušebnách a více než 200 letových hodin v různých zkušebních letounech. Mimo to pohánějí dva motory HF118 nový pokusný prototyp malého obchodního letounu (bizjetu) HondaJet, který zahájil své letové zkoušky v prosinci 2003.


Základní dohoda zahrnuje společný podíl na certifikaci motoru HF118 leteckými dohlédacími úřady v obou zemích, společné marketingové aktivity pod hlavičkami obou firem ve vztahu k jiným výrobcům letadlových draků, jakož i další jednání o budoucí formě spolupráce při velkosériové výrobě tohoto typu proudového motoru. Jednání mezi představiteli Hondy a GE probíhala více než rok a podpis definitivní oficiální dohody o spolupráci se předpokládá ještě v letošním roce.


„Máme velký respekt před technickou úrovní konstrukce i výkonů nového motoru Honda HF118,“ řekl prezident GE Calhoun a pokračoval: „Existuje celá řada významných kladů pro to, aby firmy Honda a General Electric vstoupily společně na trh proudových motorů pro bizjety. Honda je světově uznávaným výrobcem motorů pro motocykly, automobily a další energetické využití s vynikající technickou úrovní. Jsme opravdu potěšeni tím, že společně vytvoříme strategickou alianci.“


Za společnost Honda mu odpověděl prezident Fukui: „Pro Hondu znamená vstup do podnikání v oboru letecké výroby skutečně velký krok vpřed do oblasti, která byla pro naši firmu snem už od doby jejího založení. Cílem je dovést naše snažení v oblasti malých kompaktních proudových motorů až do fáze komerčního využití pomocí vzájemně výhodného spojení sil. To jest technické vyspělosti turbodmychadlového motoru Honda HF118 a technologických možností firmy GE, i obchodních a poprodejních aktivit v duchu rovného partnerství. Proto věříme ve správnost vytvoření aliance s GE, která je jedním z nejvýznamnějších světových výrobců v oboru proudových turbinových motorů.“


Ve fázi vývoje malých, relativně levných obchodních letadel se nachází hned několik nových typů pro podnikovou a soukromou dopravu čtyř až osmi cestujících, což do budoucna vytváří velký potenciál objemu prodeje motorů. Odborníci firem Honda i GE odhadují roční objemy výroby na přibližně 200 i více takových malých strojů. Využití těchto letadel zahrnuje jak soukromé osoby i skupinové vlastníky, tak i podnikovou dopravu typu aerotaxi. Firmy provozující aerotaxi malými proudovými letouny dopravují cestující převážně na kratších úsecích a využívají přitom hustou síť malých lokálních letišť, která nejsou obsluhována velkými aeroliniemi.


Technologie nových proudových motorů také způsobuje přímé změny trhu. V 90. letech dokázala společnost GE uplatnit své konstrukce proudových motorů, dovedených k jejich vysoké technické úrovni širokým využitím u velkých dopravních letadel, i u menších proudových letounů pro spádovou regionální dopravu cestujících, přičemž tato oblast byla dříve doménou především letadel poháněných turbovrtulovými motory. Nyní dojde díky spojení zkušeností firem Honda a GE ke vzniku nové generace menších, lehkých, levných a vysoce účinných turbodmychadlových motorů s opravdu nejnižšími provozními náklady.


Společnost Honda je dnes jedním z vedoucích výrobců automobilů a energetických zařízení a největším světovým výrobcem motocyklů. Cílem firmy vždy byla snaha poskytovat lidem na celém světě opravdové uspokojení. Výsledkem tohoto snažení je více než 120 výrobních středisek ve 30 zemích světa, která produkují širokou paletu výrobků sahající od motocyklů, automobilů a jiných vozidel přes generátory elektrického proudu, lodní motory až po žací a jinou zahradní techniku pro více než 17 milionů zákazníků ročně.


General Electric je diverzifikovanou společností v oblasti výroby a služeb zaměřenou na zlepšování životních podmínek lidstva. Její nabídka sahá od leteckých turbinových motorů a energetických agregátů až po finanční služby, zdravotnickou zobrazovací techniku, televizní programy a výrobu plastů. GE podniká ve více než 100 zemích a na celém světě zaměstnává více než 315 000 pracovníků. Její původ sahá až k vynálezci Thomasi A. Edisonovi, který v roce 1878 založil firmu Edison Electric Light Company. Ta se potom v roce 1892 sloučila se společností Thomson-Houston Electric Company a vznikla dnešní společná značka General Electric Company. GE je dnes už jedinou společností uváděnou v bursovních indexech Dow Jones Industrial, která v nich byla zahrnuta už v době jejich prvního vydání v roce 1896.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...