Jedná se o elektromobily vybavené spalovacím motorem určeným k prodloužení jejich dojezdu.
Projekty podpořené Švédskou energetickou agenturou a EU zahrnují tři možné kombinace technologií. Zkoušky různých koncepcí budou probíhat v prvním čtvrtletí roku 2012.
„Jedná se o zajímavý pokrok v rámci našeho zaměření na vývoj elektromobilů. Hlavními faktory, které omezují dojezd elektromobilů, jsou cena a velikost baterií. Se zařízením pro zvýšení dojezdu vzroste akční rádius elektromobilu o 1 000 kilometrů, zatímco emise oxidu uhličitého se stále pohybují hluboko pod úrovní 50 g/km,“ říká Derek Crabb, viceprezident pro vývoj hnacích ústrojí ve společnosti Volvo Car Corporation.
Vývoj v této oblasti v současnosti zahrnuje tři různé kombinace technologií, kdy je elektrický pohon předních kol doplněn tříválcovým benzínovým motorem. U všech variant se využívá rekuperace brzdné energie. Motory mohou spalovat benzín i ethanol (E85).
Dvě řešení vycházejí z modelu Volvo C30 Electric. V obou případech se o něco zmenšila velikost svazku baterií a uvolněný prostor byl využit pro zástavbu spalovacího motoru a palivové nádrže.
Technická koncepce I:
Volvo C30 se sériově zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu
V tomto případě se jedná o model C30 Electric s tříválcovým spalovacím motorem o výkonu 60 k (45 kW) zabudovaným na zádi vozidla pod podlahou zavazadlového prostoru. Vozidlo je také vybaveno palivovou nádrží o objemu 40 litrů.
Spalovací motor je spojen s generátorem o výkonu 40 kW. Generovaný výkon je primárně používán k pohonu elektromotoru vozidla s výkonem 111 k (82 kW), řidič však může generátor použít také k nabíjení baterií, a tedy k prodloužení dojezdu vozu na elektřinu.
Zařízení pro zvýšení dojezdu prodlužuje dojezd vozidla až o 1 000 km nad rámec 110 km, na které postačí energie v bateriích vozidla.
Technická koncepce II:
Volvo C30 s paralelně zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu
V tomto případě je vozidlo vybaveno výkonnějším tříválcovým spalovacím motorem umístěným na zádi vozu a čtyřicetilitrovou palivovou nádrží. Oproti prvnímu řešení je tento systém zapojen paralelně, kdy přeplňovaný motor o výkonu 190 k primárně pohání zadní kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Při jízdě po dálnici je v tomto režimu zajištěno efektivnější využití energie paliva. Baterii lze nabíjet pomocí 40 kW generátoru a prodloužit tak dojezd vozidla na elektřinu.
Také zde má elektromotor výkon 111 k (82 kW). Oba agregáty společně disponují výkonem přes 300 k a vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund.
Zařízení pro zvýšení dojezdu prodlužuje dojezd vozidla o více než 1 000 km nad rámec 75 km, na které postačí energie v bateriích vozidla.
Technická koncepce III:
Volvo V60 s paralelně zapojeným zařízením pro zvýšení dojezdu
U tohoto řešení je celé hnací ústrojí umístěno pod kapotou na přídi vozidla. Elektromotor o výkonu 111 k (82 kW) je doplněn tříválcovým benzínovým přeplňovaným motorem s výkonem 190 k (140 kW), dvouspojkovou automatickou převodovkou a generátorem o výkonu 40 kW. Spalovací motor pohání prostřednictvím převodovky přední kola a v případě potřeby současně nabíjí svazek baterií.
Až do rychlosti 50 km/h je vozidlo vždy poháněno pouze elektřinou. Teprve při vyšších rychlostech je aktivován spalovací motor. Ten navíc dobíjí baterie vždy, když úroveň jejich nabití poklesne pod stanovenou hodnotu.
Svazek baterií je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru a umožňuje vozidlu jízdu až 50 km pouze na elektřinu. Vozidlo je také vybaveno nádrží na benzín / E85 o objemu 45 litrů.
V tomto případě celkový dojezd vozidla dosahuje přes 1 000 kilometrů.
Příjemná a komfortní jízda s nízkými emisemi CO2
Sériové hybridní zařízení pro zvýšení dojezdu u modelu C30 je součástí projektu EU, ve kterém je společnost Volvo Car Corporation mezi osmi partnery jedinou automobilkou. Obě paralelní zařízení pro zvýšení dojezdu jsou vyvíjena s pomocí grantu ve výši 10,8 miliónu SEK (1,2 miliónu EUR) od Švédské energetické agentury.
„Tyto tři projekty nám umožní vyhodnotit různé možnosti zařízení pro zvýšení dojezdu. Podobně jako v případě modelů C30 Electric a V60 Plug-in Hybrid je naším cílem vyvinout vozidla s mimořádně nízkými emisemi CO2, aniž bychom zároveň přistoupili ke kompromisům v oblastech komfortu, potěšení z jízdy či praktičnosti, které jsou pro zákazníky velmi důležité,“ vysvětluje Derek Crabb.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.