Euro NCAP Advanced je iniciativa organizace Euro NCAP reagující na rychlý rozvoj nových bezpečnostních technologií dostupných zájemcům o nové automobily, které nepodléhají žádnému nezávislému hodnocení.
Program Euro NCAP Advanced je otevřen pro jakýkoliv technický systém nabízející prokazatelný bezpečnostní přínos (bez ohledu na to, zda se jedná o přínos primární, sekundární nebo terciární), který je nabízen jako volitelná výbava pro kterýkoliv z automobilů testovaných organizací Euro NCAP, avšak za předpokladu, že funkce tohoto systému dosud nebyla zohledněna v hodnocení vozidla pomocí hvězdiček.
Společnost Honda byla oceněna za systém pro zmírňování následků kolize CMBS (Collision Mitigation Brake System), což je autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění. Účelem systému CMBS je pomáhat předcházet kolizím se stojícími vozidly a s vozidly pohybujícími se stejným směrem. Cílem systému je upozornit řidiče na hrozící srážku jak při nízkých rychlostech typických pro jízdu ve městech, tak při vyšších rychlostech na běžných silnicích a dálnicích. Na základě studia statistik nehod v Německu a po přepočtu získaných údajů na celou Evropskou unii Honda odhaduje, že pokud by systémem CMBS byly vybaveny všechny automobily, bylo by možné každý rok zcela předejít 200 000 až 250 000 nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Nový systém hodnocení podle metodiky Euro NCAP odráží úsilí společnosti Honda v oblasti celkové bezpečnosti vozidel a potvrzuje výsledky interních dlouhodobých bezpečnostních testů této značky, která usiluje o zvyšování bezpečnosti každodenního silničního provozu. Zkušební nárazové středisko značky Honda ve výzkumném a vývojovém centru ve městě Tochigi umožňuje analýzu nárazů mezi různými modely vozidel různých velikostí a hmotností. Na základě výsledků těchto testů konstruktéři společnosti Honda vyvíjejí řešení, která pomáhají zmírňovat následky nehod pro posádky vozidel i pro chodce. Univerzální středisko značky Honda pro nárazové zkoušky bylo uvedeno do provozu v roce 2001 a je prvním uzavřeným zařízením svého druhu na světě.
Podrobné informace o technologiích oceněných v roce 2010, o jejich přínosu pro bezpečnost a o automobilech, ve kterých jsou tyto technologie k dispozici, jsou nyní dostupné na internetových stránkách Euro NCAP: www.euroncap.com
Systém CMBS (Collision Mitigation Brake System)
– vyvinutý společností Honda je autonomní radarový systém umožňující nouzové brzdění. Při rychlostech nad 15 km/h zaznamenává pohybující se i stojící vozidla v jízdní dráze přibližně 100 m před vozidlem. Pokud systém zjistí, že hrozí srážka s některou z těchto překážek, je aktivován proces složený ze tří fází. V první fázi, obvykle přibližně 3 sekundy před nárazem, je řidič na hrozící nebezpečí upozorněn vizuálním a zvukovým výstražným signálem. Ve druhé fázi, pokud systém zjistí, že riziko kolize stále přetrvává, (obvykle přibližně 2 sekundy před nárazem) je třikrát silně přitažen bezpečnostní pás řidiče a automobil začne automaticky mírně brzdit. V konečné fázi, kdy je nehoda nevyhnutelná, přitáhne systém CMBS bezpečnostní pásy cestujících na předních sedadlech (za pomoci vratných předpínačů, které mají odlišnou konstrukci než pyrotechnická zařízení aktivovaná při samotné kolizi) a začne intenzivně brzdit. Na tomto brzdění se může podílet i řidič tak, aby bylo dosaženo maximálního brzdného účinku, jakého je vůz schopen.
Všechny činnosti systému CMBS jsou vratné: pokud je nehodě zabráněno, například pokud se vozidlo v posledním okamžiku překážce vyhne, je napětí bezpečnostních pásů uvolněno a vizuální výstrahy ustanou.
Jaký je přínos pro bezpečnost?
Účelem systému CMBS je pomáhat předcházet kolizím se stojícími vozidly a s vozidly pohybujícími se stejným směrem. Několik studií prokázalo, že jednou z příčin velké většiny nehod je nepozornost nebo nečinnost řidiče. Cílem systému je upozornit řidiče na hrozící srážku jak při nízkých rychlostech typických pro jízdu ve městech, tak při vyšších rychlostech na běžných silnicích a dálnicích. Při takových nehodách jsou nejčastějšími úrazy poranění krční páteře, tkání hrudníku a kolen. Na základě studia statistik nehod v Německu a po přepočtu získaných údajů na celou Evropskou unii Honda odhaduje, že pokud by systémem CMBS byly vybaveny všechny automobily, bylo by možné každý rok zcela předejít 200 000 až 250 000 nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Jak byl systém CMBS hodnocen?
Pro stanovení účinnosti systému CMBS provedli technici společnosti Honda dva hlavní typy praktických testů – v obou případech se jednalo o simulaci situací ze skutečného provozu. Pro ověření správné funkčnosti systému se zkušební jezdci s vozidly blížili ke stacionárním i pohyblivým překážkám, aby bylo možné ověřit, zda systém reaguje podle předpokladů: sluchové a vizuální upozornění vydané ve vhodném okamžiku, hmatové upozornění pomocí bezpečnostního pásu a následné nouzové brzdění. Aby bylo možné určit odezvu řidiče na tyto výstrahy, byli dobrovolníci při jízdě za maketou vozidla, která náhle začala brzdit, úmyslně rozptylováni. Tito dobrovolníci nevěděli, že maketa vozidla může být před skutečnou srážkou z jízdní dráhy bezpečně odstraněna. Každého dobrovolníka bylo možné použít pouze jednou, aby se zajistilo, že nebude kritickou situaci předvídat. Kombinací výsledků testů funkčnosti a účinnosti se konstruktérům společnosti Honda podařilo ověřit a odhadnout účinnost systému ve skutečném provozu.
Dostupnost
Systém CMBS je ve většině evropských zemí součástí standardní výbavy modelu Honda Legend. U modelů Honda CR-V a Honda Accord je systém k dispozici jako volitelná položka pro nejvyšší verze výbav. Dostupnost volitelné výbavy se může v jednotlivých zemích lišit. V některých zemích může být systém CMBS k dispozici pouze v kombinaci s dalšími prvky jako součást balíku a nemusí být nabízen u všech variant vozidel.
Modely, u kterých je systém CMBS dostupný v ČR
- Honda Legend – ve standardní výbavě
- Honda Accord – ve výbavě Top Executive
- Honda CR-V – ve výbavě Top Executive
Honda a Euro NCAP
V systému hodnocení se organizace Euro NCAP zaměřila na celkové bezpečnostní parametry vozidla a zákazníkům je předkládáno snadno srozumitelné a jednoduché hodnocení. Tento systém bere v úvahu ochranu cestujících při čelním a bočním nárazu, při nárazu do sloupu a při nárazu do vozidla zezadu. Dále je hodnocena ochrana dětí, ochrana chodců a dostupnost podpůrných systémů řidiče.
Aktuální systém hodnocení, který byl zaveden v únoru 2009, využívá vážené hodnocení jednotlivých parametrů a bere v úvahu celou řadu aspektů a bezpečnostních parametrů vozidel: hodnocení ochrany dospělých (50%), dětí (20%) a chodců (20%) doplňuje hodnocení dostupnosti bezpečnostních asistenčních systémů (10%). Aby mohl být vůz zařazen do hodnocení, musí být bezpečnostní asistenční systémy (v případě značky Honda se jedná o systém VSA) součástí standardní výbavy vozů modelového roku 2010 na 90% trhů 27 zemí EU.
Od zavedení nového systému hodnocení Euro NCAP bylo testům podrobeno 5 dalších modelů značky Honda: Civic, Accord, Jazz, Insight a naposledy CR-Z. Všech 5 modelů získalo hodnocení 5 hvězdiček, přičemž Honda Insight byla rovněž vyhlášena „nejbezpečnějším hybridním vozidlem“ a zároveň se stala 2. nejbezpečnějším testovaným vozidlem za celý rok 2009.
O organizaci Euro NCAP
Euro NCAP nabízí spotřebitelům realistické a nezávislé hodnocení bezpečnostních parametrů nejpopulárnějších automobilů prodávaných na evropském trhu.
Tato organizace, která byla založena v roce 1997, je dnes podporována vládami sedmi evropských států, Evropskou komisí a motoristickými a spotřebitelskými organizacemi ze všech zemí EU. Organizace NCAP se rychle stala katalyzátorem významného pokroku v oblasti bezpečnosti nových automobilů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií