- ŠKODA Storyboard přináší sérii článků o vývoji designu modelu ŠKODA FABIA
- Designéři ŠKODA AUTO vzpomínají na práci na třech generacích úspěšného rodinného vozu
- ŠKODA FABIA čtvrté generace se představí již zítra, 4. května
Čtvrtá generace oblíbeného vozu ŠKODA FABIA se chystá na světovou premiéru. Platforma ŠKODA Storyboard v rámci postupného odhalování designových skic novinky nabízí sérii článků upomínajících na tři předchozí generace. Designéři se v nich podělili o své vzpomínky na tvorbu vzhledu oblíbeného modelu automobilky ŠKODA a ukázali i řadu unikátních skic a fotografií z archivů.
Nová ŠKODA FABIA se představí veřejnosti již zítra. Navazuje na tři předchozí generace, z nichž každá je svým způsobem otiskem doby. Úplně první FABIA, představená v roce 1999, vznikla na čistém stole. „Dostali jsme základní rozměry a technické požadavky vyplývající z platformy, naším úkolem bylo nakreslit moderní, ale přitom stále relativně konzervativní malé auto,“ vzpomíná pro ŠKODA Storyboard Václav Capouch, který v designovém týmu automobilky ŠKODA zastával funkci koordinátora designu exteriéru. Nakonec paralelně vznikly tři varianty designu a finální podoba první FABIE vzešla z interní soutěže. Příběh vzniku podoby první generace modelu ŠKODA FABIA najdete v tomto článku.
Nástupce měl premiéru v roce 2007: „Druhou generaci modelu FABIA vnímám jako pomyslné přemostění, co se tehdejšího designového jazyka týče. Modely před touto generací jsou ve srovnání s dnešními vozy ŠKODA mnohem oblejší, měkčí, nejsou tak krystalické a přesně řezané. Druhá generace má ale už ostřejší linky, přičemž zachovává oblejší architekturu ploch,“ komentuje svou tehdejší práci Jiří Hadaščok, aktuálně koordinátor designu exteriéru automobilky ŠKODA. O designu druhé generace řady FABIA se dozvíte v tomto článku.
ŠKODA FABIA třetí generace přišla na trh v roce 2014 a dostala čisté a jasně definované plochy doplněné kubistickými tvary. Jedním z designových prvků, který tehdy FABIA třetí generace dostala, je takzvaná Wing linie – pod tornado linií, tedy pro vozy ŠKODA dnes tak charakteristický boční prolis s ostrými linkami. „Jde o prvek, který pomáhá opticky snížit výšku vozu a zároveň vytváří dojem, že je automobil vice rozkročen do šířky,“ popisuje význam tohoto stylistického detailu designér Petr Matušinec. Vznik podoby třetí generace popisuje tento článek.
Platforma ŠKODA Storyboard je dostupná na www.skoda-storyboard.cz, a to bez nutnosti registrace. Nabízí nejaktuálnější zprávy o novinkách automobilky ŠKODA, zajímavé příběhy z historie i současnosti či netradičně pojaté pohledy do zákulisí vývoje a výroby. Texty, fotografie a videa jsou zdarma ke stažení pro mediální využití. ŠKODA Storyboard obsahuje také specializovanou sekce Media Room, nabízející všechny aktuální tiskové informace automobilky ŠKODA.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”