Mezi v neděli 13.února skončenou Švédskou rallye a následující Safari rallye mají nejlepší soutěžní jezdci pouhých jedenáct dní na odpočinek, přesun a trénink. V pátek 25.února už totiž v Nairobi startuje 48.ročník nejtěžší automobilové rallye světa, která letos měří 2700 km. Od ostatních soutěží se liší tím, že na ní nejsou klasické rychlostní zkoušky, ale speciální sekce o celkové délce 1062 km. Některé měří dokonce i přes sto kilometrů. Trať zavede posádky do náročného bahnitého, písčitého šotolinového terénu v nadmořské výšce 2000 až 3400 metru nad mořem .
Až do sedmdesátých let byla Safari rallye doménou domácích jezdců, z nichž Shekhar Mehta ji vyhrál celkem pětkrát, což se zatím nikomu jinému nepodařilo. Prvními Evropany, kteří dokázali prolomit nadvládu Afričanů byli v roce 1972 Finové Hannu Mikkola a Gunnar Palm s Fordem Escort RS.
Z dosavadních jezdců, kteří se letos objeví na startu si připsal nejvíce úspěchů Fin Juha Kankkunen (3) a obhájce loňského prvenství Skot Colin McRae (2), Sainz, Mäkinen a Burns zvítězili jednou. Africkou soutěž tentokrát vynechává Hyundai, naopak poprvé v historii zkusí na výhradně šotolinových cestách štěstí tým Škoda Motorsport s dvěma Octaviemi WRC.
To znamená, že se na startu objeví osvědčené sestavy týmů Mitsubishi (Mäkinen, Loix), Subaru (Burns, Kankkunen), Seat (Auriol, Gardemeister), Ford (McRae, Sainz a norský junior Solberg). Peugeot vedený Jean Pierrem Nicolasem, vítězem Safari rallye 78 s Peugeotem 504, dává tentokrát příležitost Panizzimu a Grönholmovi, který pro francouzského lva vybojoval první vítězství ve Švédsku. Obvyklé složení hlásí také škodovka – Schwarz a Climent. Němec Armin Schwarz startoval v Keni zatím pouze v roce 1997, kdy dojel čtvrtý, ovšem mnohokrát zde již testoval: „Opravdu jde o specifickou rallye, kde jezdce i vozy čeká nespočet překážek. Auto musíme zabezpečit nejen proti vlivům počasí, ale i divoké přírodě. Proti zvěři bude mít Octavie před chladičem masivní oblouk z ocelových trubek. Opatrní musíme být i při volbě správného obutí. Při rychlostech nad 210 km/h se pneumatiky rychle opotřebují a mnohdy dojíždíme sekci bez vzorku!. Španěl Luis Climent absolvoval Safari dvakrát, loni skončil s Mitsubishi Lancer druhý ve skupině N a celkově devátý. V roce 1998 skupinu N vyhrál a v celkové klasifikaci obsadil sedmou příčku: „V Keni člověk nikdy neví. Můžete skončit hned na začátku anebo udělat výborný výsledek“.
Samotná příprava na Safari rallye si vyžádala speciální přípravu vozů, spočívající především v celkovém vyztužení. Octavia WRC je teď mnohem pevnější, tužší, odolnější a těsnější. Na voze existuje hodně komponentů, které jsou navíc proti otřesům karosérie připevněny a uchyceny stahovacími páskami. Kvůli délce jednotlivých sekcí se palivová nádrž zvětšila na 120 litrů. Sání vzduchu, tzv.šnorchl, je vyveden na střechu, aby nedocházelo k zanášení vzduchového filtru vodou při průjezdu říčními brody. Světlá výška vozu byla zvýšena na maximálních 200 mm a kvůli vysokým teplotám mají i výkonnější chladičové ventilátory.
Třetí soutěž světového šampionátu skončí v neděli 27.února v odpoledních hodinách.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů