Polovina všech vyrobených Octávií je vybavena vznětovými motory, přičemž největší zájem je pak o turbodiesel s přímým vstřikem paliva a chladičem stlačeného vzduchu. Z toho důvodu jsme si vybrali opět čtyřválec 1.9 TDi o výkonu 81 kW (110 k) pohánějící přední kola modifikovaného kombíku. Stejně jako v minulosti, tak i tentokrát nám připravil nevšední zážitek, pokud jde o jízdní vlastnosti, pohodlí a hlavně pak spotřebu. Ta je největší předností. Posuďte sami. Při zatížení dvěma dospělými osobami a zavazadly si při průměrné rychlosti kolem 100 km/h „vzal“ na sto kilometrů jen něco málo přes pět litrů. Okamžitou i průměrnou spotřebu můžete sledovat na multifunkčním displeji, který mimo jiné zobrazuje ještě čas, venkovní spotřebu, dobu jízdy a dojezd. Jen pro zajímavost, několik kilometrů po tříproudé německé dálnici jsme zkusili jet 170 až 180 km/h a spotřeba se rázem vyšplhala k osmi litrům. Ale takovou rychlostí se nikdy dloupo nejede, a proto údaje výrobce o spotřebě jsou v tomto případě víc než pravdivé (město 6,6 – mimo město 4,1 – kombinovaná 5,0 na 100 km.
Pohodu za volantem může řidič ocenit zpravidla pouze při několikasetkilometrové jízdě, tak říkajíc na „jeden zátah“. Sedět přes 700 km na výškově stavitelném sedadle s dobrým držením těla, nám nepůsobilo sebemenší problémy, a tak o nějaké únavě ani nemohla být řeč. Snad jedinou poznámku máme ke světle béžovým potahům, které jsou značně náchylné na znečištění, hlavně když máte s sebou malé děti. Díky nové konstrukci rámu zadního opěradla předních sedadel se o 22 mm prodloužil prostor pro nohy cestujících vzadu.
K bezpečné jízdě přispívají moderní xenonové výbojky potkávacích světel (na přání) s ostřikovačem a automatickou regulací sklonu světlometů řízenou čidly polohy vozu umístěnými na přední a zadní nápravě. Právě přední část doznala největších designerských změn. Oproti svému předchůdci se liší hlavně lichoběžníkovými světly s čirými kryty z netříštivého polykarbonátu. Zmohutněl rovněž chromovaný rámeček kolem chladičové mřížky a přibyly tři podélné otvory přivádějící chladicí vzduch k motoru, klimatizaci a předním brzdám. Změnily se i účinnější koncové svítilny s tzv. briliantovým efektem. Kvůli vyšší bezpečnosti cestujících byl zesílen střední sloupek, do standardní výbavy patří čelní airbagy, na přání jsou k dispozici boční airbagy i tříbodové pásy včetně opěrky hlavy na prostředním sedadle.
Přední dveře jsou na spodní hraně vybaveny přídavnými „světýlky“, které jednak upozorní řidiče zezadu jedoucích vozidel na otevřené dveře, jednak osvětlením vozovky usnadní vystupování z vozu. Novinkou je i automatické přerušení přívodu paliva a vypnutí části elektrické sítě, což při aktivaci airbagů snižuje nebezpečí požáru.
Nová modelová řada Octávie je nabízena ve třech stupních výbavy – Classic, Ambiente a Elegance. Zvláště Elegance, kterou jsme zkoušeli, je plně srovnatelná se zahraničními vozy, a to si ji lze ještě vylepšit např.elektrickým střešním oknem, bočním airbagem, protiprokluzovým systémem ASR i elektronickým stabilizačním programem ESP, klimatizací Climatronic či vyhřívanými předními sedadly. Co si víc přát?
Škoda Octavia Combi 1.9 TDi nás znovu přesvědčila, že je ideálním vozem pro toho kdo preferuje pohodlí, malou spotřebu a svižnou jízdu.