ŠKODA: Modely G-TEC významně přispějí ke snižování emisí CO2

  • Rozhovor s Philipem Paulem, odborníkem na CNG a vedoucím produktového marketingu SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, o výhodách a technických zvláštnostech pohonu na zemní plyn (CNG)
  • ŠKODA aktuálně ve verzi G-TEC nabízí modely SCALA a KAMIQ; nová OCTAVIA s pohonem na zemní plyn bude následovat v druhém pololetí 2020

ŠKODA nabídne s G-TEC variantou nové generace modelu OCTAVIA a modelů SCALA a KAMIQ tři modely konstruované na efektivní a ekologický pohon, na zemní plyn (CNG). Vozy na zemní plyn mají téměř nulové emise oxidů dusíku (NOx) a ve srovnání s běžnými spalovacími motory umožní okamžité snížení emisí CO2 o zhruba 25 procent nebo dokonce výrazně více. Philip Paul, odborník na CNG a vedoucí produktového marketingu – SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, v rozhovoru vysvětluje přednosti a technické detaily pohonu na zemní plyn.

Philip Paul, odborník na CNG a vedoucí produktového marketingu – SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, v rozhovoru vysvětluje přednosti a technické detaily pohonu na zemní plyn.

ŠKODA nabízí ve verzi G-TEC modely SCALA (Foto) a KAMIQ. Nová OCTAVIA s pohonem na zemní plyn bude následovat v druhé polovině roku 2020.

Jakou roli bude hrát zemní plyn (CNG) v příštích letech v mixu pohonů/energetickém mixu značky ŠKODA?

Philip Paul: I když bude hlavní růstovou technologií v příštích letech elektromobilita, také CNG významně přispěje ke snižování emisí CO2. Je čistší než běžné spalovací motory a náklady na pohonné hmoty jsou výrazně nižší. Při spalování zemního plynu navíc nevznikají téměř žádné částice. Především je ale tato technologie okamžitě k dispozici a je účinná. Už při použití zemního plynu z přírodních zdrojů klesají emise CO2 ve srovnání s běžným benzinovým motorem až o 25 procent. Příměsí 20 procent biometanu, což je momentálně běžné například v Německu, klesnou emise CO2 o 35 až 40 procent. Se stoprocentním biometanem z rostlinných zbytků nebo se syntetickým metanem produkovaným pomocí eko-elektřiny, mohou modely značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit dokonce klimaticky neutrálně.

Členové představenstva koncernu Volkswagen však nedávno oznámili, že se budou chtít odchýlit od pohonu CNG a přestat tuto technologii dále rozvíjet. Jak to jde dohromady?

Paul: Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. Strategické plánování se provádí pro období až deseti let. Pohon CNG proto zůstane v nabídce i v příštích letech. V případě značky ŠKODA zahrnuje také nedávno uvedené modely SCALA G-TEC, KAMIQ  G-TEC i novou generaci modelu OCTAVIA ve variantě pro pohon na zemní plyn, která bude zanedlouho uvedena na první trhy. 

Je nějaký rozdíl v tom, jestli bude vůz značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit na přírodní zemní plyn, biometan nebo syntetický metan?

Paul: Vůz ani zákazník rozdíl nepocítí, ale určitě jej pocítí životní prostředí. Biometan a syntetický metan, známý též pod označením e-Gas, jsou nositelé energie, které lze v libovolném poměru míchat se zemním plynem. Technické úpravy motoru ani vozu nejsou nutné. Biometan, který se vyrábí výhradně z rostlinných zbytků nebo biologických odpadů pomocí ekologicky vyprodukované elektřiny, je k dispozici už dnes a je v nabídce čerpacích stanic. Umožňuje dosáhnout výrazného snížení emisí CO2. Syntetický metan, vyrobený pomocí energie ze solárních nebo větrných elektráren, nabízí podobný potenciál. Výsledný produkt je však zatím neekonomický a je k dispozici jen v malém množství.
 
Na rozdíl od benzinu nebo nafty musí být CNG ve vozidle uložen pod vysokým tlakem. Jak to pak vypadá s bezpečností?

Paul: Naše vozy poháněné zemním plynem, jsou stejně bezpečné jako srovnatelné modely s běžným spalovacím motorem. Nádrže na CNG namontované ve vozech ŠKODA G-TEC, jsou konstruované, vyráběné a certifikované podle nejvyšších oborových standardů. Jsou vybavené bezpečnostním ventilem, který ve velice nepravděpodobném případě technické závady zajistí, aby plyn mohl kontrolovaně uniknout. CNG není toxický a protože je lehčí než vzduch, velmi rychle vyprchá. Kromě toho jsou všechny součásti nádrže CNG konstruovány tak, aby odolaly extrémním podmínkám. V nádrži je tlak zhruba 200 barů, nádrže jsou ale konstruované a certifikované pro tlak až 600 barů, tedy na trojnásobek běžného zatížení.

Proč musí být motory G-TEC za určitých podmínek i přesto poháněny benzinem?

Paul: Zpravidla je to nutné jen po velice krátkou dobu po nastartování studeného motoru a bezprostředně po natankování. Při vývoji tohoto pohonu jsme ale kladli velký důraz na to, aby bylo možné jezdit téměř výhradně na zemní plyn. I při vnější teplotě –10 °C může teplý motor nastartovat v režimu CNG, bez problému je možný i provoz v režimu start-stop. Stále se drží mýtus, že teploty hluboko pod bodem mrazu jsou pro zemní plyn problematické. Aby zemní plyn v nádrži zkapalněl, musela by teplota podle fyzikálních zákonů klesnout na méně než –160 °C. Jinými slovy: se zemním plynem se Vám bude dobře jezdit vždy a všude, i v zimě.

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koloběžka ŠKODA nabízí ekologickou mobilitu pro poslední míli

Koloběžka ŠKODA nabízí ekologickou...

Praktická a ekologická koloběžka pro velkoměstskou mobilitu Simply Clever: Patentovaný skládací mechanismus Snadné umístění pod podlahu zavazadlového prostoru vozů ŠKODA KAMIQ a SCALA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Video: Bezpečnostní opatření ve výrobě společnosti ŠKODA AUTO

Video: Bezpečnostní opatření ve...

ŠKODA AUTO a sociální partner Odbory KOVO – vypracovali a přijali více než 80 závazných opatření pro maximální ochranu zdraví zaměstnanců Krátké video z automobilky ukazuje realizaci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výroba motorových vozidel v dubnu klesla na minimum

Výroba motorových vozidel v dubnu klesla...

Vývoj výroby motorových vozidel v dubnu letošního roku vstoupí do historie českého automobilového průmyslu. Odstávky vyvolané pandemií koronaviru způsobily dramatický propad dubnové produkce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jan Černý znovu za volantem závodního vozu

Jan Černý znovu za volantem závodního...

Poté, co v Česku byla uvolněna některá opatření, se za volant rallycrossového vozu Škoda Citigo Super1600 vrátil Jan Černý. Jezdec týmu Pajr Motorsport absolvoval v Sedlčanech dvoudenní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA OCTAVIA: Fakta a čísla o nejprodávanějším modelu české automobilky

ŠKODA OCTAVIA: Fakta a čísla o...

ŠKODA OCTAVIA – „srdce značky“ – je již přes 60 let je pilířem modelové palety značky Bestseller: celková produkce modelu překročila sedm milionů kusů; v roce 2019 bylo...