ŠKODA Hispano-Suiza ve službách prezidenta T. G. Masaryka

  • Na den přesně přes 95 lety byl vystaven dodací list na limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza pro prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka
  • Vůz ŠKODA Hispano-Suiza používal TGM nejdéle ze všech svých služebních automobilů (1926 – 1936)
  • Špičková technika své doby: Výkonný šestiválec OHC, posilovač brzd s progresivním účinkem, největší rychlost asi 130 km/h
  • Prof. Tomáš Garrigue Masaryk (1850 – 1937) byl zakladatelem a prvním prezidentem demokratického Československa (1918 – 1935)

Dne 10. května 1926 byl vystaven dodací list na
reprezentační limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza. První
československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk s vozem
později zapózoval u svého sídla, zámku Lány.

Mladoboleslavská automobilka je tradičně úzce spojena s českou státností. Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident republiky, použil při návratu z exilu mladoboleslavský vůz Laurin & Klement řady M a před 95 lety, 10. května 1926, byl vystaven dodací list na reprezentační limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza. Impozantní 6,6litrový šestiválec užíval TGM nejdéle ze všech svých služebních vozů.

Limuzína měla skleněnou přepážku, oddělující pracoviště
řidiče od prostoru pro osoby cestující na zadních sedadlech.

Prof. Tomáš Garrigue Masaryk (7. březen 1850 – 14. září 1937), rodák z jihomoravského Hodonína, byl významný státník, filozof, sociolog, pedagog a novinář, hlavní zakladatel a v období 1918 – 1935 první prezident demokratické Československé republiky. Vypracoval se z chudých poměrů, ve Vídni byl habilitován docentem a již ve svých 32 letech v Praze profesorem filozofie. Jako poslanec vídeňského parlamentu se zasazoval o demokratizaci monarchie. Mezinárodní věhlas získal mj. bojem proti antisemitismu, energicky vystupoval i proti totalitním režimům a jako hluboce věřící křesťan – protestant prosazoval odluku církví od státu. Za první světové války získal v exilu podporu spojeneckých vlád pro vznik nezávislé Československé republiky a poté stanul v jejím čele (1918 – 1935).

Vůz ŠKODA Hispano-Suiza používal T. G. Masaryk nejdéle
ze všech svých služebních automobilů (květen 1926 –
březen 1936). Motiv limuzíny v prostředí středočeského
zámku Lány se uplatnil i v dobovém prospektu.

Již svoji první triumfální jízdu Prahou bezprostředně po návratu z exilu vykonal tehdy 68letý T. G. Masaryk 21. prosince 1918 otevřeným automobilem Laurin & Klement luxusní řady M, hojně vyzdobeným květinami a chvojím. Dne 3. května 1919 TGM osobně navštívil mladoboleslavskou automobilku, kde byl přivítán jejími zakladateli Václavem Laurinem a Václavem Klementem. Prezident pod dojmem svého amerického pobytu apeloval na vývoj a výrobu cenově dostupných vozů, které by byly dostupné širokým vrstvám obyvatel.

Vůz ŠKODA Hispano-Suiza používal T. G. Masaryk nejdéle
ze všech svých služebních automobilů (květen 1926 –
březen 1936).

ŠKODA Hispano-Suiza: 10 let ve službě u TGM

Tomáš Garrigue Masaryk používal během své politické kariéry automobily primárně českých značek, nejdéle však vůz ŠKODA Hispano-Suiza. Příslušný dodací list byl v pondělí 10. května 1926 vystaven pro Kancelář prezidenta republiky. Sám Tomáš Garrigue Masaryk ve svém oblíbeném strohém obleku a s charakteristickou čapkou u vozu ochotně zapózoval fotografům. Dokládají to snímky, které vznikly v prostředí letního sídla československých a později českých prezidentů, zámku ve středočeských Lánech. Později si T. G. Masaryk vůz ŠKODA Hispano-Suiza oficiálně převzal ve svém hlavním sídle, na pražském Hradě. Tento reprezentační šestiválec zůstal hlavě státu k dispozici až do 17. března 1936.

ŠKODA Hispano-Suiza pro prezidenta Masaryka byl první
dodaný vůz ze stokusové série, vyráběné v období 1926 –
1929 plzeňskou továrnou koncernu Škoda v licenci
francouzsko-španělské společnosti Hispano-Suiza

Jednalo se o první dodaný vůz ze stokusové série, vyráběné v období 1926 – 1929 plzeňskou továrnou koncernu Škoda na základě licence udělené renomovanou francouzsko-španělskou společností Hispano-Suiza. Na první pohled zavádějící výraz „Suiza“ odkazuje na švýcarské rodiště konstruktéra jednoho z nejkvalitnějších a technicky nejpokročilejších automobilů oné doby, Švýcara jménem Marc Birkigt.

První jízdu po československém území vykonal prezident
21. prosince 1918 mladoboleslavským vozem Laurin &
Klement řady M.

Objednávka na limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza byla kanceláří prezidenta Masaryka vystavena již 25. července 1925, náročná výroba luxusního vozu s číslem podvozku 388 a motoru 683 probíhala na zakázku. Projekt pravděpodobně realizovala firma Brožík v licenci pařížské společnosti Carosserie Kellner Frères a výsledkem byla limuzína se skleněnou přepážkou, oddělující pracoviště řidiče od prostoru pro osoby cestující na zadních sedadlech. Někteří zákazníci zadávali výrobu karoserií osazovaných na samostatně prodejné podvozky ŠKODA Hispano-Suiza přímo automobilce, nejvíce vozů tak bylo karosovaných v Mladé Boleslavi. Další podvozky karosovali například J. O. Jech, Aero, Pokorný&Beywel, Petera, ze zahraničních tvůrců připomeňme renomovanou berlínskou společnost Erdmann & Rossi.

Návštěva TGM v automobilce 3. května 1919.

Původní registrační značkou vozu prezidenta T. G. Masaryka byla „N-1“, ve 30. letech ji vystřídala značka „P-118“, přičemž „P“ odkazovalo na Prahu. V některých případech však prezident cestoval inkognito, a to vozem označeným „N-XIV-842“. V prosinci 1935 tehdy již 85letý Tomáš Garrigue Masaryk z vážných zdravotních důvodů abdikoval. Vůz ŠKODA Hispano-Suiza převzal v úterý 17. března 1936 výrobce, koncern Škoda, a následně limuzínu předisponoval do Mladé Boleslavi. Nad dalšími osudy prvního a nesporně nejprominentnějšího exempláře z asi stokusové série bohužel visí otazník, mezi hrstkou dochovaných vozů totiž chybí.

Do pamětní knihy automobilky se TGM podepsal 3. května
1919, během své osobní návštěvy.

Špičková technika i kvalita

Jedinečnost automobilů ŠKODA Hispano-Suiza nevyplývá pouze ze seznamu prominentních uživatelů v čele s prezidentem Masarykem, ale také technických parametrů. Velmi kultivovaný, pečlivě vyvážený řadový zážehový motor měl šest válců odlitých v jednom bloku. Extrémní důraz kladený na nekompromisní kvalitu použitých materiálů i zpracování dokládá například sedminásobně uložený klikový hřídel. Bez ohledu na náklady byl vyráběn z 350kilogramového výkovku, obráběním zredukovaného na stále impozantních 45 kg.

Ze špičkových technologií vozu ŠKODA Hispano-Suiza připomeňme také důmyslný posilovač brzd s progresivním účinkem, využívající kinetické energie vozidla: čím rychleji se jelo, tím větší síla pomáhala až 2,7tunovou limuzínu zastavit. Na rozdíl od tehdy běžnějších posilovačů vázaných na tlak motorového oleje či podtlak v sání se brzdný účinek nevytratil, ani kdyby se motor vozu zastavil. Jednalo se tedy o významný bezpečnostní prvek. Řadový šestiválec s vyspělým ventilovým rozvodem OHC dosahoval z objemu 6654 cm3 výkonu 100 k, krátkodobě až 135 k (74/99 kW) při 1600 otáčkách, respektive 3000/min. Pět a půl metru dlouhý vůz ŠKODA Hispano-Suiza jezdil rychlostí až 130 km/h při na tehdejší poměry adekvátní spotřebě 20 – 25 l na 100 km.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve...

Robot odebírá a ukládá na pozici kované hřídele převodovek, které jsou určené k dalšímu zpracování Rozvinuté algoritmy vyhodnocují záběry 3D kamer a na jejich základě řídí pohyby...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve fotografiích

ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve...

Fanoušci značky ŠKODA z celého světa sledovali digitální světovou premiéru čtvrté generace modelu FABIA Virtuální pavilon zůstává otevřený, vozidla si zde lze prohlížet v 360° zobrazení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je hlavním partnerem prestižní akademické soutěže o nejlepší diplomovou práci IT SPY

ŠKODA AUTO je hlavním partnerem...

Hlavním partnerem soutěže IT SPY, která každoročně vybírá nejlepší IT diplomové práce z českých a slovenských univerzit, se stala společnost ŠKODA AUTO. Partnerství navazuje na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de France na fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de...

První SUV značky s bateriovým elektrickým pohonem slouží jako velitelská centrála pro ředitele Tour de France Christiana Prudhomma při třech etapách letošní Tour de France ENYAQ iV byl na svou...