ŠKODA chce po celém světě růst rychleji než trh

Rok 2011 byl pro českou automobilku ŠKODA zatím nejlepším rokem v její historii – s novými rekordy dodávek zákazníkům, obratu a zisku.

Počet dodávek zákazníkům vzrostl od ledna do prosince 2011 o 15,3 % na 879 200 vozů (2010: 762 600 vozů).

Současně vzrostl obrat společnosti ŠKODA o 18,1 % na celkových 10,3 miliard euro (2010: 8,7 miliard euro) a poprvé tak překonal hranici 10 miliard euro.

Provozní výsledek vzrostl také:

743 milionů euro odpovídá nárůstu o 66,1 % (2010: 447 milionů euro). Na následující roky je automobilka dobře připravena. Díky novým modelům a rostoucí internacionalizaci chce do roku 2018 zvýšit svůj odbyt minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. S malým evropským vozem Škoda Citigo a kompaktním sedanem Rapid pro Indii se modelová ofenzíva značky již úspěšně rozjela.

Naše Růstová strategie přináší výsledky,“ řekl předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland v rámci výroční tiskové konference v Praze. „Podařilo se nám nadprůměrně zvýšit jak odbyt, tak finanční ukazatele. Vytvořili jsme tak vynikající výchozí základnu pro růstový kurs příštích let,“ dodal Vahland. „Mimořádný dík patří vynikajícímu týmu pracovníků společnosti ŠKODA, bez něhož by nebylo možné tak dobrých výsledků dosáhnout.“

Růst ve všech odbytových regionech

Vozy značky ŠKODA byly v roce 2011 žádané jako nikdy předtím. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 15,3 % na 879 200 vozů, což je nová rekordní hodnota. Značka přitom rostla ve všech prodejních regionech silněji než trh a téměř ve všech zemích zvýšila svůj tržní podíl. Celosvětový tržní podíl k 31.12.2011 vzrostl na více než 1,4 %.

Nejvyššího procentuálního růstu dosáhla automobilka ve východní Evropě – 47 %. Nejsilnějším trhem v tomto regionu bylo Rusko. Prodeje značky zde vzrostly o 62,5 % na 74 100 vozů (2010: 45 600). Také v Asii došlo v roce 2011 k jednoznačnému posílení odbytu. S nárůstem prodejů o téměř 50 % prokázala ŠKODA svou dobrou kondici zejména v Indii. V Číně, která se opět stala největším trhem značky ŠKODA, vrostly dodávky o 21,9 % na zhruba 220 100 vozů.

Výrazně proti celkovému trendu se ŠKODA pozitivně vyvíjela na silně konkurenčním západoevropském trhu. Zatímco trh poklesl o 1,5 %, prodeje mladoboleslavské automobilky vzrostly o 8,6 %. Vozy značky ŠKODA byly žádané především v Německu, kde odbyt vzrostl o 13 %. Stabilní byly prodeje značky ŠKODA na celkově klesajících trzích střední Evropy: i za místy složitých ekonomických podmínek zde značka dosáhla nárůstu odbytu o 1,7 %. V České republice zůstává ŠKODA jasnou jedničkou: více než každý třetí prodaný vůz zde nese logo okřídleného šípu.

Atraktivní modelová paleta – stále žádanější

Za pozitivním vývojem odbytu značky ŠKODA stojí především atraktivní modelová paleta. „Naše vozy splňují nároky na kvalitní design, velkorysou nabídku prostoru, vysokou kvalitu, praktičnost, stejně jako požadavky na rodinnou přepravu a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty,“ řekl Vahland. „Nové modely podpoří naši pozici.“ Rostoucí poptávce se modely značky ŠKODA těší nejen mezi rodinami, ale také mezi podnikateli. V rámci fleetových zakázek prodala společnost ŠKODA v uplynulém roce více než 239 000 vozů, to představuje nárůst o 26,7 %.

Nejprodávanějším modelem značky ŠKODA byla i v roce 2011 Octavia. Modely Octavia jsou stabilní „páteří“ prodejů značky – jejich odbyt loni vzrostl o 10,7 % na téměř 390 000 vozů.

Na druhém místě žebříčku se umístila Fabia s 267 000 prodanými kusy (plus 16,5 %).

Řada Superb v uplynulém roce poprvé prolomila hranici 100 000 vozů. Odbyt vlajkové lodi značky vzrostl o 18,1 % na téměř 117 000 vozů. Jen v Číně bylo prodáno 48 000 automobilů nejvyšší modelové řady ŠKODA.

Největší růst mezi všemi modely značky ŠKODA zaznamenalo kompaktní SUV Yeti: více než 70 000 prodaných vozů v roce 2011 představovalo nárůst o 33,7 %. Automobilka pro příští léta u tohoto modelu počítá s ročním odbytovým potenciálem přes 100 000 vozů, v neposlední řadě i s ohledem na zahájení výroby modelů Yeti v Číně a Rusku v roce 2013.

O 11,4 % se zvýšil prodej modelu Roomster. Prodáno bylo 36 000 vozů.

Vynikající start zažily šestá a sedmá modelová řada značky ŠKODA: malý vůz Citigo a indický kompaktní sedan Rapid. Model Citigo měl svou prodejní premiéru koncem roku 2011 na domácím českém trhu, od května letošního roku bude uváděn v jednotlivých evropských zemích. ŠKODA Rapid, nabízená v Indii také od konce roku 2011, dobývá pro českou značku druhý největší segment indického trhu. Krátce po svém uvedení byl Rapid na subkontinentu oceněn titulem „Rodinné auto roku 2011“.

Finanční ukazatele roku 2011

Pozitivní vývoj odbytu se odrazil i na finančních ukazatelích. ŠKODA se ve fiskálním roce 2011 ukázala ve skvělé kondici. Obrat podniku vzrostl o 18,1 % na 10,3 miliard euro a poprvé tak překročil hranici deseti miliard euro. Provozní výsledek uplynulého roku dosáhl hodnoty 743 milionů euro, tj. nárůst o 66,1 %, resp. o 296 milionů euro v porovnání s uplynulým rokem. Provozní rentabilita dosáhla hodnoty 7,2 %. „Obrat přes 10 miliard euro a téměř tři čtvrtě miliardy provozního výsledku – tyto hodnoty potvrzují ziskovost a solidnost podniku,“ zdůraznil člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast financí Winfried Krause. Zisk před zdaněním činil 783 milionů euro (plus 87,2 %); zisk po zdanění dosáhl hodnoty 652 milionů euro.

K dobrým finančním výsledkům podniku přispěla na straně příjmů – vedle zvýšeného odbytu vozů – také inovovaná modelová paleta; na straně výdajů pak další optimalizace nákladů. Současně automobilka zvýšila své investice. Výše investic vzrostla ve srovnání s rokem 2010 o 165 milionů euro na částku 568 milionů euro. „Cílenými investicemi do produktů, trhů a kapacit jsme vytvořili důležité podmínky pro další růst“, řekl Krause.

Přesvědčivý start do roku 2012, optimistický pohled do budoucnosti

„Se stabilním vývojem obchodů v roce 2011 a s dobrým týmem jsme dobře vybaveni pro následující roky,“ řekl předseda představenstva společnosti ŠKODA Winfried Vahland. „Výkonnost, silné prodeje a výnosy tvoří potřebný základ pro úspěšný rozvoj. Naše budoucnost se jmenuje ziskový růst, a v tomto duchu chceme pracovat i v roce 2012,“ pokračoval Vahland.

Se 147 500 prodanými vozy a nárůstem o 11,6 % v prvních dvou měsících se značce podařil dobrý start do roku 2012. V tomto roce však automobilku čeká i několik konjunkturálních nejistot, zejména na některých evropských trzích. V letošním roce a v letech následujících bude ŠKODA dále rozšiřovat svou modelovou paletu. Po úspěšném startu modelu Rapid v Indii a modelu Citigo do portfolia značky přibude ještě nový kompaktní model pro evropské trhy. Představu o novém modelu dala studie ‚MissionL’, blízká sériovému provedení, jež byla představena na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011.

Společnost ŠKODA navíc pokračuje v internacionalizaci a posiluje svou přítomnost na celém světě – jak v Asii a východní Evropě, tak na tradičních evropských trzích. „I přes určité ochladnutí rámcových ekonomických podmínek v západní Evropě a v některých středoevropských zemích se na naši budoucnost díváme s lehkým optimismem,“ řekl Vahland.

Vybrané ukazatele za rok 2011:

2011 2010 Změna v %
Dodávky zákazníkům tis. vozů 879 763 +15,3
Dodávky bez Číny tis. vozů 659  582 +13,2
Výroba tis. vozů 902 780 +15,5
Výroba bez Číny tis. vozů 682 583 +16,9
Odbyt tis. vozů 690  585 +18,1
Počet zaměstnanců * osob 26 565  24 714 +7,5
Tržby mil. EUR mil. EUR 10 266 8 692 +18,1
Provozní výsledek mil. EUR mil. EUR 743 447 +66,1
Provozní výsledek v % k tržbám % +7,2 +5,1
Zisk před zdaněním mil. EUR mil. EUR 783 418 +87,2
Zisk po zdanění mil. EUR mil. EUR 652 349 +86,9
Věcné investice mil. EUR mil. EUR 568 403 +40,8
Čistá likvidita mil. EUR mil. EUR 1 838 1 605 +14,5

* Počet zaměstnanců bez agenturního personálu, včetně učňů.

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...