Děje se tak u příležitosti výročí první oficiální jízdy s prvním motocyklem Laurin&Klement a jeho úspěšného představení novinářům dne 18.11.1899 v Praze.
Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocykletou bratří Wernerů z Paříže. Motor, narozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky umístili do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 – 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet svým zákazníkům.
„Na světě existuje velmi málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se ale výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale také neosvědčily a tak pánové Laurin a Klememt začali komunikovat s firmou Roberta Bosche. Tehdy ale velmi drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se ale vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60.-80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K – Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20.12.2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 motorů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky jsou v Mladé Boleslavi vyráběny od 1.1.2001 taktéž v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto:
- 1895 – založení firmy Laurin a Klement
- 1899 – představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům
- 1905 – uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A)
- 1907 – vyroben jeden z prvních osmiválců na světě
- 1925 – v Mladé Boleslavi začíná výroba motorů a vozů s okřídleným šípem ve znaku
- 1964 – Zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech – hala M2, dnes „stará motorárna“, jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny. Výroba vozů s motorem vzadu probíhala v letech 1964-1990
- 1987 – Motor Škoda v novodobé historii zpět pod přední kapotou, a sice ve voze Favorit
- 1991 – Spojení s koncernem Volkswagen 1997 – Škoda dodává první motor do konzernu VW (1.0l 37kW)
- 2001 – Zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 v nové hale M6
- 2009 – Zahájena výroba motoru 1.2l TSI
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.