- Cílem je vybudovat alternativní mobilní nabíjecí infrastrukturu a doplnit tak síť stacionárních dobíjecích stanic
- Projekt mobilních nabíjecích stanic začíná jako služba pro firmy a carsharingové platformy, v budoucnu se počítá i s dostupností pro soukromé uživatele elektromobilů
- Mobilní nabíjecí stanice E-MONA je prvním z projektů ŠKODA AUTO DigiLab na podporu elektromobility v souvislosti s příchodem prvních elektrických modelů ŠKODA v roce 2019
ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích stanic pro elektromobily. Cílem je usnadnit řidičům přechod k elektromobilitě. Služba bude zpočátku sloužit firemním vozovým parkům a carsharingovým platformám, které ve svých flotilách mají elektromobily. V budoucnu se počítá i s rozšířením pro soukromé uživatele elektromobilů. V současnosti jezdí podle odhadu společnosti ŠKODA AUTO DigiLab jen v Praze až 1000 elektromobilů. Do tohoto čísla jsou započítány i vozy registrované mimo Prahu, ale reálně jezdící v hlavním městě. S uvedením prvních elektrických modelů ŠKODA na trh v roce 2019 lze očekávat výrazný nárůst jejich počtu.
„Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro současné i budoucí majitele elektromobilů velmi důležité téma. Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí ŠKODA AUTO DigiLab. „Proto se tomuto tématu věnujeme ještě před tím, než ŠKODA uvede své první elektrické modely v roce 2019.“
Mobilní nabíjecí stanice je kompaktní zařízení připojené za elektrokolo. Díky tomu se na základě požadavku klienta dobíječka snadno a rychle dostane na požadované místo. Pracovník dobíječku postaví vedle auta či za něj, kabel napojí k elektromobilu a zabezpečí jej. Zásuvku nemůže díky speciálním západkám vytáhnout nikdo cizí z nabíjecí jednotky ani z elektromobilu. Ve srovnání s umístěním dobíjecího zdroje například do dodávky nebo na nákladní auto vyžaduje řešení s elektrokolem minimum dodatečného prostoru a nezabere druhé parkovací místo. Další výhodou je možnost na místo dopravit plnou nabíječku a obratem do zázemí vrátit jinou, vybitou. To vše lze uskutečnit v řádu minut.
Zařízení disponuje kapacitou 16,8 kWh a energii z něj lze do běžného typu elektromobilu přenést za čtyři hodiny, a to až na úroveň 80 procent dobití. Zdroj obsahuje dvanáct bateriových článků GreenPack, každý o kapacitě 1,4 kWh, které je možné po vybití vyjmout a samostatně nabíjet v docích – po této rychlé výměně lze mobilní stanici ihned znovu použít. Čas potřebný k dobití prázdných článků je opět čtyři hodiny.
Služba se ve spolupráci s energetickou společností PRE spouští v pilotní fázi v Praze. Pro správce vozových parků může být využití mobilního zdroje výhodnější než svážení vozů ke stacionárním nabíjecím stanicím. Služba bude určena i pro případy nouze, kdy řidič zjistí, že mu kapacita nestačí pro dojezd k nejbližší stanici. Mobilní dobití vyjde výhodněji než transport vozu.
Do budoucna se počítá s rozšířením nabídky také pro soukromé zákazníky. Předpokládá se její aktivní využívání ve volném čase majitelů elektromobilů, protože mobilní zařízení lze snadno a rychle přistavit kamkoli, například k restauraci nebo sportovišti.
Cílem společnosti ŠKODA AUTO Digilab je vyvíjet služby zaměřené na zákazníka s vysokou přidanou hodnotou. ŠKODA AUTO DigiLab teď novou službu bude ověřovat v provozu. Z nasbíraných zkušeností bude následně čerpat při rozvoji celé palety služeb mobility ve větším měřítku, včetně různých konceptů mobilního nabíjení v souladu se Strategií 2025 ŠKODA AUTO.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů