Ve vysoce konkurenčním automobilovém odvětví se interiéry vozů staly jedním z hlavních rozhodovacích kritérií zákazníků při nákupu automobilu. Když Peugeot přišel s uspořádáním interiéru i-Cockpit® u téměř všech svých modelů, způsobil revoluci a obrátil pozornost k sedadlům, která jsou nyní stále složitější a technologičtější. Každodenní používání, různá zátěž a nároky na estetiku a odolnost… toto jsou aspekty, kterým sedadla neustále čelí. Kromě toho, že mají dobře sloužit, musí naplnit i další očekávání: reprezentovat image značky, upoutat výrazným a atraktivním vzhledem a současně vzbudit v uživatelích pocit bezpečí a pohodlí bez ohledu na to, v jaké zemi se vozy prodávají.
Pohled do historie
Za 60 let prošla sedadla významnými technologickými etapami. V roce 1955 se u sériových vozů poprvé objevily možnosti nastavení sedadel (sklon opěradla, výška sedáku atd.). Samotnou kapitolou byla sedadla vrcholného modelu značky tehdejší doby, Peugeotu 403, u nějž se sedadla dala upravit na lehátka. V roce 1957 se poprvé objevila u užitkových vozů funkce přístupu na zadní sedadla. Další inovace jsou novější, jako dělení zadní lavice 2/3–1/3 (např. Peugeot 306) nebo přidání třetí řady sklopitelných sedadel (Peugeot 5008).
V roce 2007 využil Peugeot příležitosti uvedení nové platformy EMP2 a zahájil vývoj modulární příčné výztuže pro přední sedadla, která se poprvé objevila u vozu 308 v roce 2014. Výhodou této výztuže byla úspora hmotnosti, současně vyšší bezpečnost a pohodlí, sedadla jsou lehčí, účelnější a levnější. Stejná výztuž se používá i u platformy CMP a vyrábí se v Evropě, Číně a Latinské Americe.
Jiný kraj, jiná očekávání
Sedadla jsou jedním z klíčových prvků vozů Peugeot s výrazným ekonomickým dopadem. Jejich výrobní cena může přesáhnout několik tisíc eur. Kompletní sada sedadel se skládá z místa řidiče, spolujezdce a zadních sedadel a tvoří ji celkem 150 dílů.
Při každodenním používání musí zvládat rozmanitou a mnohdy vysokou zátěž:
- odolnost (velmi různorodé postavy a hmotnosti zákazníků);
- opotřebení (sedadlo musí mnohokrát unést jednoho nebo více uživatelů, a to po mnoho let či dokonce desetiletí);
- teplota (uvnitř vozu může být velmi chladno, nebo velmi horko).
Ve světě se pojem komfortu liší podle zeměpisných oblastí:
- V Europě se poptávka zaměřuje na prvotřídní komfort, zákazníci vyžadují přesné držení těla, boční podporu a oporu při dlouhých cestách. U druhé řady je prvořadá možnost sklopení sedadel.
- V Číně se poptávka týká komfortu první řady a zadní lavice, sedadla mají být měkká, jen s menší boční oporou. U vyššího segmentu zákazníci očekávají bohatší výbavu a příslušenství na zadních sedadlech.
- V Jižní Americe se poptávka zaměřuje na pohlcení vibrací a optimální vibrační komfort na předních sedadlech a zadní lavici.
Vizuální a sensitivní odlišení jednotlivých značek
Z pohledu zákazníka musí sedadla v automobilu plnit tři základní funkce: poskytovat dostatečné a pohodlné místo k sezení, líbit se a chránit posádku. Sedadla, která vytvářejí s cestujícím jeden celek, přispívají výrazným způsobem k typové diferenciaci, u každé ze značek mají specifické vlastnosti. Jednotlivé značky skupiny PSA definovaly již v roce 2013 různé diferenciační strategie, které jasně vymezují DNA každé z nich. Zákazník musí značku svého vozidla identifikovat na první pohled a ihned po dosednutí. V případě značky Peugeot musí zákazník vnímat sedadla jako dynamická, vertikální s pevnější podporou.
Budoucí sedadla: móda a pohodlí
V budoucnosti budou sedadla stále více ovlivněna módou. Barvy a materiály použité pro čalounění sedadel budou inspirovány hlavními trendy v oblasti konfekce a nábytku. Návrháři se rovněž zaměřují na pohodlí cestujících. Jednou z nedávných inovací je zabudování pneumatických vaků do pěny sedadel, což umožňuje, aby se sedadla přizpůsobila postavě uživatelů. Peugeot nabízí u mnoha vozů jako součást příplatkové výbavy systém masáže zad, který zákazníci velmi oceňují, protože napomáhá uvolnění a současně aktivuje zádové svalstvo.
V době vozů se samočinným řízením budou sedadla pro uspořádání interiéru vozu klíčová více než kdy jindy. Budou muset nabídnout celou řadu možností úpravy prostoru pro cestující, jak je vidět v koncepčním vozidle Peugeot e-Legend. Cílem je proměnit čas strávený v autě na chvíle pohodlí a relaxace. V té době nahradí kovový rám sedadel z části kompozit, díky němuž budou sedadla útlejší a v kabině tak bude více prostoru.
Úžasná historie sedadel Peugeot tedy ještě nekončí!
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií