Příznivce španělské značky určitě potěší i zpráva, že v barvách Seatu bude příští rok startovat zkušený pilot – jednačtyřicetiletý Didier Auriol, nejúspěšnější francouzský soutěžní jezdec, soutěžní mistr světa z roku 1994. Zkušeného Auriola bude ve druhé Cordobě WRC jistě výborně doplňovat teprve čtyřiadvacetiletý Toni Gardemeister, který platí za jeden z nejvýraznějších talentů mezi soutěžními jezdci. Právě Gardemeíster vůbec poprvé dovedl Cordobu WRC v červenci při Novozélandské Rally na stupně vítězů, když obsadili třetí místo v absolutní klasifikaci.
O stejný výsledek – třetí místo v absolutní klasifikaci – se před několika dny na Britské Rally postarala finská posádka Harri Rovanperá – Risto Pietiláinen. Pro Harriho Rovanperá bylo třetí místo z Britské Rally zatím jeho největším sportovním úspěchem. Přitom to byla jedna z nejtěžších soutěží letošní sezóny – vždyť do cíle nedojela ani polovina továrních posádek.
Seat WRC se vůbec poprvé dostal na stupně vítězů na Novozélandské Rally (16. až 18. července), a to díky Toni Gardemeisterovi. Hned v následující soutěži – Neste Rally Finland – si odbyly úspěšnou premiéru nové vozy Seat Cordoba WRC E2. Seat letos bodoval také na soutěžích v Monte Carlu, na Rally Safari, na Katalánské Rally, v Číně i v Austrálii. Triumf na Britské Rally tedy skvěle završil první kompletní sezónu, do které Seat nasadil své vozy Cordoba WRC.
Po skvělých výkonech Seatů Ibiza Kit Car ve třídě F2 (vozy s jednou poháněnou nápravou a motorem o objemu do 2 l), kde Seat zvítězil ve třech sezonách po sobě 1996, 1997, 1998), naznačuje jasně i Cordoba WRC E2, že má ambice navázat na úspěchy svých předchůdců.
Automobilka Seat patří k průkopníkům automobilového sportu na Pyrenejském poloostrově. Už v roce 1970 připravil Seat závodní vozy pro tzv. Národní formuli (později přejmenovanou na formuli 1430). První závod tohoto seriálu na okruhu Jarama v roce 1971 se setkal s mimořádným ohlasem diváků. V roce 1971 Seat otevřel zvláštní vývojové oddělení v závodě Zona Franco u Barcelony s cílem vstoupit o rok později se svými sportovními speciály do oficiálního soutěžního šampionátu. V té době však už řada soukromých soutěžních jezdců bojovala na vozech Seat ve španělském seriálu automobilových soutěží. Patrně největším úspěchem bylo třetí místo Manuela Juncosy na Seatu 124 – 1600 ve známé Costa Bravo Rally.
Od roku 1972 do roku 1979 se soutěžní tým automobilky Seat zúčastnil 104 soutěží, z nichž ve 39 jeho posádky zvítězily. Pokud bychom počítali i regionální podniky španělského mistrovství, získaly vozy Seat celkem 250 vítězství. Velmi důležitým momentem byla účast na slavné Rallye Monte Carlo v roce 1977, kde Zanini dosáhl na třetí místo, Canellas skončil čtvrtý a soukromý jezdec Salvador Serviá sedmý.
V roce 1980, když Fiat opustil Seat a španělská automobilka se dostala do finančních problémů, přerušila se i oficiální účast týmu Seat v automobilovém sportu, i když automobilka dále podporovala některé závodní i soutěžní podniky. O pět let později, poté, co se Seat začlenil do skupiny Volkswagen, rozhodlo vedení automobilky o návratu značky do soutěžního kolotoče. Prvním krokem bylo ustavení oddělení Seat Sport, který v roce 1987 postavil dva týmy pro španělský rallyový šampionát v klasických i off-road soutěžích. V klasických soutěžích skončil jezdec Salvador Serviá nakonec na druhém místě za Carlosem Sainzem. Salvadorův bratr José zvítězil v řadě off-road soutěží s dvoumotorovou Ibizou a celkově skončil také na druhém místě.
Povzbuzen dobrým začátkem nasadil Seat Sport v následujícím roce dva soutěžní vozy VW Golf GTí ve skupině A a pokračoval i v seriálu off road soutěží s vozy Ibiza bimotor a novou Marbellou Proto. Malá Marbella se zajímavým motorem (1,4 l, přeplňování G-dmychadlem, výkon přes 100 kW) nakonec zvítězila v celém seriálu.
Rok 1992 byl v historii týmu Seat Sport jedním z nejdůležitějších: Po šesti letech vývojových prací vyjíždí Seat Toledo Marathon, výkonný soutěžní speciál. Seat Toledo Marathon si odbyl svoji premiéru v roce 1993 ve vytrvalostním závodě Baja Portugal, kde ho vedl José Serviá. Na největší úspěchy si však Toledo Marathon muselo ještě rok počkat: Baja Portugal – druhé místo, Baja Espaňa – třetí a čtvrté místo, řecká rallye – druhé místo…
Rok 1995 byl pro Seat Sport – po osmnácti letech – rokem návratu do seriálu Mistrovství světa automobilových soutěží. Svůj comeback si Seat Sport připravil na portugalskou rallye, kde německý jezdec Weber za volantem Seatu Ibiza 1.8 16V skončil třetí ve třídě F2, vyhrazené vozům s jednou poháněnou nápravou a nepřeplňovanými motory do objemu dvou litrů. V následující Rallye Acropolis dosáhly Ibizy řízené Weberem a Ruisem historického úspěchu, když obsadily ve třídě F2 dvě první místa. Finská Rallye 1000 jezer přinesla Ibizám šesté a osmé místo ve třídě. Následující rok 1996 přinesl značce Seat vytoužený triumf: Vítězství v seriálu MS v automobilových soutěžích ve třídě F2. Stejnou pozici obsadil Seat i v roce 1997 a vloni se mu podařil unikátní hattrick!
V závěru roku 1998 postoupil Seat s novým vozem Cordoba WRC do soutěžní „první ligy“. Plnopohonová Cordoba WRC s motorem o výkonu asi 220 kW se rychle zařadila do prestižní skupiny vozů WRC, které mezi sebou bojují o nejlepší umístění. Letošní sezóna ukázala, že Seat Cordoba WRC E2 po všech stránkách definitivně vyzrál a v rukách zkušených pilotů může sehrát významnou roli v roce 2000.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií