Až do roku 1998, plných čtvrt století, byl Martin Schanche věrný značce Ford, s níž jednapadesátiletý Nor vybojoval šest evropských titulů. Vloni se pustil do náročného projektu v podobě vozu Opel Astra GT16 4×4. Řadu dílů, včetně diferenciálů a náprav použil z Oplu Calibra DTM, podvozek postavila britská firma Ray Mallock Engineering, pohon všech čtyř kol si zkonstruoval Schanche sám. Přeplňovaný čtyřválec dosahuje výkonu 382 kW (520 k) a lze jej plnicím tlakem krátkodobě zvýšit až na 442 kW (600 k). Z klidu na stovku sprintuje za 2,4 s.
Celou loňskou sezónu se s vozem trápil, pro technické problémy a potíže s motorem odpadával z jednoho závodu za druhým. Nepatrný obrat k lepšímu nastal v úvodních dvou závodech roku 2000, kdy dvakrát bodoval na pátém místě. A potom prakticky už zase nic. Až teprve na domácí trati v Lyngasu dovedl Opel Astra poprvé k historickému vítězství. I když ani tady to na úspěch zpočátku nevypadalo. Sobotní rozjížďku dokonce vynechal a navíc celou noc měli mechanici o zábavu postaráno. V druhé rozjížďce zajel druhý čas, v třetí byl nejrychlejší, stejně jako ve finále, kde si hravě poradil s Hansenem, Hunsbedtem, Jernbergem, Paillerem a Oplandem. Úřadující šampión Per Eklund se musel spokojit až s druhým místem ve finále B.
Pavel Koutný opět laboroval s technikou svého Forda Focus, takže se mezi nejlepších 16 nedostal, stejně jako Jirovec s Octávií.
V druhé divizi podruhé za sebou vyhrál při neúčasti Bénézeta Jokke Kalio, čímž si uchoval naději na evropský titul. Druhý dojel M. Hansen před Biksrudem, nejlepší z našich Boháček obsadil šestou příčku. Naopak bez bodů odjel z Norska Jaroslav Kalný, do té doby na druhém místě průběžné klasifikace, když u jeho Peugeota „odešla“ elektronika. Zatímco v D1 a D2 se jelo za plné body, pouze osm účastníků v D 1400 se muselo spokojit s polovičními. Za Nielsenem, Seeligerem a de Keersmaeckerem dojeli Marchal a Nováček.
Evropský šampionát zakončí závody v polském Slomczyně (24. září) a německém Buxtehude (2. října).
Průběžné pořadí ME
Divize 1 | ||
1. Hansen | Citroën Xsara | 116 |
2. Eklund | Saab 9-3 | 95 |
3. Pailler | Peugeot 206 WRC | 91 |
4. Opland | Mitsubishi Lancer | 88 |
5. Hunsbedt | Ford Focus | 72 |
13. Koutný | Ford Focus | 23 |
15. Jirovec | Škoda Octavia WRC | 16 |
Divize 2 | ||
1. Bénézet | Peugeot 306 | 102 |
2. Kallio | Honda Integra | 96 |
3. Hansen | Citroën Xsara | 95 |
4. Kalný | Peugeot 306 | 85 |
5. Boháček | Peugeot 306 | 71 |
9. Novotný | Citroën Xsara | 49 |
13. Častoral | Seat Ibiza | 32 |
Divize 1400 Cup | ||
1. Seeliger | Citroën AX | 118,5 |
2. Keersmaecker | Peugeot 106 | 87,5 |
3. Nielsen | Rover Metro | 84 |
4. Nováček | Suzuki Swift | 62 |
5. Marchal | VW Polo | 60,5 |
6. Sýkora | Peugeot 106 | 60 |
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.