S novým Volvem S80 společnost Volvo Cars představuje v Ženevě nový řadový šestiválcový motor

Jeho pokročilý indukční systém přispívá nejen k vysokému výkonu, ale také k mimořádné úspornosti paliva.

Díky několika inovativním řešením se tento motor navíc vyznačuje mimořádně kompaktními rozměry. Díky tomu může být v motorovém prostoru umístěn napříč, což přispívá k dosažení prvotřídní bezpečnosti v případě nárazu.

S novým Volvem S80 společnost Volvo Cars představuje v Ženevě nový řadový šestiválcový motor
S novým Volvem S80 společnost Volvo Cars představuje v Ženevě nový řadový šestiválcový motor

Tento šestiválcový motor byl vyvinut konstruktéry společnosti Volvo a vyznačuje se novým kompaktním uspořádáním. Jeho hlavní konstrukce je celá vyrobena z hliníku a v porovnání se svým předchůdcem má vyšší zdvihový objem – 3,2 litru (dříve 2,9 l). Výkon vzrostl na 175 kW (238 k) a točivý moment nyní dosahuje hodnoty 320 Nm. V obou případech se tedy jedná o nárůst o 31 kW, a o 40 Nm. Motor byl zkonstruován tak, aby mohl být spojen s novou šestistupňovou automatickou převodovkou Volvo. A celé hnací ústrojí bylo navrženo tak, aby vytvářelo ve všech ohledech harmonický a prvotřídní zážitek z jízdy.

Dva motory v jednom: Motor se vyznačuje celou řadou moderních technických řešení. Pokročilý systém ventilového rozvodu a variabilního sání umožňuje efektivní využití motoru v celém rozsahu otáček a přispívá tak k pružné odezvě a k vynikajícímu výkonu. Motor je přitom velmi úsporný. Systém ventilového rozvodu je vybaven technologií VCT (variabilní časování vaček) a CPS (přepínání profilu vaček) na straně sání, což jsou dva klíčové prvky pro zajištění vynikající ovladatelnosti a flexibility motoru. Přepínání profilu vaček CPS (Cam Profile Switching) znamená, že vačkový hřídel je zkonstruován tak, aby v závislosti na otáčkách a zatížení motoru docházelo ke zvedání sacích ventilů do dvou různých výšek. 

Za běžných podmínek (při normálním otevření škrtící klapky a při nízkých otáčkách motoru) se motor vyznačuje nízkou spotřebou paliva, zatímco točivý moment má dostatečnou hodnotu pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Při dynamičtější jízdě vyžadující plné otevření škrtící klapky a při vysokých otáčkách motor okamžitě reaguje na pohyb plynového pedálu a poskytuje vysoký výkon.

„V zásadě je možné říci, že přepínání profilu vaček vytváří dva motory v jednom,” vysvětluje Derek Crabb. „Dokážeme sloučit výrazně odlišné požadavky na ten samý motor a snadno splnit zcela odlišné požadavky různých zákazníků. Jsme schopni tedy stejnou měrou uspokojit zákazníky, kteří dávají přednost vysokému výkonu, i ty, kteří kladou větší důraz na jízdní komfort a úsporu paliva.”

Systém variabilního sání VIS (Variable Intake System) byl vybaven dvěma škrtícími klapkami, které mění objem sacího systému v závislosti na jízdních podmínkách. To má za následek vyváženou a širokou křivku točivého momentu.

„Přesnou souhrou škrtících klapek dosahujeme tří různých křivek točivého momentu, které jsou nakonec sloučeny do jedné,” říká Derek Crabb. „V důsledku toho můžeme naplno využít kapacitu motoru a získat nejvyšší možný výkon v celém rozsahu otáček. Výsledkem je pružná odezva na pohyb plynového pedálu při nízkých i vysokých otáčkách, dostatek výkonu a dobrá ovladatelnost.” Kombinovanou spotřebu paliva předběžně úvádí výrobce 9,9 l/100 km. Úrovně emisí:  Euro 4Kompaktní rozměry přispívají k vynikající bezpečnosti: Přestože motor disponuje zdvihovým objemem 3,2 litru, jsou jeho vnější rozměry mimořádně kompaktní. Celková délka motoru je 625 milimetrů. Je o pouhé 3 milimetry delší, než pětiválcový motor Volvo.

„Kompaktní rozměry motoru jsou klíčové pro bezpečnost vozidla,“ vysvětluje Derek Crabb. „Důležité je zejména to, aby motor ve vozidle zabíral co nejméně místa na délku. Motory Volvo jsou uloženy napříč a kompaktní motor má díky tomu mnohem více prostoru pro podélný pohyb v případě, že při nárazu dojde k deformaci přídě. To pomáhá snižovat riziko průniku motoru do prostoru pro cestující.”   Vlastní motor nemohl být o mnoho zmenšen, neboť rozestupy mezi válci a konstrukce bloku jsou přibližně stejné jako u pětiválcového motoru. Namísto toho bylo úsilí zaměřeno na optimalizaci celého hnacího ústrojí, jež zahrnuje motor, automatickou převodovku a doplňkové agregáty, aby celá tato soustava měla co nejmenší rozměry. Jednou dodatečnou podmínkou bylo, že převodovka musí být automatická se šesti stupni.

Integrovaný hnací systém konstrukce „hřídel v hřídeli“ (Shaft In Shaft). Kompaktní rozměry napříč uloženého řadového šestiválcového motoru jsou dosaženy rozmístěním pomocných agregátů, jako jsou například čerpadlo posilovače řízení nebo kompresor klimatizace za motor do prostoru nad převodovkou. Díky tomu není zapotřebí systém pohonu těchto agregátů na přední straně motoru a jednotlivé agregáty jsou poháněny prostřednictvím ozubených kol na zadní straně klikového hřídele. Toto technické řešení je známé pod označením READ – Rear End Ancillary Drive. Alternátor je poháněn přímo a je umístěn na bloku motoru. Toto řešení znamená, že celá soustava motoru a převodovky zabírá především na délku minimum prostoru.

Díky konstrukci hnacího systému ve formě malé převodovky s pomocným hřídelem v hnacím hřídeli – známé pod označením Shaft In Shaft – bylo možné dosáhnout velmi malé délky celého zařízení. Každý hřídel je poháněn jiným ozubeným kolem a v důsledku toho má každý z nich odlišnou rychlost (jedna rychlost pro pohon vačkového hřídele a druhá rychlost pro ostatní agregáty).

Do bloku motoru byl přemístěn také tlumič vibrací, který vyrovnává vibrace relativně dlouhého klikového hřídele šestiválcového motoru. Vnitřní viskózní tlumič IVD (Internal Viscous Damper) je kapalinového typu, což je u osobního automobilu neobvyklé řešení.

Nový šestiválcový motor Volvo bude vyráběn v moderní motorárně značky Ford ve městě Bridgend ve Walesu. Továrna byla vybudována v roce 1980 a do roku 2001 vyrobila již deset miliónů motorů. V posledních letech bylo do tohoto závodu investováno mnoho finančních prostředků kvůli splnění přísných požadavků na kvalitu kladených skupinou Premium Automotive Group (PAG) koncernu Ford.

Přestože nový motor Volvo bude vyráběn v závodě Fordu v Bridgend, byl navržen, vyvinut a zkonstruován výhradně společností Volvo. Sériová výroba motoru bude zahájena ve 13. týdnu roku 2006.”

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...