Pokud se řidič blíží k vozidlu před sebou a včas na tuto situaci nereaguje, automobil dokáže sám zabrzdit. Systém se nazývá City Safety a záměrem společnosti Volvo je předejít pomocí tohoto systému polovině nehod, při kterých automobil narazí do vozidla vpředu.
Společnost Volvo Cars plánuje uvedení systému City Safety na trh v nadcházejících dvou letech.
„Systém přináší prospěch všem. Posádka vozidla vpředu je chráněna před nebezpečím poranění krční páteře, případně je toto nebezpečí výrazně sníženo. Systém může navíc pomoci snížit (a v některých případech zcela odstranit) náklady na opravy obou vozidel,“ říká Ingrid Skogsmo, ředitelka Bezpečnostního centra společnosti Volvo.
Začne-li vozidlo vpředu náhle brzdit a systém City Safety rozpozná hrozící nebezpečí srážky, zvýší tlak v brzdovém systému a umožní tak řidiči buď včas zastavit, nebo se potenciální kolizi vyhnout změnou směru jízdy. Pokud však systém zjistí, že srážka je nevyhnutelná, dojde k aktivaci hydraulického čerpadla a vůz začne automaticky brzdit.
Statistiky ukazují, že k 75 procentům všech hlášených nehod dochází při rychlostech do 30 km/h. Následky slabých nárazů jsou často tak malé, že ne všechny tyto nehody jsou pojišťovnám hlášeny. I ta nejmenší kolize však stojí čas a peníze potřebné na opravu. Systém City Safety je aktivní při rychlostech do 30 km/h. Pokud je relativní rozdíl rychlostí obou vozidel menší než 15 km/h, může systém pomoci řidiči nehodě zcela předejít. Při rychlostech od 15 do 30 km/h je hlavní pozornost zaměřena na maximální možné snížení rychlosti před nárazem.
Optický radar sleduje provoz před vozidlem
Systém bedlivě sleduje provoz před vozidlem pomocí optického radarového systému integrovaného do horní části čelního skla ve výšce vnitřního zpětného zrcátka. Dokáže monitorovat vozidla nacházející se ve vzdálenosti do 6 metrů před automobilem. Systém City Safety funguje při rychlostech do 30 km/h a je naprogramován tak, aby dokázal reagovat na stojící vozidla a na vozidla pohybující se ve stejném směru.
Na základě vzdálenosti od objektu vpředu a rychlosti samotného vozidla systém padesátkrát za sekundu vypočítává rychlost brzdění potřebnou k zabránění nehodě. Pokud vypočítaná brzdná síla překročí určenou úroveň a řidič přesto nereaguje, je riziko nehody vyhodnoceno jako bezprostřední. V takovém případě systém City Safety pomůže eliminovat, nebo alespoň snížit důsledky nehody automatickou aktivací brzd vozidla nebo automatickým brzděním a uzavřením škrticí klapky.
Určitá omezení
Systém City Safety má stejná omezení jako všechny konvenční radarové systémy, tj. schopnost senzoru může být snížena mlhou, mrholením, sněžením nebo hustým deštěm.
Proto je důležité, aby na čelním skle nezůstávaly nečistoty, sníh ani led. Pokud dojde ke zhoršení funkce senzoru, je řidič prostřednictvím informačního systému vozidla vyzván, aby čelní sklo očistil. Systém funguje stejně dobře ve dne i v noci.
„Je třeba zdůraznit, že systém nezprošťuje řidiče povinnosti dodržovat bezpečnou vzdálenost nezbytnou pro prevenci nehod. Automatické brzdění je aktivováno pouze tehdy, pokud systém vyhodnotí nehodu jako nevyhnutelnou. V takovém případě systém zasáhne s cílem omezit důsledky hrozící nehody, nebo jí v některých případech zcela zabránit,“ dodává Skogsmo.
Zaměření na preventivní systémy
Společnost Volvo Cars již v minulosti představila aktivní bezpečnostní systémy, které řidiči pomáhají předcházet škodám a zraněním při nehodách, případně alespoň snižovat jejich důsledky. Systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění varuje řidiče zvukovými a vizuálními signály tehdy, pokud se vzdálenost od automobilu vpředu začne zkracovat tak rychle, že hrozí nebezpečí srážky.
Ve stejném okamžiku je připraven brzdový systém, aby brzdění v nouzové situaci bylo pokud možná co nejúčinnější.
Tento systém byl poprvé představen u Volva S80 na počátku roku 2006.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas