Pro miliony majitelů automobilů jsou zimní měsíce spojené především s nepříjemnou jízdou za šera a za tmy po mokrých, zasněžených nebo zledovatělých vozovkách. Zima má své kouzlo, ale pro řidiče je to skutečně nejobtížnější období roku. Nejlepší strategií pro zimní jízdy je tedy přesvědčit se, že jeho vůz je na obtížné klimatické podmínky dobře připravený. A také patřičně přizpůsobit styl jízdy změněným klimatickým podmínkám.
Příprava na mrazivou sezónu začíná kontrolou výbavy vozu a jeho technického stavu. Každý by si tedy měl zkontrolovat stav tažného lana, určitě se vyplatí obstarat si propojovací startovací kabely, v pořádku musí být také nářadí pro výměnu kola. Nezbytná je i kompletní sada náhradních žárovek, která by měla být uložena někde po ruce, aby případná výměna byla dílem okamžiku – zima je totiž obdobím, kdy více než jindy platí, že důležité je nejenom vidět, ale také být viděn. Co si třeba vyzkoušet výměnu nejdůležitějších žárovek v klidu podle návodu někde v teple garáže?!
To samé platí i pro nasazování řetězů. Určitě je prozíravější natrénovat si manipulaci s nimi v suché garáži, než potom ve sněhové závěji zoufale luštit návod k použití. V palubní schránce vozu by neměl chybět ani pár zimních rukavic a neocenitelné služby může v nouzi nabídnout i kapesní svítilna s dobrými bateriemi.
Pokud vůz parkujete i v zimě venku, určitě budete velmi často potřebovat dalšího pomocníka: Dobrou okenní škrabku na led a sníh. Pokud váš vůz nemá dálkově ovládané centrální zamykání, muže se hodit i malý sprej s rozmrazovačem zámků. K zamezení vytvoření tlusté vrstvy ledu na čelním okně a přimrznutí stěračů postačí jednoduchý a levný trik: Stačí po zaparkování na okno položit kartou papírové lepenky.
Dobrý výhled z vozu a jeho funkční osvětlení jsou prvořadou podmínkou bezproblémového zimního cestování. Nejjednodušší způsob jak očistit zamlžené či zamrzlé čelní sklo je zapnout topení a pustit větrák ventilace na plný výkon při mírně pootevřených bočních oknech. Není správné vyhřívat vůz spuštěním motoru ještě před rozjezdem – škodí to jak ekologii, tak samotnému motoru.
Mnohem rychlejší a účinnější způsob jak vyčistit skla je zapnout klimatizaci, která patří do standardní výbavy mnoha vozů Opel a pokud ne, potom prakticky do všech modelů je možné ji dostat na přání. Špičkovým zařízením je „inteligentní“ klimatizační jednotka, dodávaná standardně do nových vozů Omega, která udržuje zvolenou teplotu zvlášť v prostoru řidiče a spolujezdce a má celou řadu programů usměrňujících proudění vzduchu stejně jako senzor kvality nasávaného vzduchu. Dalším komfortním prvkem, který se osvědčí především za mrazivých zimních rán, je elektrické vyhřívání sedadel, které lze na přání dodat do většiny vozů Opel.
Světlomety všech vozů Opel byly vyvíjeny s důrazem na zabezpečení optimálního osvětlení cesty i vozu. Světlomety nového velkoprostorového modelu Zafira, stejně jako Astry, Vectry i Omegy, využívají nejmodernější dostupné technologie, jako jsou například halogenové výbojky H7, které mají vyšší výkon a lépe osvětlují předměty po straně silnice než konvenční výbojky H4. Ještě progresivnějším řešením jsou xenonové světlomety montované do některých verzí vozů Opel Vectra a Omega. Řidiči nejen lépe osvětlují cestu, ale složení jejich světla se více blíží dennímu světlu, takže je pro oko řidiče mnohem příjemnější. Součástí xenonových světlometů je také systém dynamické regulace úhlu světelného paprsku, který přispívá k lepšímu osvětlení vozovky a zároveň účinně zabraňuje oslnění protijedoucích řidičů.
Aby však světlomety mohly poskytnout svůj optimální výkon, musí být čisté. Při jízdách blátivými vozovkami se na krycím skle reflektorů poměrně rychle vytváří tenká vrstvička špíny, která snižuje dosvit světlometů až o 30 metrů. Je zřejmé, že v tom případě řidič zaznamená a rozezná předměty na cestě o něco později, což však může mít osudové následky. Řidič by tedy měl nejméně jednou denně otřít skla světlometů vlhkým hadrem, při delších jízdách po špinavých silnicích pak samozřejmě mnohem častěji. Stejnou práci – jenom mnohem pohodlněji – odvedou také vysokotlaké ostřikovače světlometů, které jsou rovněž v nabídce téměř všech modelů automobilky Opel a celá řada vozů – například modely s xenonovými světlomety – je má namontované standardně. Tento systém dobře doplňují mlhové světlomety, které se lépe vypořádají s nebezpečnou bílou tmou.
Dlouholeté zkušenosti konstruktérů automobilů Opel se odrazily v jejich bezpečnosti a špičkových jízdních vlastnostech, díky kterým se řidič snadněji vypořádá s nástrahami zimních namrzlých cest. Astra, Zafira, Vectra a Omega se svým zavěšením DSA (Dynamic SAfety) jsou dobrým příkladem. DSA zaručuje optimální držení stopy a vysokou stabilitu jízdy i při prudkém brždění.
Brzdnou dráhu na kluzkém povrchu zimních silnic výrazně zkracují také moderní protiblokovací systémy brzd ABS, které jsou v řadě modelů Opel už součástí standardní výbavy. ABS navíc dovoluje i při plném brždění zároveň bezpečně zatáčet. Nejvýkonnější modely Vectra a Omega mají navíc elektronický systém TC (Traction Control), který zabraňuje nežádoucímu prokluzu poháněných kol. Díky tomu je například rozjezd ve stoupání na umrzlé silnici mnohem jistější.
Samočinné převodovky vozů Opel mají speciální program pro zimní jízdy. V tomto režimu se vůz rozjíždí na druhý rychlostní stupeň, což je na kluzkých silnicích vhodnější. Tuto metodu lze v nesnázích dobře uplatnit i u vozů s manuální převodovkou. Majitelé vozů Opel Frontera mohou navíc využít sofistikovaného systémú „shifton-the-fly“, který umožňuje pouhým stisknutím tlačítka na palubní desce řadit pohon všech čtyř nebo pouze dvou kol kdykoli za jízdy, a to až do rychlosti 100 km/h.
Jedním z nejdůležitějších prvků, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy na sněhu a ledu, jsou dobré zimní pneumatiky. Se svým zvlášť vyvinutým desénem a měkčím složením směsi mají zimní pneumatiky v porovnání s letními nejenom lepší trakční vlastnosti, ale ještě cennější je, že vůz se zimními pneumatikami má mnohem kratší brzdnou dráhu. Tak například vůz obutý na zimních pneumatikách zastaví na zasněžené vozovce z rychlosti 50 km/h na dráze asi o 40 procent kratší, než stejný vůz na letních pneumatikách. Velký význam má také správné huštění pneumatik a hloubka jejich vzorku pneumatika se třímilimetrovým vzorkem má oproti nové pneumatice pouze třetinovou schopnost odvádět ze své stopy vodu. Pneumatika sjetá na limit 1,6 mm pak odvede za stejných podmínek dokonce jenom 15 procent vody, které odvede nová pneumatika. S klesající hloubkou vzorku tedy velmi výrazně roste nebezpečí vzniku aquaplaningu.
I přes vyspělou techniku vozů Opel, která usnadňuje řízení a zvyšuje bezpečnost jízdy na zimních silnicích, je samozřejmě nejdůležitější rozumné zhodnocení podmínek a schopností samotného řidiče. Na vlhkých silnicích při teplotách kolem nuly by měl řidič snížit rychlost a počítat s mnohem delší brzdnou dráhou. Doporučuje se tedy zdvojnásobit odstup od vpředu jedoucích vozů.
Velkým pomocníkem řidiče v zimních měsících je vnější teploměr, který je součástí třífunkčního displeje, montovaného do všech vozů Opel. Údaj o venkovní teplotě na displeji začíná blikat, pokud teplota klesne pod 3 stupně Celsia, což avizuje nebezpečí vzniku námraz. Potom je více než na místě jemná práce s volantem i pedály spojky a brzdy, zejména nemá-li vůz protiblokovací systém brzd ABS. Pokud řidič není dostatečně předvídavý a citlivý k možnostem vozu za obtížných podmínek, potom je i ta nejvyspělejší technika bezmocná.
I ten nejopatrnější řidič však může havarovat. Pasažéři vozů Opel jsou však chráněni celým souborem bezpečnostních a ochranných prvků, který na podzim roku 1999 obohatily ještě aktivní hlavové opěrky. Ty výrazně snižují riziko poranění krční páteře zejména při nárazech zezadu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.