Revoluční Lambda sonda od společnosti Volvo má již 30 let

V roce 1976 Volvo představilo třícestný katalyzátor s Lambda sondou určený pro snižování škodlivých emisí ve světovém prvenství v oblasti ekologie.

Dnes, o 30 let později, jsou touto geniální a z hlediska ochrany životního prostředí významnou součástí vybaveny prakticky všechny vozy s benzínovými motory vyráběné kdekoliv na světě. Tento vynález společnosti Volvo je z hlediska ekologie stejně významný, jako tříbodový bezpečnostní pás (další inovace od Volva) v oblasti bezpečnosti.

„Jedná se o nejvýznamnější pokrok v historii v oblasti snižování množství škodlivých plynů produkovaných automobily,“ prohlásil Tom Quinn, předseda Kalifornské rady pro ochranu ovzduší, když byl na podzim 1976 na americkém trhu představen model Volva 244 pro rok 1977 vybavený Lambda sondou. Tento systém představoval první skutečně účinné řešení problému s čištěním výfukových plynů vozidel, zejména pokud se týče odstraňování oxidů dusíku. Princip používaný u dnešních vozidel je přitom stejný. K dosažení tohoto úspěchu však vedla dlouhá cesta spojená s velkým úsilím.

Na konci 60. let minulého století se lidé začali emisemi škodlivin z automobilů vážně zabývat. Zvýšením množství vzduchu přiváděného do motoru a jeho zahřátím bylo možné emise škodlivin mírně snížit, ale výsledky ani zdaleka nesplňovaly požadavky. Objevily se například také první formy oxidačních katalyzátorů.

V roce 1972 byl učiněn velký a důležitý krok, když Pehr G Gyllenhammar, v té době generální ředitel společnosti Volvo, na světové konferenci o ekologii ve Stockholmu konstatoval, že automobilismus se výraznou měrou podílí na stále rostoucím znečištění životního prostředí. Důsledkem této konference bylo vytvoření ekologické deklarace společnosti Volvo, která platí dodnes, a ve které se uvádí:

  • Volvo nemá v úmyslu obhajovat automobily a automobilismus za každou cenu a v každé souvislosti.
  • Automobily jsou však nevyhnutelnou součástí systému naší každodenní přepravy.
  • Je v zájmu společnosti Volvo, aby automobily nezpůsobovaly zdravotní ani materiální škody.
  • Společnost Volvo je odpovědná nejen za zajištění toho, aby výsledkem její produkce byly dobře fungující dopravní prostředky, ale také za to, aby tyto dopravní prostředky uspokojivě fungovaly v širším kontextu – s ohledem na životní prostředí. Dnes tento přístup označujeme za snahu o dosažení trvale udržitelné mobility.

Přibližně ve stejné době inženýři společnosti Volvo zjistili, že neřízený oxidační katalyzátor, který právě přicházel na trh, by za určitých okolností mohl z výfukových plynů odstraňovat uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxidy dusíku výrazně účinněji než v minulosti. Proto byly zahájeny práce na zvýšení této účinnosti regulováním poměru paliva a vzduchu v úzkém rozmezí, které by bylo pro katalyzátor optimální.

Klíčem k vyřešení celého problému se stal předmět o velikosti prstu. Do výfukového potrubí mezi motor a katalyzátor byla umístěna sonda kontrolující obsah kyslíku. Poměrně jednoduchým způsobem měřila obsah kyslíku ve výfukových plynech a zjištěnou informaci předávala řídící jednotce motoru. Ta poté upravovala poměr paliva a vzduchu tak, aby tento poměr zůstal v úzkém rozmezí, ve kterém je zajištěna optimální účinnost katalyzátoru. V tomto rozmezí je čištění výfukových plynů v katalyzátoru natolik účinné, že je tímto způsobem možné odstranit více než 90 procent emisí škodlivých uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidů dusíku vznikajících při spalování.

V roce 1977 vstoupila v Kalifornii v platnost nová přísná emisní norma pro tři škodlivé plyny, která stanovovala následující limity: uhlovodíky – 0,25 g/km; oxid uhelnatý 5,6 g/km; oxidy dusíku 0,93 g/km. V té době se jednalo o nejpřísnější emisní normu na světě a od té doby Kalifornie limity škodlivin dále snižovala na stále nižší a nižší úrovně. U vozů Volvo vybavených třícestnými katalyzátory s Lambda sondou byly naměřeny hodnoty emisí uhlovodíků 0,12 g/km; oxidu uhelnatého 1,86 g/km a oxidů dusíku 0,12 g/km! Jinými slovy – pozoruhodně nízké hodnoty a vysoká rezerva. Senzací byly zejména nízké emise oxidů dusíku a tento výsledek byl po zásluze odměněn. Společnost Volvo obdržela ocenění za ekologii od rady pro životní prostředí prezidenta Cartera.

Nepostradatelná součást dnešních automobilů.

Pro správnou funkci Lambda sondy byly zapotřebí dobře fungující katalyzátor a bezolovnatý benzín. Stejné požadavky platí i dnes. V době, kdy byla Lambda sonda představena, byl bezolovnatý benzín k dispozici pouze v Americe a v Japonsku. Dnes je běžně dostupný na celém světě a je stejně nepostradatelný, jako samotná Lambda sonda a katalyzátor. Původní řešení Lambda sondy bylo s cílem ještě více snížit emise škodlivin za posledních 30 let neustále zdokonalováno. Jak Tom Quinn správně řekl, vynálezy tohoto druhu posouvají průmysl i lidstvo vpřed. Od roku 1976 bylo díky tomu v oblasti čištění výfukových plynů možné udělat mnoho malých kroků vpřed a dnešní motory Volvo dokáží odstranit více než 95 procent škodlivých emisí.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...