Automobilka Opel vždy myslela i na sportovně založené řidiče a v jejím programu se proto pravidelně objevovaly výkonné modely, které svými dynamickými vlastnostmi dokázaly rozdávat čistou radost. I do budoucna chce Opel v této politice pokračovat a i ozdravný program Olympia počítá s ještě výraznějším zastoupením výkonných sportovních modelů v portfoliu značky Opel. Divize Opel Performance Center (OPC), která má na starosti sportovní aktivity značky Opel, už před časem uvedla na vybrané trhy výkonnou Astru OPC, obrovský zájem vzbudila silniční verze závodního vozu Astra OPC X-Treme, na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se představila řada dynamických modelů Linea Rossa a i na tuzemský trh se už chystá velmi výkonný sedmimístný model Zafira OPC, který jsme podrobně představili v minulém čísle Opel magazínu.
Ve zkratce tedy jenom pro připomenutí: Zafira OPC je poháněná přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TURBO o výkonu 141 kW/192 k, který ji propůjčuje dynamické vlastnosti srovnatelné s produkčními sériově vyráběnými automobily: Z 0 na 100 km/h Zafira OPC sprintuje během pouhých 8,1 s pod plným plynem uhání rychlostí až 220 km/h, což z ní dělá nejrychlejší evropský velkoprostorový model!
K nejtěžším, ale zároveň i nejzajímavějším úkolům při vývoji sportovně stylizovaných sériových modelů vozů patří perfektní naladění podvozku. Při tom má stále velkou váhu vedle exaktních měřicích metod i subjektivní hodnocení zkušebních řidičů. Tým testerů divize OPC rozšířil při vývoji modelu Zafira OPC Manuel Reuter, jeden z nejlepších pilotů cestovních vozů a od roku 1993 i tovární jezdec Opelu. Manuel Reuter nejrychlejší Zafiru důkladně testoval jak na zkušebních okruzích Opelu v Dudenhofenu a Pferdsfeldenu, tak třeba i na legendární severní smyčce závodního okruhu Nürburgring.
Vývojoví specialisté vysoce hodnotili přesné poznatky Manuela Reutera o chování různě naladěných podvozků nebo vlivu pneumatik na jízdní vlastnosti. „Hledali jsme optimální kompromis mezi sportovními vlastnostmi a možnostmi rodinného využití vozu,“ vzpomíná na svoji roli při vývoji Zafiry Manuel Reuter, který s vozem Opel Astra V8 Coupé pravidelně startuje v německém šampionátu DTM.
Hned při prvních jízdách Manuela Reutera překvapilo, jak bezproblémově zvládl podvozek Zafiry OPC výrazný nárůst výkonu až na 141 kW/192 k. „Při rychlém projíždění sériemi zatáčkami i na nerovném povrchu na mě udělal podvozek Zafiry opravdu výborný dojem – v tomto ohledu nemá Zafira OPC konkurenci!“
Vedoucí vývoje podvozků Yorka K. Buchholze však příliš překvapený nebyl: „Už před lety při zahájení vývoje modelu Zafira jsme počítali s nárůstem výkonu v budoucnosti a už tehdy jsem tomu přizpůsobili tuhost karosérie a konstrukci zavěšení kol. Kdybychom to neudělali, nemohli bychom o Zafiře OPC dnes vůbec uvažovat“.
Vývoj modelu Zafira OPC však nebyl žádnou idylkou, ale provázela jej řada názorových střetů, ze kterých potom krystalizovalo optimální řešení. Velké diskuse provázely například ladění elektronického stabilizačního programu ESP, kterým jsou modely Zafira OPC vybaveny. Tento prvek výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy, zejména u vozů určených pro běžný silniční provoz a normální řidiče. Přesto se však Manuelu Reuterovi zdály zásahy systému ESP příliš výrazné: „Systém ESP má v kritických situacích udržet stabilitu jízdy, ale na druhé straně by podle neměl až tak redukovat vynikající dynamiku a radost z jízdy se sportovním vozem,“ nezapře závodní krev Manuel Reuter, který samozřejmě mezní jízdní situace zvládá bez asistence systémů jako je ESP nebo ABS.
Po mnoha srovnávacích jízdách a pečlivém nastavování se nakonec podařilo dosáhnout výsledků, které odpovídají jak představám konstruktérů, tak i Manuela Reutera. „Díky Reuterovi jsme se o vyladění ESP zajímali mnohem více, než jsme původně předpokládali. Nyní ESP v Zafiře OPC garantuje maximální bezpečnost, ale současně nestírá požitek z ostré, sportovní jízdy,“ říká York K. Buchholz.
Skvělé vlastnosti sportovní Zafiry OPC přesvědčily Manuela Reutera natolik, že si tento model pořídil i pro svoji rodinu: „Zafiru OPC jsem si objednal ještě během testování. Koncepčně je to ideální rodinné auto a modely OPC rozdávají i radost z jízdy a dynamiku.“ Reuter svoji Zafiru OPC využívá především při společných rodinných výletech do hor do okolí rakouského Saalfeldenu, kde bydlí. „Teď je už i cesta za kondičním tréninkem pro mě zábavou. Kromě toho do Zafiry snadno naložím horské kolo i trojkolku tříleté dcery Terezy, takže i manželka Michaela je spokojená,“ říká Manuel Reuter, k jehož největším koníčkům patří právě horské kolo. (Autor: Jindřich Lasík)
Převzato se svolením vydavatele Opel C&S z magazínu Opel – zima 2001, časopisu pro příznivce značky Opel. (Předplatné: opelmag@ehrlich63.cz – 220 Kč za 4 čísla ročně.)
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.