Rallye Monte Carlo již tento týden – 22.–25.1.2004

Peugeot nasazuje novou 307 WRC

Po zisku tří světových titulů v řadě v letech 2000, 2001 a 2002 a sezóně 2003 na předních pozicích, stojí před automobilkou Peugeot nová výzva a boj o další korunu, tentokrát s novým slibným vozem 307 WRC.


Rallye Monte Carlo již tento týden - 22.–25.1.2004
Rallye Monte Carlo již tento týden - 22.–25.1.2004
Rallye Monte Carlo již tento týden - 22.–25.1.2004


Dvojnásobný mistr světa Marcus Grönholm a nejnovější posila francouzského týmu Freddy Loix budou nasazeni do všech soutěží kalendáře WRC 2004 a v některých případech budou využívat výhod podpory dalších jezdců. Kalendář WRC 2004 zaznamenal řadu změn včetně zařazení dalších dvou soutěží, ale mnohaletá tradice zahajovacího podniku v Monte Carlu byla zachována.


Všechny týmy měly pouze velmi krátkou přestávku, protože prakticky bezprostředně po skončení sezóny 2003 9. listopadu ve Velké Británii začaly přípravy na sezónu novou a zvláště pak na specifickou Rallye Monte Carlo. Klasická zimní soutěž stojí díky velké variabilitě povrchů tratí stranou všech ostatních světových podniků. Jezdci se tu mohou setkat se suchým asfaltem, stejně jako s ledem, sněhem a deštěm. Právě tento zrádný povrch byl zvolen pro debut nové 307 WRC. Peugeot Sport vstupuje do prvního podniku sezóny jako vždy s těmi nejvyššími cíli, tentokrát však s větší skromností, přestože se na něj tvrdě připravoval. 307 WRC byla homologována 1. ledna 2004 a na trať se postaví poprvé, o málo více než rok poté co byl zahájen její vývojový program na asfaltu i na šotolině.


V kalendáři WRC 2004 přibyly dvě nové soutěže – první v Mexiku a druhá v Japonsku – čímž se jejich celkový počet ustálil na čísle šestnáct. Tato skutečnost přinese všem týmům ještě méně volného času, přestože konkurence je na stále vyšší úrovni a hned čtyři týmy ohlašují své ambice na světový titul.


V sezóně 2003 přidal Marcus Grönholm ke své dosavadní bilanci další tři vítězství (Švédsko, Nový Zéland, Argentina), ale zároveň ho na ostatních soutěžích provázely různé nezdary. Do nové sezóny se tedy bude snažit vstoupit tím nejlepším výkonem. Vyhrát Rallye Monte Carlo je snem každého jezdce, ale ve finově sbírce tato trofej prozatím chybí, přestože na svém kontě má celkem patnáct vítězství a dva světové tituly (2000 a 2002), vše se značkou Peugeot. Monte Carlo navíc nepatří mezi soutěže, se kterými by měl Marcus velké zkušenosti. Poprvé tu jel s Peugeotem 206 WRC v roce 2000 a od té doby dosáhl 5. místa v roce 2002 a 13. místa v loňském ročníku.


Freddy Loix jel poprvé s Peugeotem 206 WRC v posledním podniku loňské sezóny – Britské rallye. V letošním roce ale pojede s francouzskou značkou poprvé kompletní program. Díky špičkovým výkonům, zejména v roce 1996 (druhý v Portugalsku a čtvrtý v San Remu a ve Španělsku), si Belgičan rychle vysloužil přezdívku „Fast Freddy“. V Monte Carlu již dvakrát dosáhl na šestou pozici (2000 a 2001).


Jakmile se Peugeot rozhodl pro nasazení své nejnovější zbraně do arény světové rallye od samého začátku letošní sezóny, technický ředitel Michel Nandan a celý tým dodržovali nezbytný časový plán, takže 307 WRC je připravena na svůj montecarlový debut s ještě vyššími cíli. Přinášíme vám interview s Michelem Nandanem, jehož odpovědi vás budou jistě zajímat:


307 WRC a její proslulý předchůdce, 206 WRC, jsou hodně rozdílné vozy. Co přesně se vám podařilo přenést z jednoho na druhý?


„Především veškerou technologickou odbornost, kterou jsme získali během pěti let našeho působení ve WRC. Kromě této věci je filozofie vzniku obou vozů poněkud rozdílná, což nás vedlo k úplně novému přístupu k designu většiny částí 307 WRC. Neznamená to ale, že jsme začali nad čistým listem papíru. Nový vůz byl pro nás šancí rozvinout určité ideje dále, než jsme dosud mohli. Zároveň jsme mohli použít určitá řešení, která nebyla možná u 206 kvůli její velikosti. Globálně se dá říci, že přístupnost k mechanickým částem je lepší, 307 bude jednodušší a funkčnější. Například jsme mohli narozdíl od 206 WRC uložit převodovku napříč. To nám umožnilo nejen zjednodušit její navrhování a výrobu, ale bude se i snadněji ovládat a udržovat.“


Mluví se o čtyřstupňové převodovce. Jaká je její výhoda?


„Je pravda, že jsme homologovali dvě převodovky – čtyřstupňovou a pětistupňovou. Je ale také možné použít pětistupňovou pouze se čtyřmi stupni. Přestože se čas odezvy dnešních poloautomatických převodovek, sekvenčních boxů zkracuje, každé přeřazení znamená snížení otáček motoru, což je v konečném důsledku časová ztráta. Pokud jste v situaci, kdy můžete pokrýt charakteristiku motoru pouze pěti a někdy i čtyřmi stupni, proč jich používat více? A to není všechno, protože zároveň ušetříte na hmotnosti, případně můžete při stejné hmotnosti použít více dimenzované díly.“


Vývoj 307 WRC za méně než rok při současném nasazování 206 WRC na světové úrovni není běžná záležitost. Jaký byl váš přístup k této situaci?


„Zrevidovali jsme naše pracovní metody s ohledem na náš existující program tak, aby byl efektivní i pro budoucnost. Přestože si leckdo může myslet opak, rozpočet Peugeotu Sport není neomezeně krytá šeková knížka a vše jsme zvládli s nezměněným počtem zaměstnanců. Dali jsme do práce všechno a jsme velmi blízko dosažení čtvrtého titulu v boji se stále silnější konkurencí. Pokud jde o 307 WRC, věřím, že jsme splnili kompletní zadání v časovém limitu a budeme bojovat o přední pozice.“


Jaký je váš cíl pro první podnik WRC 2004?


„Jakkoli můžeme být spokojeni s průběhem zimních testů, jsme si vědomi toho, že 307 WRC je pouze na začátku své kariéry. To ale neznamená, že v Monte Carlu nebudeme pouze do počtu. Peugeot si dal za cíl bojovat o světový titul a bude na našich jezdcích, aby dokázali, co bude v jejich silách. Uvidíme, jak to půjde…“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Z letošní Green Rally si Peugeot potřetí v řadě odvezl zlatý pohár

Z letošní Green Rally si Peugeot...

V rámci Barum Czech Rally Zlín se už šestým rokem odehrála doprovodná soutěž Green Rally pro vozy s elektrickým a hybridním pohonem. Tato ecoRally sice není zařazena do národního...