Rallye Kypr: Na ostrově kraloval Sainz

Osmý podnik světového šampionátu v automobilových rallye vyhrála španělská dvojice Sainz – Moya před svými týmovými kolegy McRaem a Gristem, kteří tak završili úspěch značky Ford.

Úvod Rallye Kypr, poprvé v historii zařazené do mistrovství světa, nevyšel týmu Škoda Motorsport, který zde nasadil nové vozy Škoda Octavia WRC. Hned osm kilometrů po startu druhé zkoušky se po jezdecké chybě dvakrát převrátil Armin Schwarz a Octavii proměnil v kupé. O tři zkoušky později prorazil olejovou vanu týmový kolega Luis Climent a početná výprava škodováků se vydala na zpáteční cestu do Mladé Boleslavi. „Je to škoda, protože hned od začátku bylo jasné, že zlepšení, která jsme provedli na autě byla správná“, prohlásil Schwarz. Seat přišel mezitím o Auriola, kterého nejdříve zdržela porucha posilovače řízení, poté došlo k poškození zavěšení kol a nakonec upadlo kolo.


Šestá zkouška znamenala konec nadějí i pro vedoucího muže průběžné klasifikace Fina Marcuse Grönholma s Peugeotem 206 WRC. „Důvodem odstoupení byl spadlý klínový řemen a vybitá baterie. Motor začal vynechávat a nemohli jsme jet dál“, komentoval situaci vítěz posledních dvou rallye. Na Kypru začal raději opatrně, takže v době odstoupení byl pátý. Naopak hodně štěstí měl týmový kolega Francoise Delecour, smolař posledních soutěží. Během první etapy se Francouz propracoval, i přes dvě proražené pneumatiky, ze šesté pozice na druhou, ovšem s více než minutovou ztrátou na vedoucího Sainze. Ten s Fordem Focus vyhrál sedm z devíti zkoušek.


Druhou příčku v cíli první etapy si nakonec Delecour udržel jen s obtížemi: „Ačkoliv jsme natankovali plnou nádrž, najednou byla prázdná. Dvacet kilometrů před posledním servisem nám zbývaly jen dva litry. Nakonec jsme k němu dojeli na výpary. Důvodem jsou dlouhé spojovací etapy mezi dvěma servisy bez možnosti tankování“. Další dva aspiranti na titul mistra světa Richard Burns (Subaru) a Colin McRae (Ford) si drželi třetí a čtvrtou pozici před skvěle jedoucím Estoncem a nejlepším soukromníkem Markko Martinem s Toyotou Corolla WRC.


Burns byl se svým výkonem spokojen jen částečně. Sice vyhrál dvě zkoušky, ale také se mu zasekl plynový pedál, což ho stálo cenné sekundy, stejně jako při jezdecké chybě v následující zkoušce.


V úvodu druhé etapy zaútočil McRae, čímž se dostal před Burnse, zatímco vedoucí Sainz vsadil na jistotu. Jeho výkon nebyl už tak dominantní jako v první etapě, což ostatně dokládá pouze jediná vyhraná zkouška. Svůj podíl na tom nese i skutečnost, že jako první si musel cestu mezi kameny doslova „prorážet“. To ho stálo hodně času a navíc dost trpěly i pneumatiky.


Také Delecour začal s rozvahou, ale i defektem pneumatiky. Na nejdelším úseku, dlouhém 31 km, se pak přidaly ještě problémy s brzdami: „Brzdový pedál se prostě najednou propadl a dvacet kilometrů jsem jel bez brzd“. Mechanici zjistili, že nešlo o technickou závadu, ale důsledek velkého vedra, které na Kypru panovalo, když teploty dosahovaly přes 40 C. O jednu příčku se propadl i Burns, kterého trápily problémy s tlumiči. Naopak mužem dne se stal Belgičan Freddy Loix, který vyhrál dvě zkoušky a z druhé desítky se probojoval na osmou příčku:“Včera nám zůstal viset plyn, takže jsme vyletěli z cesty a převrátili se. Naštěstí auto spadlo na kola a mohli jsme pokračovat dál. Po výměně předního i zadního diferenciálu auto fungovalo skvěle, zvlášť v rychlých pasážích“.


V závěrečné etapě se na prvních čtyřech místech už nic nezměnilo, na pátou se dvěma nejrychlejšími časy dostal finišující Mäkinen, který tak předstihl Estonce Martina. „První den byl pro mě špatný, druhý lepší a poslední dobrý. Několik dobrých časů nás posunulo dopředu, ale úvodní problémy nám nedovolily dostat se výš“, prohlásil čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen.


Po více než dvouletém půstu získal na Kypru Carlos Sainz, mistr světa z let 1990 a 1992, už své 23.vítězství, čímž vyrovnal rekord Juhy Kankkunena, který zde absolvoval svoji jubilejní 150. soutěž mistrovství světa. Naposledy zvítězil Sainz na Novém Zélandě v roce 1998. Se ztrátou 38 sekund dovršil úspěch značky Ford Colin McRae, což šéf týmu Malcolm Wilson okomentoval slovy: „Už na Safari 99 a letos v Řecku jsme ukázali, jak výborný je Focus na extrémně těžkém terénu a za vysokých teplot“. Před posledními čtyřmi soutěžemi mají šanci na titul ještě čtyři jezdce, takže už v příštím podniku na Korsice ve dnech 29.září až 1.října můžeme očekávat další drama.

Výsledky:

1. Sainz – Moya Ford Focus WRC 5.26.04.9
2. McRae – Grist Ford Focus WRC – 0.37.3
3. Delecour – Grataloup Peugeot 206 WRC – 1.30.8
4. Burns – Reid Subaru Impreza – 2.04.1
5. Mäkinen – Mannisenmäki Mitsubishi Lancer – 2.58.2
6. Martin – Park Toyota Corolla WRC – 3.45.4
7. Kankkunen – Repo Subaru Impreza – 7.01.7
8. Loix – Smeets Mitsubishi Lancer – 8.05.7
9. Arai – Freeman Subaru Impreza – 9.15.9
10. Joseph – Boyere Subaru Impreza – 22.16.1

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...