Rallye Bohemia: Raději zapomenout

Letošní 27.ročník AŠ Rallye Bohemia se po organizační stránce vůbec nepovedl – zranění diváci, protesty jezdců, několikrát přerušená soutěž. Výsledky navíc ovlivnily neoprávněné penalizace.

Obávané rychlostní zkoušky Vinec – Skalsko a Březovice – Bezdědice již nejednou pořádně zamíchaly pořadím na Rallye Bohemia. A pořádně rušno na nich bylo i letos. Před několika lety rozhodla FIA zřizovat na každé soutěži servisní zóny s možností tankování, přezouvání pneu a opravování. Nikde jinde tyto práce nelze provádět. Důvodem bylo, aby doprovodné vozy nemusely v normálním provozu „závodit“ od erzety k erzetě a zvýšila se tak bezpečnost.


Letos směly posádky poprvé přezouvat pneumatiky až po čtvrté zkoušce, tzn. zhruba po třech hodinách. Na tuto skutečnost upozorňoval jeden z našich nejlepších jezdců Pavel Sibera sportovní komisaře i ředitelství už před startem: „Nechte nás přezout po druhé zkoušce, můžou nastat problémy“. Jeho výzvě vyslyšeno nebylo se slovy: “Nic nebudeme měnit. To by byla ostuda pro rallye“.


A tím to vlastně vše začalo. Hned na první „letecké“ zkoušce došlo k lehkému zranění dvou diváků. První přerušení. Na třetí, pověstném Vinci, havaroval kousek po startu Tomáš Hrdinka, který své Subaru obrátil přes střechu. Hned za ním startující Štolfa zastavil, trať byla neprůjezdná a teprve po vyproštění vozu volně pokračoval do cíle v domnění, že zkouška bude anulována. Nestalo se tak a Štolfa se ztrátou čtyř minut se propadl dozadu. Teprve až když pořadatele sám na tuto skutečnost upozornil, tak mu byl opraven čas průjezdu shodný s časem, který zajel na této zkoušce v druhém průjezdu.


Mezitím se Hrdinka vydal v protisměru ke startu zkoušky, což v době uzavření nesmí ani sanitka!!! O chvilku později havaroval Linek s VW Polo a protože byla trať údajně neprůjezdná (očití svědkové hovoří jinak) byla soutěž opět přerušena.


Jenže to už v Březovicích odstartovali ještě za sucha Křeček, Triner, Sibera, Kresta a Štolfa, pátý Trojan už odmítl v hustém dešti startovat na pneumatikách bez vzorku. A nebyl sám. Začínají zmatky, které poznamenaly celou soutěž. Jezdci žádají na řediteli zrušení zkoušky v rámci bezpečnosti a příjezd sportovních komisařů na rychlostní zkoušku. Místo toho se jim pouze dostává odpovědi, že mají jet pomalu. Nic se neděje. Diváci se už trousí po trati. Nikdo nechce nic rozhodnout. Po více než hodině projíždí zkoušku vůz systému ABA, jehož posádka konstatuje, že je trať neregulérní. Teprve nyní mohou posádky projet daný úsek, aniž by se měřil čas. Za hlavního viníka „vzpoury“ jezdců označuje ředitelství Karla Trojana ml., který se má po skončení etapy v České Lípě dostavit na jury do Prahy.


Nikoho z komisařů však vůbec nenapadá, že značnou vinu nese vedoucí rychlostní zkoušky. Jak nám potvrdilo hned několik jezdců, startér měl dát Trojanovi příkaz, aby odstartoval a do jízdního výkazu mu zapsat čas startu. Pokud by posádka prostor startu neopustila, mohla by být i vyloučena. A tak by tomu bylo i v případě ostatních. To však neudělal a místo toho sháněl „autogramy“ pro své aliby, neboť se měl sám také dostavit na jury. Po individuálním „výslechu“ mohl však hned odjet. Viníky byli prostě jezdci, včele s Trojanem a Vodičkou, a to i přes fakt, že vedoucí erzety chtěl na jezdcích podepsat papír o neregulérnosti a zrušení zkoušky. Kdo podepsal, dostal trest – Trojan 12 minut, ostatní 10 minut. Kdo nepodepsal – nedostal nic jako zahraniční účastníci, kteří údajně nevěděli co mají podepsat, Votava v tu dobu nebyl u vozu a Štajf nic nepodepsal. Penalizaci dostal však třeba i Peták, ač chtěl jet dál, neboť měl mokré gumy nebo Vláďa Berger. Ředitelství však neustále tvrdilo, že petici sepsali sami jezdci!!! Kde je dnes doličný předmět, toť rébus. Možná by vše dopadlo jinak, kdyby spolujezdec Dan Vodička znal lépe sportovní řády a mohl konkrétně argumentovat. Současní jezdci a spolujezdci znalost řádů podceňují.


Trojan dostal vyrozumění o trestu v půl jedné noci s tím, že se může odvolat, když složí 30 tisíc korun. Ostatní se o penalizaci dozvěděli až ráno na startu druhé etapy. Ti se však mohli odvolat až po dojetí do cíle. A toho také řada z nich využila. Pokud by Národní odvolací soud však náhodou jezdcům vyhověl (to pochybujeme), tak kdo „odpárá“ penalizaci dalším jezdcům, kteří by byli vlastně rovněž v právu.


Ještě než to však udělali, tak na poslední zkoušce vletěl do diváků Igor Babík s Mitsubishi Lancer. Výsledkem byla čtyři těžká zranění, včetně vážného poranění páteře. Jezdec na místě ani nezastavil a v pohodě pokračoval až do cíle. Prý nic neviděl. Soutěž byla opět přerušena. Nesportovní chování jezdce zůstalo nepotrestáno.


A jak rallye vlastně dopadla? Vyhráli Kresta s Tománkem se Škodou Octavia WRC před Křečkem s Krečmanem s Fordem Escort Cosworth. Jak to bude na dalších místech, nikdo pořádně neví, neboť odvolání jezdců bude řešit až Národní odvolací soud, který jako jediný může změnit oficiální výsledky. V nich však rozhodně nebudou Triner (havárie), Sibera (převodovka), Gargulák (tech.závada), Cvrček (tech.závada).


Pozn.: Automobilové závody navštěvujeme od roku 1972, nechyběli jsme ani na jednom ročníku Rallye Škoda, resp. Bohemia. Ale to co předvedli pořadatelé se sportovními komisaři, mezi nimiž byli i zkušení spolujezdci minulých let Stanislav Minářík a Jan Olof Bohlin, to nemá prostě obdoby. To aby se hlavní sponzor rallye, majitel firmy Auto Štangl, který na problémech nenese nejmenší vinu, propadl do země. Zvláště když první ročník Auto Štangl Bohemia Rallye Historic označil zahraniční komisař FIVA za skvěle uspořádanou akci.


Nejlépe vystihl atmosféru na rallye Petr Kment z ČT. „Kdyby šlo všechno vrátit dva dny zpátky a zapomenout. To je na zrušení celé rallye“.

Výsledky:

1. Kresta – Tománek Škoda Octavia WRC 2:15.48
2. Křeček – Krečman Ford Escort Cosworth – 2.25,5
3. Štolfa – Fanta Peugeot 306 Kit Car – 5.24,3
4. Trajbold – Trajboldová Ford Escort Cosworth – 12.45,6
5. Wiegand – Kunze Ford Escort Cosworth – 14.52,7
6. Trojan – Vodička Toyota Celica – 15.26,6
7. Votava – Synáč Mitsubishi Lancer – 15.59,9
8. Arazim – Gál Mitsubishi Lancer – 16.28,2
9. Pech – Uhel Subaru Impreza – 18.08,9
10. Štajf – Fiala Opel Astra – 18.18,7


Pořadí bez penalizace:


1. Kresta, 2. Křeček, 3. Trajbold, 4. Trojan, 5. Štolfa, 6. Arazim, 7. Pech, 8. Tuček, 9. Liška, 10. Klokočka

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...