První registrace nových a ojetých silničních vozidel v ČR za leden až duben 2005

Dovozy ojetých vozidel se stále zvyšují

Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla ke zvýšení počtu prvních registrací o 16,3 % (z 89 351 na 103 917).


Mnohem větší nárůst – téměř o 32 % (z 35 592 na 46 951) byl zaznamenán u registrací ojetých motorových vozidel než u vozidel nových – necelých 6 % (z 53 759 na 56 966). To mimo jiné ukazuje na to, že prostředí v České republice je asi vůči dovozům ojetin značně liberální a umožňuje, vzhledem k poměru a počtům registrací nových vozů, zřejmě nijak nediskriminující přihlašování ojetých vozidel z dovozu do provozu v ČR.


Zde je třeba v souvislosti s dopisem Evropské komise (ve kterém je českým úřadům vytýkán nesprávný /údajně diskriminující/ postup v oblasti registrací vozidel dovezených individuálně ze zahraničí) položit otázku, zda byl předmětný dopis motivován skutečně jen obdrženou stížností (českých dovozců ojetin) nebo zda jde o lobby některých zemí EU (či zájmových skupin Evropské komise) s cílem získat ještě větší prostor pro co největší vývoz ojetin ze svých zemí před plným uplatněním (od roku 2007) nákladné povinnosti zpětného odběru vozů dle směrnice EU 2000/53 (ekologická likvidace starých vozidel – autovraků – po ukončení provozu).

Je snad zájmem České republiky, tedy vlády, ministerstev a dalších úřadů:

  • snížit ještě více technické a ekologické požadavky na možnost uvedení dovezených ojetých vozů do provozu v ČR?
  • umožnit přesun problematiky likvidace autovraků z jiných zemí EU na své území (když např. na Slovensku či v Maďarsku jsou podmínky přísnější než u nás)?
  • konzervovat dovozem ojetých vozidel již tak neúměrně vysoké stáří vozového parku v ČR?

Jediná odpověď na tyto otázky je dle našeho názoru NE. Pokud nastane opak, do ČR by bylo opět možno (po případném zrušení časových limitů) dovážet neomezeně staré vozy, tedy i Trabanty a Wartburgy, jejichž dovoz do ČR byl zakázán již v roce 1985. Jak ukazuje současný vývoj v jednotlivých základních kategoriích vozidel, dovoz ojetých vozidel do ČR trvale (již několik let) vzrůstá.

I. Osobní automobily


V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 40 512 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to o 0,46  % (to je o 187 ks) méně.


Ve stejném období roku 2005 bylo v ČR přitom poprvé zaregistrováno celkem 40 699 ks ojetých osobních automobilů. Oproti lednu až dubnu 2004 byl zde zaznamenán nárůst registrací o 32,3 % (to je o 9 976 vozů). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až duben 2005 hodnoty 50,2 % (v roce 2004 to bylo 43,1 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se pohybuje těsně pod hranicí 7 let.


Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších minimálně 7 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.

II. Užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)


V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 10 167 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 29,4 %. Zvýšil se rovněž dovoz ojetých vozidel této kategorie a to o 18,6 %.

III. Souhrn za osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1


V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 4,37 % a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 31,5 %. Podíl ojetých vozidel se tak v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil téměř o 6 %.

IV. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)




I u této kategorie vozidel byl podchycen vyšší nárůst u prvních registrací ojetých vozidel o 39,5 % (z 870 na 1214) než u vozidel nových o 29,7 % (z 2001 na 2595). Podíl ojetých na celkovém trhu 31,87 % se tak zvýšil jen o 1,57 %.

V. Autobusy


V této kategorii vozidel byl vykázán pokles registrací nových vozidel o více než 27 % (z 241 na 175), u registrací ojetých autobusů došlo ke zvýšení o 50 % (z 24 na 36).


Nutno upozornit, že údaje o prvních registracích za rok 2004 zřejmě nejsou, na rozdíl od letošního roku, „očištěny“ o vozidla registrovaná na tzv. „vývozní čísla“. Přitom se může jednat o značný počet vozů, který celkový údaj může zcela změnit.

VI. Motocykly


Za leden až duben 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 6 164 motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 25,1 % (o 1 237 ks) více než za stejné období roku 2004. Registrace nových přitom vzrostly o 18,8 % (+ 556 ks), avšak registrace ojetých vzrostly o 34,6 % (o 681 ks). Podíl ojetých se rovnal 42,9 % (za stejné období roku 2004 to bylo 39,9 %).

VII. Registrace za leden až duben 2005 – souhrn:


Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 8 398 ks vozidel. Celkově tedy bylo za první čtyři měsíce roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 112 315 ks vozidel (nových + ojetých), což je o 15,41 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však více než 42 % z toho počtu vozidel tvoří ojeté vozy z dovozu.


Všechny údaje poskytlo Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....