
Stiskem jediného tlačítka můžete zvolit, jaký automobil chcete právě řídit:
- Elektromobil s dojezdem až 50 kilometrů.
- Mimořádně efektivní hybrid s emisemi oxidu uhličitého pouhých 49 g/km.
- Výkonný a zábavný automobil s kombinovaným výkonem 215 + 70 k a s točivým momentem 440 + 200 Nm, který dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 6,9 sekundy.
První dieselový plug-in hybrid na světě Volvo V60 Plug-in Hybrid bude do prodeje uvedeno v roce 2012.
„Tento hybrid druhé generace je vynikající volbou pro nejnáročnější zákazníky požadující automobil s extrémně nízkými emisemi oxidu uhličitého, který jim zároveň nabídne vysokou úroveň potěšení z jízdy,“ říká Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars. Dodává: „Technologie stále prochází vývojem a testy. Automobil však již nyní velmi jasně ukazuje, co mohou po uvedení vozu na trh v příštím roce zákazníci očekávat.“
Přední kola modelu V60 Plug-in Hybrid bude pohánět pětiválcový turbodiesel D5 se zdvihovým objemem 2,4 litru, který disponuje výkonem 215 k a maximální hodnotou točivého momentu 440 Nm.
Zadní náprava bude vybavena systémem elektrického pohonu ERAD (Electric Rear Axle Drive) tvořeným elektromotorem s výkonem 70 koní, který bude napájen energií z lithium-iontových baterií s kapacitou 12 kWh. Automobil bude vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou.
Řidič si může preferovaný režim jízdy zvolit pomocí jednoho ze tří tlačítek na přístrojovém panelu: Pure, Hybrid a Power. Koordinaci činnosti dieselového motoru a elektromotoru obstará řídicí systém.
„Aby mohli i ti nejnáročnější řidiči začít uvažovat ekologicky, musíte jim nabídnout možnost jezdit s nízkými emisemi oxidu uhličitého, aniž byste jim ovšem vzali adrenalin spojený s opravdovým potěšením z jízdy. Plug-in Hybrid V60 má všechny vlastnosti, které lze očekávat od ryze sportovního kombi. My jsme ho pouze vybavili nejmodernějšími technologiemi, které dávají řidiči možnost volby: nulových emisí, účinného hybridního pohonu nebo maximálního výkonu. Stačí pouze vybrat ten režim, který bude řidiči v daném okamžiku nejlépe vyhovovat,“ říká Stefan Jacoby.
Tři odlišné temperamenty
Režimy Pure, Hybrid a Power poskytují vozu V60 Plug-in Hybrid tři zcela odlišné charaktery:
V režimu Pure je vůz v maximální možné míře poháněn pouze elektromotorem. Pokud se k dobíjení baterií využije elektrická energie z obnovitelného zdroje, je dojezd vozu až 50 kilometrů, během kterých navíc nejsou vyprodukovány žádné emise oxidu uhličitého.
Režim Hybrid je standardně aktivován při každém nastartování vozidla. Dieselový motor a elektromotor navzájem spolupracují s cílem vytvořit optimální rovnováhu mezi potěšením z jízdy a malým vlivem na životní prostředí. Emise CO2 (v kombinovaném režimu dle norem EU) jsou 49 g/km, což odpovídá spotřebě nafty dosahující 1,9 l/100 km. Celkový dojezd vozidla je až 1 200 km.
V režimu Power je technologie optimalizována s ohledem na co nejlepší dynamiku. Dieselový motor a elektromotor nabízejí kombinovaný výkon 215 + 70 k a maximální točivý moment 440 + 200 Nm. Díky bleskové odezvě elektromotoru, který je schopen kdykoliv nabídnout maximum točivého momentu, dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.
Většina evropských řidičů ujede denně při cestách do a ze zaměstnání méně než 50 km. Při jízdě na delší vzdálenosti dojde k automatickému nastartování dieselového motoru, který automobilu poskytuje vlastnosti a dojezd srovnatelné s konvenčními hybridy.
Několik dalších možností a výhod
Kromě výše popsaných tří režimů jízdy Volvo V60 Plug-in Hybrid nabízí celou řadu dalších možností a výhod: Řidič se může rozhodnout, že si chce energii v bateriích ponechat na později, například na okamžik, kdy vjede do města. Aby byla zajištěna potřebná úroveň nabití baterií, je vůz poháněn dieselovým motorem.
Stiskem tlačítka AWD na středové konzole lze aktivovat elektrický pohon všech kol. Namísto mechanického přenosu síly, který je využit u běžného systému AWD, centrální řídicí jednotka reguluje distribuci točivého momentu mezi přední kola poháněná dieselovým motorem a zadní kola poháněná elektromotorem.
Prostřednictvím menu vozidla může řidič zadat údaj o délce plánované cesty (krátká, střední nebo dlouhá). Řídicí systém vypočítá rovnováhu mezi konvenčním a elektrickým pohonem, aby bylo při jízdě vyprodukováno co nejméně emisí CO2.
Dobíjení doma
Volvo V60 Plug-in Hybrid lze při parkování doma nebo na veřejném parkovišti dobíjet z běžné zásuvky 230 V. Doba dobíjení závisí na intenzitě proudu. Úplné dobití proudem 16 A je tato doba 3 hodiny.
Pro zajištění komfortu od samého počátku jízdy se může řidič rozhodnout, zda se má interiér během dobíjení vozidla předehřívat nebo ochlazovat. Díky této funkci navíc zbývá více energie v bateriích pro pohon vozidla.
Vyhřátí/ochlazení interiéru lze naprogramovat časovým spínačem integrovaným v menu vozidla nebo na dálku pomocí mobilního telefonu.
Speciální bílý lak
Volvo V60 Plug-in Hybrid je opatřeno speciálním bílým lakem dodaným firmou Dupont. Také v interiéru se nachází několik unikátních detailů a barev, které vůz odlišují od standardních modelů V60 – například kožené čalounění Elmo.
Z vnějšku je vozidlo opatřeno několika dodatečnými prvky, které poukazují na mimořádně nízké emise CO2, jako jsou kola z lehkých slitin s mimořádně nízkým aerodynamickým odporem či pneumatiky Pirelli zkonstruované s důrazem na co nejnižší valivý odpor.
Přístrojový panel Volva V60 Plug-in Hybrid byl upraven tak, aby měl řidič k dispozici kompletní informace o spotřebě nafty a elektrické energie, o úrovni nabití baterií, zbývajícím dojezdu atd.
S vozidlem bude navíc možné komunikovat pomocí mobilní aplikace. Ta majiteli poskytne přístup k celé řadě důmyslných funkcí, jako je například připomenutí, že je zapotřebí zapojit nabíjecí kabel, pokud tak majitel v nastavené době sám neučiní.
Nová průlomová ekologická technologie
„Již v minulosti společnost Volvo Cars představila některé průlomové ekologické technologie. Naše firma například vyvinula katalyzátor s Lambda sondou – systém, který dnes používají všechny automobily. Nejnovější výsledky našeho vývoje opět potvrzují naši vedoucí pozici v oblasti ekologie. Naše značka bude první, která na trh uvede zcela novou dimenzi hybridní technologie,“ říká Stefan Jacoby a dodává:
„Spolupráce s energetickou firmou Vattenfall pro nás byla mimořádným přínosem. Umožnila nám vstoupit do tohoto nového oboru a ovlivnit jeho vývoj, například co se týče čisté energie nebo infrastruktury. Po uvedení plug-in hybridu do sériové výroby našim zákazníkům navíc budeme schopni nabídnout smlouvu na dodávky elektřiny s neutrálním vlivem na životní prostředí.“
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas